Sebastian Vettel pewnie wygrał wyścig o GP Brazylii 2017. Sukces zapewnił sobie skutecznym manewrem już w pierwszym zakręcie tuż po starcie. Wyścig po kilku kolizjach na pierwszym okrążeniu przebiegał dość spokojnie z wyjątkiem nadrabiających pozycje Lewisa Hamiltona i Daniela Ricciardo.
Warunki na torze Interlagos podczas wyścigu były diametralnie inne niż w dwa poprzedni dni. Kierowcy ścigali się podczas ciepłego i słonecznego dnia z temperaturą asfaltu przekraczającą 50 stopni Celsjusza. Start do wyścigu stał pod znakiem dwóch kolizji na pierwszym okrążeniu. W pierwszej z nich w sekwencji esek Senny zderzyli się Ricciardo, Vandoorne i Magnussen. Nie było miejsca dla trzech kierowców jadących obok siebie w tym miejscu. Z tej trójki tylko Ricciardo kontynuował rywalizację i to z sukcesami. Sędziowie nikogo za ten incydent nie ukarali. W drugiej kolizji Romain Grosjean uderzył w Estebana Ocona podczas obrony pozycji. Ocon w wyniku kraksy musiał wycofać się po raz pierwszy w karierze z wyścigu F1. Grosjean później dostał od sędziów 10 sekund kary za ten incydent. Sytuacja na starcie wymusiła pojawienie się samochodu bezpieczeństwa.
INITIAL CLASSIFICATION (LAP 71/71)
Here’s how they finished at the #BrazilGP 🇧🇷#F1 pic.twitter.com/gr8MjyFWTq
— Formula 1 (@F1) 12 listopada 2017
Wyścig rozstrzygnął się już na starcie po tym, jak bardzo dobrym i skutecznym atakiem w pierwszym zakręcie popisał się Sebastian Vettel. Niemiec później cały czas utrzymywał niewielką, ale bezpieczną przewagę nad ruszającym z Pole Position Valtterim Bottasem. Zawodnik Mercedesa szukał swojej szansy w strategii, ale zabrakło mu dosłownie kilku dziesiątych sekundy aby wcześniejszy o jedno okrążenie zjazd po nowe opony okazał się skuteczny. Tempo Vettela i Bottasa przez cały wyścig było bardzo wyrównane z bardzo niewielkim wskazaniem na zawodnika Ferrari. Dlatego w ich rywalizacji zadecydował start. Vettel ma teraz 22 punkty przewagi nad Bottasem i tylko jakaś katastrofa w ostatnim wyścigu sezonu w Abu Zabi odbierze mu drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.
Kimi Raikkonen jechał zbliżonym tempem do dwóch najlepszych zawodników, ale zbyt dużo stracił na pierwszym przejeździe aby walczyć o coś więcej niż najniższy stopień podium. Jego tempo na miękkich oponach było nieco lepsze. Fin w samej końcówce był naciskany przez Hamiltona, ale obyło się bez potrzeby mocniejszej obrony.
Lewis Hamilton po starcie z alei serwisowej finiszował na czwartym miejscu, ale może czuć niedosyt. Hamilton był najszybszym kierowcą na torze i mimo konieczności wyprzedzania wielu zawodników stracił tylko 5,5 sekundy do zwycięzcy wyścigu. Możemy teraz dywagować czy miałby takie tempo, gdyby nie wymiana większości elementów samochodu oraz montaż nowego silnika (specyfikacja 4,0, czyli identyczna jak wprowadzona na Spa, planował w Brazylii używać specyfikacji 3,0) po kraksie w kwalifikacjach. Moim zdaniem swoją kraksą w kwalifikacjach stracił pewne zwycięstwo w wyścigu. Niewiele zabrakło mu do wyprzedzenia Kimiego Raikkonena, ale w samej końcówce tracił czas do kierowcy Ferrari w środkowym sektorze i przez to nie był wystarczająco blisko w strefie DRS. Rolę odegrały tu opony, a wcześniejsze zblokowanie przedniej gumy nie pomogło Brytyjczykowi. Hamiltonowi pomógł wyjazd samochodu bezpieczeństwa, bo gdy startuje się z alei serwisowej, to zawsze zawodnik traci kilka sekund do kolejnego rywala na pierwszym okrążeniu.
Red Bull odgrywał w wyścigu rolę trzeciej siły, a rekord toru Verstappena niech nikogo tutaj nie zmyli, bo Holender wykorzystał do tego nowe opony w końcówce wyścigu. Red Bull cały weekend nie spisywał się rewelacyjnie, tak jak w poprzednich weekendach i wyścig na Interlagos potwierdził słabszą formę z kwalifikacji. Być może częściowo winne są problemy z jednostką napędową i MGU-H. Mimo tego słabszego tempa od dwóch czołowych zespołów, obaj zawodnicy Red Bulla bez problemy zajęli piąte i szóste miejsce na mecie, co pokazuje kolejny raz jak dużą przewagę mają trzy czołowe zespoły nad resztą stawki. Ricciardo musiał wyprzedzić wielu zawodników po starcie z końca stawki i kolizji na starcie, ale nie miał z tym wielkich problemów.
Bardzo zadowolony z wyniku i pożegnania z kibicami musi być Felipe Massa. Brazylijczyk dobrze wystartował, a potem obronił swoją pozycję i dojechał na siódmym miejscu. Różnice w tempie w środku stawki są niewielkie, dlatego kluczowy jest start. Massa przez dużą część wyścigu był naciskany przez Fernando Alonso, ale różnica w prędkości maksymalnej była tak duża, że Alonso nie był w stanie skutecznie zaatakować. Alonso mimo tego musi być zadowolony z ósmej pozycji po serii kilku słabszych wyścigów. Sergio Perez w końcówce dogonił tych zawodników, ale nie udało mu się wyprzedzić Alonso.
Na ostatni punkt załapał się Nico Hulkenberg. W klasyfikacji konstruktorów są bardzo małe różnice między zespołami Toro Rosso, Renault i Haas. W Abu Zabi jeden dobry występ może zadecydować o zmianie pozycji, a w tym rejonie tabeli jedno miejsce to różnica około 3 mln $ w ramach premii.
Lance Stroll kompletnie nie miał tempa w ten weekend, a dodatkowo ma problemy z ustępowaniem pozycji podczas dublowania, gdy pokazywane mu są niebieskie flagi. Różnica między nim, a Massą była w Brazylii ogromna. Stroll jest nierównym kierowcą, bo dwa tygodnie temu jechał o wiele lepiej. Potwierdziło się, że zespół Sauber prezentuje w końcówce sezonu nieco lepsze tempo. Jak wspominałem w analizie kwalifikacji w 2018 roku z aktualnym silnikiem powinni opuścić ostatnie miejsce w układzie sił i rywalizować z innymi zespołami.
Zaktualizowane klasyfikacji generalne znajdują się pod tym linkiem. Felipe Massa wyprzedził w punktacji Lance’a Strolla, a Fernando Alonso wyprzedził Stoffela Vandoorne’a, więc w tej wewnętrznej rywalizacji lepsi są na razie bardziej doświadczeni kierowcy.
Przed Formułą 1 już tylko jeden wyścig w sezonie 2017 na torze Yas Marina w Abu Zabi. Cały czas trwa walka o kilka pozycji w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, więc jest na co czekać.
Znalazłeś/aś błąd, lub literówkę w tym lub w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu, wciśnij klawisze Ctrl + Enter, a następnie kliknij przycisk Send w okienku które się pojawi. Wyślesz tym samym zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: