Po sezonie 2020 przypominam wybrane przeze mnie najciekawsze i najważniejsze statystyki, które zamieszczałem po poszczególnych wyścigach. Niektóre z nich są poprawione, a także są wśród nich nowości. Te statystyki pozwalają przypomnieć sobie o rekordach i niecodziennych wydarzeniach mijającego sezonu.
Ciekawostki i statystyki o kierowcach
Lewis Hamilton pobił lub wyrównał mnóstwo rekordów F1 w 2020 roku. Najważniejsze z nich to liczba tytułów mistrzowskich (siedem), zwycięstw (95) i miejsc na podium (165). Poza tym był cały szereg innych rekordów, a także dalsze poprawianie tych, które już wcześniej osiągnął. W historycznych tabelach z roku na rok w coraz większej liczbie zestawień na czele jest nazwisko Hamilton.
Hamilton wygrał GP Wielkiej Brytanii z całkowicie przebitą oponą. Nikt wcześniej nie wygrał wyścigu F1 jadąc praktycznie na trzech kołach.
Max Verstappen wygrał w 2020 roku wszystkie sesje kwalifikacyjne z Alexandrem Albonem. W wyścigach w których obaj kierowcy Red Bulla dojechali do mety, zawsze lepszy był Holender.
Sergio Perez odniósł pierwsze zwycięstwo w F1 w swoim 190. starcie. To nowy, zdecydowany rekord F1. Poprzedni należał do Marka Webbera i wynosił 130 wyścigów. Perez został pierwszym kierowcą w historii F1, który wygrał wyścig w którym po pierwszym okrążeniu zajmował ostatnią pozycję.
Sergio Perez zakończył sezon na czwartej pozycji w klasyfikacji kierowców, to jego najlepszy wynik w karierze. Jego dotychczasowym najlepszym wynikiem była siódma pozycja w 2016 i 2017 roku.
Daniel Ricciardo zdobył ponad dwa razy więcej punktów w sezonie 2020 (119) niż w sezonie 2019 (54). Drugi sezon Australijczyka w Renault był o wiele lepszy niż pierwszy, bo miał także dwa podia.
Carlos Sainz zdobył 105 punktów w 2020 roku – najwięcej w karierze.
Alexander Albon podczas GP Austrii 2020 pobił najstarszy rekord Formuły 1. Kierowca Red Bulla ruszył do wyścigu z czwartego pola, co było najlepszym wynikiem kierowców z Tajlandii w historii. Poprzednim rekordem było piąte pole startowe do GP Wielkiej Brytanii 1950 na którym ustawił się Prince Bira. GP Wielkiej Brytanii 1950 to pierwszy wyścig F1 w historii, dlatego był to najstarszy rekord.
Lando Norris przejechał najwięcej okrążeń w wyścigach w 2020 roku.
Pierre Gasly wygrał GP Włoch 2020, co było jego pierwszą wygraną w karierze. Poprzednim Francuzem, który wygrał w Formule 1 był Olivier Panis w GP Monako 1996. Gasly urodził się trzy miesiące przed tamtym wyścigiem.
Sezon 2020 był najlepszym w karierze Lance’a Strolla zarówno pod względem pozycji w końcowej klasyfikacji (11. miejsce), liczby miejsc na podium (dwa) oraz liczby punktów (75). Stroll zdobył więcej punktów w 2020 roku niż łącznie w trzech wcześniejszych latach.
Sebastian Vettel jako drugi kierowca po Hamiltonie przekroczył barierę 3 000 punktów w karierze.
Sezon 2020 był najgorszym dla Sebastiana Vettela w karierze (liczę tylko jego pełne sezony). Zdobył tylko 33 punkty (więcej zdobył nawet w 2008 roku w Toro Rosso gdy obowiązywała inna punktacja) i zajął dopiero 13. miejsce w końcowej klasyfikacji (do tej pory ósme miejsce było najgorsze).
Kimi Raikkonen w trakcie sezonu 2020 został najbardziej doświadczonym kierowcą w historii F1 pod względem liczby wyścigów, liczby okrążeń oraz kilometrów przejechanych w wyścigach. Raikkonen został także rekordzistą pod względem liczby wyścigów w których został sklasyfikowany i w których dojechał do mety. Raikkonen 19. razy startował na torze Silverstone i to jest wyrównany rekord liczby startów na jednym torze (Schumacher i Barrichello również mają takie osiągniecie).
Raikkonen w 2020 roku po raz pierwszy w swojej karierze w F1 okazał się najwolniejszy w kwalifikacjach (dwukrotnie) w sytuacji czysto sportowej tzn. nie przeszkodziły mu problemy techniczne itp.
George Russell podczas GP Sakhiru zdobył pierwsze punkty w Formule 1 w karierze. Dokonał tego w 37. starcie. Tylko dwóch kierowców w całej historii F1 dłużej czekało na pierwsze punkty: Nicola Larini (44 wyścigi) oraz Jonathan Palmer (42). Gdyby w F1 od zawsze obowiązywał system w którym czołowa dziesiątka punktuje, to Russell byłby na czele tego zestawienia, bo Larini i Palmer finiszowali w czołowej dziesiątce o wiele wcześniej.
Russell jadąc w GP Sakhiru w barwach Mercedesa razem z Bottasem, pierwszy raz w karierze przegrał z zespołowym partnerem w kwalifikacjach. Wtedy zakończyła się jego seria 36. kolejnych zwycięstw w kwalifikacjach z zespołowym partnerem. Jedynie Michael Schumacher – 56 i Ayrton Senna – 44, mieli dłuższe tego typu serie. Russell jest na trzecim miejscu razem z Nelsonem Piquetem.
Antonio Giovinazzi zyskał najwięcej pozycji na pierwszych okrążeniach w 2020 roku.
Kevin Magnusssen najczęściej nie kończył wyścigów w 2020 roku.
Nicholas Latifi to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył punktów (biorę pod uwagę tylko kierowców, którzy jeździli cały sezon).
Nico Hulkenberg wziął udział w trzech weekendach wyścigowych w 2020 roku zastępując chorych kierowców Racing Point. Podczas GP Eifelu zyskał 12 pozycji na mecie w porównaniu z pozycją startową, co jest najlepszym wynikiem sezonu.
Każdy etatowy kierowca co najmniej jeden raz w 2020 roku awansował do Q2 w kwalifikacjach.
Żaden kierowca nie zdobył punktów w każdym tegorocznym wyścigu. Hamilton zdobył punkty w każdym wyścigu w którym wystartował, ale on opuścił jeden start.
Max Verstappen nie ukończył wszystkich (trzech) wyścigów we Włoszech w 2020 roku.
Antonio Giovinazzi wystartował w trzech domowych wyścigach w 2020 roku podobnie jak Eddie Cheever (Amerykanin) w 1982 roku. To jedyne takie sytuacje w historii F1.
Tylko Bottas i Verstappen zawsze awansowali do Q3 w kwalifikacjach w tym roku.
Statystyki i ciekawostki o zespołach i silnikach
Mercedes został pierwszym zespołem w historii, który siedem razy z rzędu zdobył mistrzostwo świata konstruktorów. Poprzednim rekordem było sześć tytułów Ferrari z lat 1999 – 2004.
Mercedes w trakcie 2020 roku wyszedł na trzecie miejsce pod względem liczby zwycięstw w wyścigach F1. Na czele jest Ferrari – 238 zwycięstw, a na drugim miejscu McLaren – 182. Mercedes jest na trzecim miejscu – 115, a Williams spadł na czwarte – 114 wygranych.
W erze hybrydowych silników V6 Turbo w latach 2014 – 2020 odbyło się 138 wyścigów. Fabryczny zespół Mercedesa wygrał 102 z nich (73,9%).
Mercedes wygrał wszystkie wyścigi o GP Rosji w historii. Wygrali siedem razy w Formule 1 na torze w Soczi w latach 2014 – 2020. Poza tym rozegrano jeszcze dwa wyścigi o GP Rosji w latach 1913 – 1914 na torze w Petersburgu (na długo przed powstaniem F1), które były wygrane przez kierowców w samochodach marki “Benz”, czyli w Mercedesach. Siedem kolejnych zwycięstw Mercedesa na torze w Soczi to rekord Formuły 1.
Kierowcy Mercedesa dziewięć razy z rzędu startowali z Pole Position do wyścigów F1 na torze Silverstone. Na żadnym innym torze Mercedes ani inny zespół nie ma więcej niż siedem Pole Position z rzędu.
Mercedes to jedyny zespół, którego kierowcy w komplecie awansowali do Q3 w czasówkach w 2020 roku. Po raz ósmy zdarzyło się, że kierowcy jednego zespołu w komplecie awansowali do Q3 w kwalifikacjach w całym sezonie. Podział kwalifikacji na Q1, Q2 i Q3 wprowadzono w 2006 roku. Mercedes odpowiada za trzy z ośmiu takich osiągnięć.
Red Bull w 2020 roku przekroczył liczbę 300. wyścigów, 100. startów z pierwszego rzędu oraz 5 000 punktów w Formule 1.
McLaren zajął trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. To ich najlepszy wynik od ośmiu lat – w 2012 roku również byli na trzeciej pozycji. Z drugiej strony McLaren nie wygrał wyścigu, ani nie zdobył Pole Position w ósmym kolejnym sezonie. Ten zespół nigdy w swojej historii nie miał tak długiej złej passy.
McLaren w całej swojej historii w Formule 1 zdobył 5 555,5 punktów. Ostatnie punkty zdobył kierowca z numerem 55 podczas wyścigu o GP Abu Zabi, który liczył 55 okrążeń po 5,55 km każde.
GP Toskanii było wyścigiem numer 1000 dla zespołu Ferrari w Formule 1. Są spory odnośnie tego, jak liczyć pewne wyścigi, ale dotyczy to dawnych czasów, gdy regulacje były inne.
Ferrari zakończyło sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej. W całej historii F1 Ferrari miało tylko jeden gorszy sezon, gdy w 1980 roku zajęli dziesiątą pozycję.
Zespół AlphaTauri wygrał swój pierwszy wyścig w Formule 1. Ta stajnia wcześniej występowała pod nazwami Minardi i Toro Rosso. W swoich trzech odsłonach wygrali w F1 tylko dwa razy: GP Włoch 2008 i GP Włoch 2020.
Williams to jedyny zespół, który w 2020 roku nie zdobył punktów. Williams po raz pierwszy w swojej historii w F1 nie zdobył ani jednego punktu w pełnym sezonie w którym wzięli udział.
GP Abu Zabi 2020 było 500. wyścigiem F1 w którym wystartowali kierowcy zespołu z Hinwil, którego operatorem jest Sauber Motorsport. Zespół chwalił się takim jubileuszem podczas GP Turcji. Oni wzięli pod uwagę wyścigi do których byli zgłoszeni, ale jako Sauber trzykrotnie żaden z ich kierowców nie wystartował do wyścigu mimo zgłoszenia, więc prawdziwy start numer 500 w wyścigu był teraz. Startowali w F1 pod trzema nazwami: Sauber – 373 wyścigów, BMW-Sauber – 89 i Alfa Romeo – 38.
W GP Włoch 2020 na podium nie było żadnego kierowcy Mercedesa, Red Bulla ani Ferrari. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP Węgier 2012.
Siedem różnych zespołów zdobyło podium w 2020 roku. Poprzedni raz tak wiele zespołów wywalczyło co najmniej jedno podium w sezonie 2012.
W trakcie sezonu 2020 Mercedes wymazał historyczny rekord Forda. Chodzi o liczbę kolejnych wyścigów w których punkty zdobył co najmniej jeden bolid z silnikiem tego samego producenta. Rekord Forda wynosił 228 kolejnych wyścigów z punktami z lat 1967 – 1983. Mercedes pobił ten wynik podczas GP Portugalii i zakończył sezon z passą 234 kolejnych wyścigów z punktami.
Ciekawostki o torach, wyścigach i sezonie 2020
Po raz pierwszy w historii odbyły się wyścigi Formuły 1 bez kibiców na trybunach.
Wyścig o GP Austrii, który rozpoczął sezon 2020 odbył się 5 lipca. To najpóźniejsza data początku sezonu F1 w historii. Poprzedni rekord należał do GP Szwajcarii z 1951 roku, które odbyło się 27 maja.
Między ostatnim wyścigiem sezonu 2019 i pierwszym sezonu 2020 minęło 217 dni. Dłuższa przerwa między sezonami była jedynie miedzy 1950 i 1951 – 267 dni i między 1961 i 1962 – 225 dni.
Sezon F1 po raz pierwszy od 1966 roku rozpoczął się od wyścigu w Europie. Po raz pierwszy GP Austrii rozpoczęło sezon F1.
Sezon 2020 Formuły 1 licząc od pierwszego do ostatniego wyścigu trwał 161 dni – najkrócej od 1966 toku.
Wyścig o GP Abu Zabi 2020 odbył się 13 grudnia. Poprzednim wyścigiem F1, który odbył się później w danym roku, było GP Republiki Południowej Afryki w 1963 roku – 28 grudnia.
Po raz pierwszy rozegrano wyścigi F1 na torach Mugello we Włoszech i Algarve w Portugalii.
Na torze Nurburgring odbyły się wyścigi F1 pod czterema nazwami: GP Niemiec, GP Europy, GP Luksemburga i GP Eifel. Na żadnych innym torze nie było tylu różnych nazw wyścigów Formuły 1.
Oba piątkowe treningi przed GP Eifelu 2020 zostały odwołane. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w GP RPA 1982, wtedy przyczyną był strajk kierowców.
GP Emilii-Romanii na Imoli było setnym wyścigiem F1 rozegrany na włoskim torze. Włochy mają sporą przewagę nad innymi krajami, bo na drugim miejscu są niemieckie obiekty – 79 wyścigów.
Wyścig o GP Sakhiru liczył 87 okrążeń. Poprzednim wyścigiem F1, który liczył więcej okrążeń było GP Argentyny 1973 – 96 okrążeń.
Pierwszy raz w historii odbyły się dwa wyścigi F1 na jednym torze w tym samym sezonie. W 2020 roku było tak trzykrotnie na torach Red Bull Ring, Silverstone i Bahrain International Circuit. Na torze w Bahrajnie skorzystano dodatkowo z dwóch różnych konfiguracji. Żaden kierowca nie wygrał dwóch wyścigów na tym samym torze, a to była okazja na rekord, który byłby niezwykle trudny do pobicia.
Różne ciekawostki o wszystkim
W pierwszym wyścigu Formuły 1 w historii, który został rozegrany na torze Silverstone w 1950 roku, kierowcy zespołu Alfa Romeo zajęli cztery pierwsze miejsca w kwalifikacjach. W wyścigu F1 na tym samym obiekcie z okazji 70-lecia tego sportu w 2020 roku zawodnicy Alfy Romeo zajęli dwa ostatnie miejsca w kwalifikacjach.
W sezonie 2020 podium wywalczyło 13. różnych kierowców. To najlepszy wynik od 2012 roku, gdy takich zawodników również było 13. Więcej kierowców z co najmniej jednym podium poprzedni raz było w 2008 roku – 14.
W 2020 roku dwóch kierowców wygrało swoje pierwsze wyścigi: Gasly i Perez. Poprzedni raz było tak w 2012 roku: Rosberg i Maldonado.
Siedem zespołów zdobyło co najmniej 100 punktów w tym sezonie. Poprzedni raz taka sytuacja miała miejsce w 2012 roku.
Hamilton, Bottas i Verstappen po raz 13. stali razem na podium. Tylko trójka (Hamilton, Rosberg i Vettel) częściej finiszowała wspólnie na podium, bo 14. razy.
W 2020 roku po raz pierwszy od sezonu 1969 w wyścigu F1 wystartowało dwóch kierowców z Kanady. Po raz pierwszy w historii dwóch Kanadyjczyków wystartowało w wyścigu F1 rozgrywanym poza ich ojczyzną.
Alexander Albon wywalczył pierwsze podium w sezonie 2020. To było jednocześnie pierwsze podium dla kierowcy reprezentującego azjatycki kraj nie licząc Japonii.
Wyścig o GP Australii 2013 wygrał Kimi Raikkonen w Lotusie. 146 kolejnych Grand Prix wgrywali tylko kierowcy Mercedesa, Red Bulla i Ferrari. Podczas GP Włoch 2020 tę serię przerwał Pierre Gasly w AlphaTauri.
Podczas GP Toskanii 2020 kierowcy trzykrotnie ruszali z pól startowych, bo dwa dodatkowe starty były spowodowane czerwonymi flagami. W historii F1 podobna sytuacja miała miejsce w czasie GP Austrii 1987 oraz GP Belgii 1990.
Lewis Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Monza we Włoszech. Jest to najważniejszy rekord, bo na tym obiekcie notowane są najwyższe średnie prędkości. Hamilton pokonał swoje najlepsze okrążenie ze średnią prędkością 264,362 km/h i jest to pod tym względem najszybsze okrążenie w całej historii F1. Poprzedni rekord należał do Raikkonena z 2018 roku – 263,588 km/h.
Hamilton i Bottas w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej na głównej prostej toru Monza osiągnęli w wyścigu o GP Włoch po 360,8 km/h. To najwyższa odnotowana prędkość maksymalna w 2020 roku. Nie ma przypadku w tym, że ci dwaj kierowcy osiągnęli identyczną prędkości maksymalną. Obecnie zespoły muszą korzystać z tych samych ustawień przełożeń skrzyni biegów przez cały rok. Mercedes zdradził po GP Włoch, że to jest maksymalna prędkość jaką mógł osiągnąć ich bolid W11 z 2020 roku.
Mechanicy Red Bulla dwukrotnie w sezonie 2020 wymienili komplet opon w czasie 1,86 sekundy. Rekordem F1 jest 1,82 sekundy z 2019 roku, również autorstwa ekipy Red Bulla.
Pierwsze razy kierowców F1 w sezonie 2020
Pierwsze zwycięstwa: Pierre Gasly i Sergio Perez.
Pierwsze podia: Lando Norris, Alexander Albon i Esteban Ocon.
Pierwsze Pole Position: Lance Stroll
Pierwsze najszybsze okrążenie: Lando Norris, Carlos Sainz i George Russell.
Podsumowanie najbardziej wartościowych kierowców w historii F1 według stanu na koniec sezonu 2020 znajdziecie pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: