Akademia młodych kierowców Alpine przeszła spore zmiany przed sezonem 2022. W tym roku w jej składzie będzie czterech zawodników, ale wśród nich nie widać pewnych kandydatów do jazdy w F1 w bliskiej przyszłości.
Program juniorski Alpine, to kontynuacja programu Renault i Lotusa, który działa od 2002 roku. Do zmiany nazwy na Alpine doszło na początku 2021 roku przy okazji zmiany nazwy zespołu F1. Przez 20 lat przez ten program rozwojowy przewinęło się mnóstwo kierowców. Wielu z nich trafiło do Formuły 1 lub innych ważnych serii wyścigowych i zrobiło duże kariery. Trzeba jednak dodać, że wielu kierowców, którzy osiągnęli sukcesy, pojawiło się w programie Renault tylko na pewien czas i dopiero, gdy z niego odeszli, to udało im się wywalczyć pozycję w F1 lub w innych dużych seriach wyścigowych. Bardzo niewielu wychowanków tej akademii awansowało z niej bezpośrednio do zespołu z siedzibą z Enstone.
Koncern Renault inwestuje w swój program rozwojowy działający teraz pod marką Alpine. Chcą aby ich wychowankowie trafiali do F1, docelowo do ich głównego zespołu. Mają jednak spory problem, bo Renault nie ma klienckiej stajni, a w głównej nie robią miejsca dla takich kierowców. Stąd odejścia najciekawszych nazwisk z programu rozwojowego. W trakcie sezonu 2021 z akademii Alpine odszedł Christian Lundgaard, który przeniósł się do USA, gdzie rozpoczął starty w serii IndyCar. Duńczyk nie miał wystarczająco dobrych wyników w F2 i nie widząc perspektyw na starty w F1 postanowił zmienić ścieżkę swojej kariery. Pod koniec 2021 roku z tej akademii odszedł również Guanyu Zhou, który podpisał kontrakt z zespołem Alfa Romeo w F1. Chińczyk musiał zerwać swoje związki z Alpine, aby móc podpisać umowę z innym zespołem F1. Oscar Piastri również nie należy już do programu rozwojowego Alpine, ale on awansował do roli rezerwowego kierowcy ich zespołu F1.
Skład programu juniorskiego Alpine w 2022 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Alpine w 2022 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2022. W składzie znajduje się czterech kierowców. W porównaniu do 2021 roku jest dwóch nowych zawodników: Jack Doohan i Olli Caldwell. Z programu odeszli: Christian Lundgaard, Guanyu Zhou i Oscar Piastri.
Olli Caldwell – Wielka Brytania – 2002
FIA Formula 2 Championship – Campos Racing
Caio Collet – Brazylia – 2002
FIA Formula 3 Championship – MP Motorsport
Jack Doohan – Australia – 2003
FIA Formula 2 Championship – Virtuosi Racing
Victor Martins – Francja – 2001
FIA Formula 3 Championship – ART Grand Prix
Czterech juniorów, czy są wśród nich talenty na miarę Formuły 1?
Alpine w 2022 roku ma pod swoimi skrzydłami czterech juniorów. Dwaj z nich będą startować w Formule 2, a dwaj w Formule 3. Alpine zwykle organizuje kilka tur testów starszym bolidem F1 w trakcie roku dla swoich młodych kierowców. Dla niektórych z nich to będzie okazja do pierwszego kontaktu z samochodem Formuły 1.
Caio Collet i Victor Martins pozostali w akademii Alpine, a także będą kontynuować starty w Formule 3. Ci dwaj kierowcy w poprzednich latach nie mieli rewelacyjnych wyników, mają już ponad 20 lat, więc trzeba na ich karierę patrzeć krytycznym okiem. Nie są to zawodnicy, których można realnie rozpatrywać w kategorii awansu do F1 w ciągu kilku sezonów. Obaj potrzebowaliby bardzo wyraźnie poprawić swoje wyniki i powalczyć o wygraną w serii F3 w 2022 roku.
Do akademii Alpine od 2022 roku dołączył Jack Doohan. To Australijczyk, syn pięciokrotnego motocyklowego mistrza świata Micka Doohana. Jack od jesieni 2017 był członkiem akademii Red Bulla, ale odszedł z niej wraz z końcem 2021 roku i przeszedł do Alpine. Obecnie w akademii Red Bulla jest kilku bardzo utalentowanych zawodników startujących w F2, więc Doohan miałby trudności aby się tam przebić. Przejście pod skrzydła Alpine daje mu lepsze perspektywy do kontynuowania swojej kariery, a dodatkowo powinien mieć okazję do kilku testów starszymi bolidami F1. Jack Doohan był wicemistrzem F3 w 2021 roku, a w 2022 roku będzie jeździł w F2. Gdyby włączył się do rywalizacji w ścisłej czołówce F2 w 2022 roku, to będzie go można zacząć rozpatrywać w kategoriach Formuły 1 w przyszłości.
Do programu Alpine w 2022 roku dołączył również Olli Caldwell. 20-letni Brytyjczyk do tej pory nie był związany z żadnym programem rozwojowym prowadzonym przez zespoły F1. On w dwóch poprzednich latach jeździł w serii F3, ale nie notował wyróżniających się wyników poza pierwszą połową 2021 roku. Miniony sezon zakończył na ósmej pozycji, a omawiany wcześniej Doohan na drugiej. Obaj mieli w tej serii takie same doświadczenie, ale Doohan jest o rok młodszy. Caldwell w 2022 roku będzie jeździł w F2, a Alpine nie stawia przed nim dużych wymagań, zdają sobie sprawę, że będzie potrzebował czasu, aby się do tej serii dostosować.
Oscar Piastri – największy talent poza F1
Osobny akapit należy się dla Oscara Piastriego, którego bez wątpliwości nazywam aktualnie największym talentem poza F1 (wśród młodych kierowców aspirujących do F1). W grudniu szeroko opisałem jego dotychczasowe dokonania. Australijczyk ma za sobą niezwykle udaną karierę w juniorskich seriach wyścigowych. Osiągnął tam wszystko, więc w 2022 roku nie jest już członkiem akademii Alpine. On w 2022 roku będzie kierowcą rezerwowym Alpine w F1, ma odbyć intensywny program testowy (głównie to będą prywatne testy starszymi bolidami), jak również ma otrzymać szansę jazdy w piątkowych treningach. Piastri celuje w debiut w Formule 1 w 2023 roku. Kontrakt Fernando Alonso z Alpine wygasa po sezonie 2022, więc to okazja dla Australijczyka. Gdyby Hiszpan zdecydował się pozostać na kolejny rok, to dla Piastriego pojawi się spory problem.
Programy juniorskie zespołów Formuły 1 w 2022 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Na blogu opisałem już skład na 2022 roku programu Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły) oraz Mercedesa (szczegóły). Wśród juniorów Ferrari nie ma obecnie żadnych kierowców będących w bezpośrednim zapleczu F1. W Red Bull takich zawodników jest kilku, a szefowie mają kłopot bogactwa. Mercedesa stawia głównie na zawodników w kartingu. Sauber ma dwie akademie (osobną dla kartingu i osobną dla bolidów jednomiejscowych). Swój program przed sezonem 2022 przebudował Williams. McLaren ma tylko jednego młodego kierowcę w kartingu. Jedynie Aston Martin i Haas nie prowadzą typowych programów juniorskich wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: