Akademia młodych kierowców Alpine w 2023 roku będzie największa w historii. Pod skrzydłami francuskiego zespołu będzie siedmiu zawodników i dwie zawodniczki, czyli ponad dwa razy więcej niż rok temu. Doszło do reorganizacji całej akademii i zmiany podejścia w stosunku do kierunku rozwoju wychowanków.
Program juniorski Alpine, to kontynuacja programu Renault i Lotusa, który działa od 2002 roku. Łącznie przez ten program rozwojowy przewinęło się kilkudziesięciu zawodników, a jednym z pierwszych był Robert Kubica. Wielu wychowanków tego programu trafiło do Formuły 1 lub innych ważnych serii wyścigowych i zrobiło duże kariery. Trzeba jednak dodać, że wielu kierowców, którzy osiągnęli sukcesy, pojawiło się w programie Renault tylko na pewien czas i dopiero, gdy z niego odeszli, to udało im się wywalczyć pozycję w F1 lub w innych dużych seriach wyścigowych. Bardzo niewielu wychowanków tej akademii awansowało bezpośrednio do zespołu z siedzibą z Enstone. Najnowszym przykładem jest Oscar Piastri, który w trakcie zeszłego roku w kontrowersyjnych okolicznościach odszedł z Alpine i trafił do zespołu McLaren.
W 2023 roku doszło do dwóch ważnych zmian w podejściu Alpine do swojego programu juniorskiego. Celem programu pozostaje wyszukiwanie i przygotowanie młodych zawodników do Formuły 1, ale od tego roku w programie będą również przygotowywać kierowców do innych serii wyścigowych. Ma to związek z wejściem Alpine do serii WEC z własnym prototypem najwyższej klasy hypercar. Program juniorski, który funkcjonuje razem z zespołem F1 ma także bliżej współpracować z zespołem Alpine Endurance Team. Tutaj prawdopodobnie jest ukryty drugi powód, bo Alpine nie ma w F1 zespołu juniorskiego i nie udawało im się w ostatnich latach awansować kierowcy bezpośrednio z programu juniorskiego do swojej stajni w F1. Młodzi kierowcy mający realne szanse na F1 odchodzili z programu Alpine i znajdowali sobie samodzielnie inne zespoły. Ostatnie takie przykłady to Zhou Guanyu oraz Oscar Piastri. Drugą ważną zmianą w 2023 roku jest poszerzenie programu juniorskiego o dodatkowych kierowców i włączenie zawodników dotychczas tylko współpracujących z programem Alpine bezpośrednio do akademii.
Skład programu juniorskiego Alpine w 2023 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Alpine w 2023 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2023. W składzie znajduje się dziewięciu zawodników i zawodniczek.
Jack Doohan – Australia – 2003
FIA Formula 2 Championship – Virtuosi Racing
Matheus Ferreira – Brazylia – 2007
Italian Formula 4 Championship – Van Amersfoort Racing
Sophia Floersch – Niemcy – 2000
FIA Formula 3 Championship – PHM Racing by Charouz
Victor Martins – Francja – 2001
FIA Formula 2 Championship – ART Grand Prix
Gabriele Mini – Włochy – 2005
FIA Formula 3 Championship – Hitech Grand Prix
Kean Nakamura-Berta – Japonia – 2007
Karting
Aiden Neate – Wielka Brytania – 2006
Formula Regional Middle East Championship – Prema Racing
Seria europejska do potwierdzenia
Abbi Pulling – Wielka Brytania – 2003
F1 Academy – Rodin Carlin
Nikola Tsolov – Bułgaria – 2006
FIA Formula 3 Championship – ART Grand Prix
Zmiany w programie juniorskim Alpine przed sezonem 2023
Zaszły spore zmiany w programie juniorskim Alpine przed sezonem 2023. Z zeszłorocznego czteroosobowego składu pozostali Jack Doohan i Victor Martins. Z programu odszedł Olli Caldwell, ale pozostał związany z Alpine, bo będzie ich kierowcą w serii WEC, gdzie w 2023 roku wystawiają prototyp klasy LMP2. Caldwell skierował swoją karierę w stronę samochodów sportowych i wyścigów długodystansowych. Z programu odszedł również Caio Collet, który ma jednak utrzymać jakieś związki z Alpine Racing, nie jest już jednak członkiem akademii. Collet będzie dalej jeździł w Formule 3.
Do akademii Alpine dołączyło siedmiu kierowców. Niektórzy z nich już w 2022 roku współpracowali z programem Alpine, ale nie byli bezpośrednimi członkami akademii. W 2023 roku, jak wspomniałem na wstępie, tacy zawodnicy zostali dołączeni do głównej akademii. W tym gronie są: Nikola Tsolov, Abbi Pulling, Matheus Ferreira i Kean Nakamura-Berta. Zupełnie nowymi nabytkami są natomiast Gabriele Mini i Aiden Neate. Kilka dni po ogłoszeniu ośmiu kierowców na sezon 2023 poinformowano, że do akademii dołączyła również Sophia Floersch.
Omówienie zawodników z akademii Alpine na początku 2023 roku
Kierowca numerem jeden w akademii Alpine jest Jack Doohan, który w minionym roku w związku z zaskakującym dla zespołu odejściem Oscara Piastriego, stał się głównym juniorem. Doohan miał okazję już kilkukrotnie jeździć bolidami F1 na testach, a także rok temu w treningach. Ma superlicencję, więc mógłby wystartować w wyścigu F1. Australijczyk będzie jednym z głównych kandydatów do mistrzostwa w serii F2 w 2023 roku. Alpine może mieć z nim podobny problem jak w poprzednich latach z Zhou i Piastrim. Jeżeli Doohan w 2023 roku będzie realnie walczył w czołówce F2, to stanie się poważnym kandydatem do szybkiego przejścia do F1, a Alpine ma dwuletnie umowy ze swoimi kierowcami, więc miejsca nie będą mieć.
W Formule 2 będzie jeździł również Victor Martins, który w zeszłym sezonie został mistrzem Formuły 3. Ten kierowca powinien w 2023 roku mieć wiele okazji do jazdy bolidami F1 na prywatnych testach. Zobaczymy jak będzie spisywał się w F2, czy zagrozi pozycji Doohana w akademii Alpine.
W Formule 3 Alpine będzie mieć dwóch bardzo utalentowanych kierowców. Gabriele Mini i Nikola Tsolov zadebiutują w tej serii, a obaj mają na swoim koncie bardzo dobre wyniki w niższych seriach w poprzednich latach. Tsolov należy dodatkowo do programu rozwojowego kierowanego przez Fernando Alonso, Hiszpan wspiera w ten sposób kilku kierowców. Mini i Tsolov to ciekawi zawodnicy, którzy w bardzo wyrównanej stawce serii F3 zostaną w 2023 roku w pewnym stopniu zweryfikowani.
Alpine wspiera również Abbi Pulling, która w 2023 roku będzie startować w nowej kobiecej serii F1 Academy. Mają młodego Brazylijczyka Matheusa Ferreirę, który będzie jeździł we włoskiej Formule 4. To bardzo mocna seria będąca zwykle pierwszym etapem w bolidach jednomiejscowych. W składzie jest również Aiden Neate, który niedawno przeszedł z kartingu do bolidów jednomiejscowych, a także Kean Nakamura-Berta, który jeździ dopiero w kartingu.
Aktualizacja 17.02.2023 r. – Podczas prezentacji nowego bolidu na sezon 2023 przez zespół Alpine ogłoszono, że do akademii dołączy także Sophia Floersch, która będzie startować w Formule 3. Alpine inwestuje również w kilka młodych zawodniczek w kartingu.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2023 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2023 omówiłem już programy Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły) oraz Williamsa (szczegóły). Znaczący program rozwojowy ma także Mercedes. Sauber ma dwie akademie (osobną dla kartingu i osobną dla bolidów jednomiejscowych), które zostaną przebudowane w przyszłości z powodu udziału Audi. W 2022 roku swój juniorski program uruchomił Aston Martin, który w 2023 roku został rozwinięty. McLaren ma tylko jednego młodego zawodnika w Formule 4, ale za to powiązanych jest z nimi kilku kierowców z innych serii wyścigowych. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: