Ośmiu kierowców znajduje się w programie rozwojowym Ferrari w sezonie 2021. W tym gronie po raz pierwszy znalazła się kobieta, a także aktualny kierowca F1. W gronie wychowanków Ferrari nie brakuje ciekawych nazwisk.
Program juniorski Ferrari w tej formie ruszył pod koniec 2009 roku, a jego pierwszym członkiem był Jules Bianchi. Działalność w 2021 roku rozpoczęła się pięciodniowych prywatnych testów bolidem F1 z 2018 roku na torze Fiorano, w których udział wzięło kilku juniorów. W lutym tradycyjnie członkowie akademii Ferrari mają zaplanowane zajęcia teoretyczne w Maranello, które potrwają pięć dni. Zwolniony z udziału jest w nich Jest Mick Schumacher, więc weźmie w nich udział siedmioro kierowców. Młodzi zawodnicy uczą się na tematy techniczne, poznają regulaminy, a także przechodzą szkolenia z marketingu i komunikacji. Dodatkowo przeprowadzane są testy sprawnościowe i dotyczące koncentracji. Częścią przygotowań są także dwa dni na torze kartingowym Lonato. W trakcie nadchodzącego sezonu każdy kierowca z akademii Ferrari będzie miał swojego opiekuna, który będzie jeździł z nim na wszystkie zawody. Będą organizowane dodatkowe zajęcia w zależności od kategorii i poziomu zaawansowania kierowcy.
Przez program rozwojowy Ferrari przewinęło się wielu kierowców, a kilku z nich trafiło do F1. Obecnie w stawce jest czterech zawodników, którzy należeli do programu Ferrari: Sergio Perez, Lance Stroll, Charles Leclerc i Mick Schumacher. Ferrari bardzo procesjonalnie podchodzi obecnie do swojego programu w którym znajdują się bardzo ciekawe nazwiska. Problemem Scuderii jest kłopot bogactwa, bo nie wszyscy ich juniorzy mogli awansować do F1.
Skład programu juniorskiego Ferrari w 2021 roku
W programie juniorskim Ferrari w 2021 roku jest osiem nazwisk. W tym gronie jest dwoje debiutantów: Maya Weug i James Wharton. Po sezonie 2020 z programu z różnych przyczyn odpadło trzech kierowców: Giuliano Alesi, Enzo Fittipaldi i Gianluca Petecof. Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Ferrari w 2021 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2021.
Marcus Armstrong – Nowa Zelandia – 2000
FIA Formula 2 Championship – DAMS
Dino Beganovic – Szwecja – 2004
F3 Asian Championship – Abu Dhabi Racing by Prema
Formula Regional European Championship – Prema Powerteam
Callum Ilott – Wielka Brytania – 1998
Kierowca testowy Ferrari w F1
Wyścigi GT w barwach Ferrari
Arthur Leclerc – Monako – 2000
FIA Formula 3 Championship – Prema Powerteam
Mick Schumacher – Niemcy – 1999
Formuła 1 – Haas F1 Team
Robert Szwarcman – Rosja – 1999
FIA Formula 2 Championship – Prema Powerteam
Maya Weug – Holandia – 2004
F4 Championship – Prema Powerteam
James Wharton – Australia – 2006
Karting
Testy bolidów jednomiejscowych w drugiej połowie roku
Mick Schumacher
Z Mickiem Schumacherem jest bardzo ciekawa sprawa, bo on mimo kontraktu z Haasem na starty w Formule 1, który obejmuje kilka sezonów (minimum dwa) pozostał członkiem programu rozwojowego Ferrari. W styczniu brał udział w testach starym bolidem Scuderii. Ferrari ma wobec niego duże plany i liczą na to, że w Haasie odpowiednio się rozwinie, a potem trafi do głównego zespołu. Nie przypominam sobie kierowcy w ostatnich latach, który mając całoroczny kontrakt w zespole F1 dalej należałby do innego programu rozwojowego.
Kierowcy bliscy startów w Formule 1
Robert Szwarcman i Callum Ilott mają już superlicencje i w każdej chwili mogą zadebiutować w F1. Ilott był bliski kontraktu już na sezon 2021, ale Ferrari zmieniło swoje plany i postanowili pozostawić Antonio Giovinazziego na kolejny rok w Alfie Romeo, bo Włoch wykonał postęp. Ilott zakończył już swoją karierę w seriach juniorskich. W 2021 roku będzie testowym kierowcą Ferrari, ma otrzymać możliwość jazdy na testach i regularnie pracować w symulatorze. Mattia Binotto zapowiedział również jego udział w treningach, ale to raczej w jednej z klienckich stajni. Ilott będzie także jeździł w wyścigach GT. Callum Ilott to nie jest przebojowe nazwisko, nie ma także swoich sponsorów. On będzie liczył na to, że ciężką pracą zapracuje sobie na debiut w F1. Nie będzie to łatwe, ale powinien utrzymywać się blisko i jak pojawi się szansa, to ją wykorzysta.
Robert Szwarcman w 2020 roku zaliczył debiut za kierownicą bolidu F1. Rosjanin ma za sobą także nierówny sezon w F2, gdzie przez moment wydawało się, że ma szansę na tytuł mistrzowski. W 2021 roku będzie chciał wygrać serię F2 i jest na papierze jednym z głównych faworytów. Rosjanin to spory talent, a do tego sponsoruje go SMP Racing. Jeżeli w 2021 roku potwierdzi swój talent w serii F2, to powinno dać mu to awans do Formuły 1. Jeżeli nie będzie miejsca w satelickich stajniach Ferrari, to dzięki pieniądzom SMP Racing będzie mógł rozglądać się za innymi zespołami, ale na pewno priorytetem będzie Alfa Romeo lub Haas.
Warunki do uzyskania superlicencji spełniał Marcus Armstrong, więc prawdopodobnie już ją uzyskał. Armstrong jest w podobnej sytuacji jak Ilott, czyli wiele się o nim nie mówi, ani nie ma sponsorów. Nowozelandczyk zmienił zespół w serii F2 na sezon 2021. Jeżeli chce realnie myśleć o startach w Formule 1, to musi w 2021 roku w serii F2 osiągać sukcesy i jeździć w ścisłej czołówce.
Dodatkowe informacje o juniorach Ferrari w 2021 roku
Maya Weug jest pierwszą kobietą, która dołączyła do programu Ferrari. Holenderka wygrała nabór, który został przeprowadzony wśród wielu kandydatek. Ona jest wciąż bardzo młoda i tak naprawdę dopiero zaczyna prawdziwą karierę w bolidach jednomiejscowych. Zobaczymy jak sobie będzie radzić w kolejnych latach.
Wśród juniorów Ferrari jest Arthur Leclerc, brat Charlesa. Jego kariera w juniorskich seriach dopiero się rozkręca, więc trudno powiedzieć czy jest to talent na miarę obecnego kierowcy Ferrari. Arthur w 2021 roku zadebiutuje w Formule 3 i to będzie dla niego duży test.
P.S. W 2021 roku zmianie uległ logotyp programu rozwojowego Ferrari, który już nie przypomina paczki papierosów pewnej firmy. Teraz jest to klasyczne logo Ferrari.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2021 roku
Programy juniorskie prowadzi kilka zespołów Formuły 1. Obecnie największe znaczenie mają programy rozwojowe Red Bulla, Ferrari i Alpine. W nich jest najwięcej zawodników, którzy są profesjonalnie wspierani i mają realne szanse startów w F1 w bliskiej przyszłości. Analogiczne artykuły na temat programu Red Bulla (szczegóły) i Alpine (szczegóły) na sezon 2021 możecie już znaleźć na blogu.
Swój program juniorski prowadzi Mercedes, ale jest tam zbyt mało kierowców, aby poświęcić mu osobne podsumowanie. McLaren obecnie nie ma dobrego juniora, którego wspiera. Williams w 2021 powinien kontynuować wsparcie dla kilku zawodników, ale jeszcze nie ogłosili konkretnych planów na cały program. Sauber prowadzi dwie akademie (osobną dla kartingu i osobną dla bolidów jednomiejscowych). W obu z nich jest sporo kierowców, a w tej kartingowej dwóch Polaków. Jeżeli w przyszłości podadzą szczegółowe plany akademii na 2021 rok, to postaram się to opisać i wzbogacić o więcej szczegółów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: