Akademia młodych kierowców Ferrari oficjalnie rozpoczęła swój trzynasty rok działalności. Wśród młodych kierowców Ferrari zaszło sporo zmian przed startem 2022 roku i obecnie nie widać tam zawodników, którzy mogliby szybko trafić do Formuły 1.
Program juniorski Ferrari w tej formie ruszył pod koniec 2009 roku, a jego pierwszym członkiem był Jules Bianchi. Sezon 2022 będzie więc trzynasty z rzędu w którym ta akademia będzie funkcjonować. Przez program rozwojowy Ferrari przewinęło się wielu kierowców, a kilku z nich trafiło do F1. Obecnie w stawce jest czterech zawodników, którzy należeli do programu Ferrari: Sergio Perez, Lance Stroll, Charles Leclerc i Mick Schumacher. W 2022 roku w składzie będzie dziewięciu zawodników i zawodniczek. Jest jeszcze Callum Ilott, który w 2022 roku będzie miał rok przerwy od współpracy z Ferrari, dlatego nie ma go w oficjalnym składzie. Rok temu Ferrari miało na początku roku ośmiu juniorów.
Nowy rok tradycyjnie rozpoczęto w Maranello od kilkudniowych zajęć teoretycznych. Młodzi zawodnicy uczą się na tematy techniczne, poznają regulaminy, a także przechodzą szkolenia z tematyki prawidłowego odżywiania, czy podejmowania decyzji w stresie. Dodatkowo przeprowadzane są testy sprawnościowe i dotyczące koncentracji. Na zakończenie pierwszego tygodnia będą jednodniowe zajęcia na torze kartingowym.
Skład programu juniorskiego Ferrari w 2022 roku
W programie juniorskim Ferrari w 2022 roku jest dziewięć nazwisk: siedem mężczyzn i dwie kobiety. W tym gronie jest troje debiutantów: Oliver Bearman, Rafael Camara i Laura Camps Torras. Po sezonie 2021 z programu odpadł Marcus Armstrong, który przez ostatnie dwa lata w F2 notował przeciętne wyniki.
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Ferrari w 2022 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2022.
Oliver Bearman – Wielka Brytania – 2005
FIA Formula 3 Championship – Prema Powerteam
Formula Regional Asian Championship – Mumbai Falcons
Dino Beganovic – Szwecja – 2004
European Formula Regional championship – Prema Powerteam
Formula Regional Asian Championship – Mumbai Falcons
Rafael Camara – Brazylia – 2005
F4 Championship – Prema Powerteam
Arthur Leclerc – Monako – 2000
FIA Formula 3 Championship – Prema Powerteam
Formula Regional Asian Championship – Mumbai Falcons
Mick Schumacher – Niemcy – 1999
Formuła 1 – Haas F1 Team
Robert Szwarcman – Rosja – 1999
Formuła 1 – kierowca testowy Ferrari
Laura Camps Torras – Hiszpania – 2005
Karting
Testy i wyścigi F4 w drugiej połowie roku
Maya Weug – Belgia – 2004
F4 Championship –
James Wharton – Australia – 2006
F4 Championship – Prema Powerteam
Ilott, Schumacher i Szwarcman
Jeszcze dwa lata temu Ferrari miało trzech juniorów walczących między sobą o mistrzostwo Formuły 2, którzy spełniali warunki do uzyskania superlicencji i tym samym startów w F1. Z tego grona jedynie Mick Schumacher trafił do Formuły 1. On 2022 roku ponownie będzie jeździł w zespole Haas. Co istotne Schumacher cały czas pozostaje członkiem akademii rozwojowej Ferrari. Daje mu to konkretne korzyści, bo np. może regularnie pracować w symulatorze Ferrari. Zespół Haas swojego symulatora nie ma, więc to dla Micka duża przewaga na Mazepinem, który do takiego symulatora nie ma dostępu.
Callum Ilott starał się o awans do F1, ale mu się to nie udało. W 2022 roku będzie startował w USA w pełnym sezonie serii IndyCar. Ferrari nie jest w stanie tam go wspierać, więc oficjalnie mają rok przerwy od współpracy. Możemy założyć, że jeśli będzie się tam dobrze czuł i miał dobre wyniki, to zostanie w IndyCar na dłużej. Jeśli nie, to w 2023 roku Ferrari ma wejść do serii WEC, gdzie będą potrzebować kilku kierowców. Ilott byłby pewniakiem do tej roli.
Robert Szwarcman zapowiadał się na wielki talent, ale w serii F2 nie pokazywał aż tak dobrych wyników jak wcześniej. Od 2022 roku zrezygnował już ze startów w niższych seriach. Będzie na pełny etat testowym kierowcą Ferrari w F1 z wieloma obowiązkami w symulatorze. Powinien także dostać szansę jazdy w treningach w Ferrari i w Haasie, a także w prywatnych testach. Szanse Szwarcmana na posadę etatowego kierowcy F1 są bardzo niskie, ale powinien na długo zadomowić się na rezerwie w Ferrari, a także powinien liczyć na posadę w ich programie w serii WEC od 2023 roku.
Młodzi kierowcy startujący w juniorskich seriach w 2022 roku
Ferrari oczekuje, że Arthur Leclerc będzie walczył o mistrzostwo w serii F3 w 2022 roku, co jest jasno napisane w ich komunikacie dotyczącym nowego sezonu. On będzie w tej serii startował w tym samym zespole, co Bearman, który w 2021 roku miał niezwykle imponujące wyniki w Formule 4. Ferrari z tego względu przyśpieszyło plany, bo pierwotnie szykowali dla niego miejsce w inne serii. Leclerc musi wygrać z Bearmanem, bo inaczej jego kariera mocno zwolni, a marzenia o F1 znikną. Bearman jest od niego aż o pięć lat młodszy, a biorąc pod uwagę jego dotychczasowe wyniki, to może być kolejnym z dużych talentów w niższych seriach wyścigowych, jeśli nadal będzie odnosił takie sukcesy.
Ferrari wysyła trzech swoich juniorów w styczniu i lutym do azjatyckiej serii regionalnej, gdzie do zdobycia są dość łatwe punkty do superlicencji. Dodatkowo będą jeździć w tym samym zespole. Wielu zawodników z powodu niższego poziomu chętnie bierze udział w tej serii, która od 2022 roku zmieniła nazwę na Formula Regional Asian Championship. Beganovic i Leclerc będą startować w całym sezonie, a Bearman w dwóch ostatnich rundach.
Pozostała czwórka wychowanków Ferrari jest dopiero na początku swoich poważnych karier. W tych gronie są dwie kobiety i dwóch kierowców, którzy dopiero rozpoczynają karierę w bolidach jednomiejscowych. Trudno w ogóle rozważać ich na tym etapie w kategoriach czy mają szanse na F1 w przyszłości czy nie.
Podsumowanie
Ferrari obecnie w programie juniorskim nie ma zawodników, których mozna by poważnie rozważać w kontekście jazdy w F1 w kolejnym roku. W większości są to bardzo młodzi zawodnicy, którzy potrzebują minimum dwa lata, a prawdopodobnie więcej. Ich program juniorski ma więc na pewien czas wyrwę w tej kategorii zawodników, dlatego nie będą mieć nikogo w serii F2. Poza juniorami cały czas współpracują z Antonio Giovinazzim i Antonio Fuoco, mają więc wielu zawodników w sowim otoczeniu. Ferrari regularnie organizuje testy starymi bolidami F1 dla swoich juniorów i kierowców rezerwowych, mają oni więc kontakt z bolidami na torze.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2022 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Na blogu opisałem już skład na 2022 roku programu Red Bulla (szczegóły), Alpine (szczegóły) oraz Mercedesa (szczegóły). W Red Bullu jest kilku bardzo ciekawych zawodników w bezpośrednim zapleczu F1, a szefowie mają kłopot bogactwa. W Alpine są ciekawi zawodnicy, ale wyróżnia się Oscar Piastri, czyli kierowca który ten program już formalnie opuścił. Mercedesa stawia głównie na zawodników w kartingu. Sauber ma dwie akademie (osobną dla kartingu i osobną dla bolidów jednomiejscowych). Swój program przed sezonem 2022 przebudował Williams. McLaren ma tylko jednego młodego kierowcę w kartingu. Jedynie Aston Martin i Haas nie prowadzą typowych programów juniorskich wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: