W 2024 roku akademia młodych kierowców Ferrari doczekała się odświeżonej nazwy, nowego szefa, a liczba wspieranych kierowców zmniejszyła się. Wśród aktualnych wychowanków zdecydowanie wyróżnia się Oliver Bearman.
Program juniorski Ferrari w tej formie ruszył pod koniec 2009 roku, a jego pierwszym członkiem był Jules Bianchi. Sezon 2024 jest piętnastym z rzędu, w którym akademia będzie funkcjonować. Pod koniec 2023 roku z Ferrari odszedł Marco Matassa, który był szefem ich programu rozwojowego od 2018 roku. Jego miejsce zajął Jock Clear, jeden z najbardziej znanych inżynierów w Formule 1. W 2024 roku zaszła również kosmetyczna zmiana oficjalnej nazwy akademii, która teraz w materiałach prasowych jest określana jako „Scuderia Ferrari Driver Academy”. Dodano po prostu człon „Scuderia” do poprzedniej nazwy.
Przez program rozwojowy Ferrari przewinęło się wielu kierowców, a kilku z nich trafiło do F1. Obecnie w stawce jest czterech zawodników, którzy należeli przez jakiś czas do programu Ferrari: Sergio Perez, Lance Stroll, Charles Leclerc i Zhou Guanyu. Leclerc jest jedynym członkiem akademii Ferrari, który trafił do ich zespołu w Formule 1. Większość kierowców z tej akademii kontynuuje swoje kariery w innych seriach wyścigowych.
Nowy szef akademii Ferrari wprowadził drobne zmiany w jej funkcjonowaniu. Co roku jej członkowie rozpoczynali sezon w styczniu od kilkudniowych zajęć teoretycznych w Maranello połączonych z wewnętrznymi zawodami w kartingu. W tym roku takie spotkanie w Maranello również się odbyło, ale tylko przez trzy dni i nie było szerzej ogłaszane.
Skład programu juniorskiego Ferrari w 2024 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Ferrari w 2024 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2024. W tym roku nie ma nowych twarzy w akademii Ferrari, a jej skład zmalał o dwie osoby, które odeszły wraz z końcem 2023 roku.
Oliver Bearman – Wielka Brytania – 2005
FIA Formula 2 Championship – Prema Racing
Dino Beganovic – Szwecja – 2004
FIA Formula 3 Championship – Prema Racing
Rafael Camara – Brazylia – 2005
Formula Regional European Championship – Prema Racing
Formula Regional Middle East Championship – Mumbai Falcons Racing
Aurelia Nobels – Brazylia – 2007
F1 Academy –
Formula 4 UAE Championship – Saintéloc Racing
Tuukka Taponen – Finlandia – 2006
Formula Regional European Championship – R-ace GP
Formula Regional Middle East Championship – R-ace GP
Maya Weug – Belgia – 2004
F1 Academy – Prema Racing
Zmiany w programie juniorskim Ferrari na początku 2024 roku
Ferrari w 2024 roku ograniczyło skład swojej akademii, bo nie zatrudnili żadnego nowego kierowcy. Wraz z końcem 2023 roku z ich programu odeszli Arthur Leclerc i James Wharton. Młodszy brat Charlesa nie jest materiałem na kierowcę Formuły 1 i chyba wspólnie zdali sobie z tego sprawę. Arthur Leclerc pozostaje związany z Ferrari, bo w 2024 roku będzie ich kierowcą rozwojowym, a do jego obowiązków będzie należała głównie praca w symulatorze. Pod koniec stycznia zadebiutował na torze w starym bolidzie F1 w ramach prywatnych testów: przygotowywali go do roli kierowcy rozwojowego. Z akademii Ferrari odszedł James Wharton, który w 2023 roku notował przeciętne w seriach juniorskich, przegrał np. wyraźnie z Kacprem Sztuką we włoskiej F4. Wygląda na to, że Ferrari z niego zrezygnowało, ale w 2024 roku będzie kontynuował karierę w wyższych seriach juniorskich, ale już bez wsparcia Scuderii.
Do akademii nie dołączyły żadne nowe osoby mimo organizacji w 2023 roku tradycyjnych naborów. W jednym z nich wzięło udział dwóch polskich zawodników: Maciej Gładysz i Jan Przyrowski. Ostatecznie najlepszy w głównym naborze organizowanym przez Ferrari okazał się Rene Lammers, ale nie zdecydowali się go zatrudnić. Podali po fakcie, że żaden z kandydatów nie prezentował odpowiedniego poziomu. Z tego względu Ferrari w 2024 roku wspiera tylko sześciu juniorów.
Omówienie młodych kierowców Ferrari i ich perspektyw w 2024 roku
Wśród zawodników akademii Ferrari w 2024 roku wyróżnia się Oliver Bearman. Brytyjczyk ma za sobą niezły rok w Formule 2, gdy w swoim debiutanckim sezonie zajął szóste miejsce w klasyfikacji. Co ważne zadebiutował również w bolidzie F1, wziął udział w dwóch treningach i w testach z Haasem, był później bardzo chwalony za swoją jazdę. Ferrari szybko go doceniło, bo w tym roku będzie ich kierowcą rezerwowym w F1, bo ma już superlicencję. Wielkim testem dla Bearmana będzie Formuła 2 w 2024 roku, gdzie jego partnerem w zespole Prema będzie debiutujący w tej serii Andrea Kimi Antonelli. Włoch jest obecnie uważany za największą gwiazdę serii juniorskich, wygrał pięć z nich w trzy lata. Jeżeli Bearman by go pokonał, to awans do F1 wydaje się pewny. Aktualizacja 1.02.2024 r. W 2024 roku Bearman będzie kierowcą rezerwowym Haasa i pojedzie w sześciu treningach. To wygląda na przygotowaniu do debiutu z nimi w F1.
Drugim ciekawym zawodnikiem jest Dino Beganovic, ale jego notowania spadły w 2023 roku, gdy zajął szóste miejsce w Formule 3. W tym roku ponownie będzie tam startował i musi celować w minimum podium na koniec sezonu. Tylko taki wynik pozwoli mu podtrzymać marzenie o Formule 1. Jest o rok starszy niż Bearman a zatrzymał się w niższej serii wyścigowej.
Ferrari ma jeszcze dwóch kierowców na nieco niższym poziomie: Rafael Camara i Tuukka Taponen. Ta dwójka w 2024 roku będzie rywalizowała w Formula Regional European Championship (FRECA) i muszą tam naprawdę zaimponować. Nie należą już do najmłodszych zawodników i pora awansować do bezpośredniego zaplecza F1, ale potrzebują do tego naprawdę dobrych wyników w tym roku.
W składzie Ferrari są również dwie kobiety, które w 2024 roku będą koncentrowały się na F1 Academy: Aurelia Nobels i Maya Weug. Radzę zwrócić uwagę na Weug, bo ona powinna w tej serii walczyć o mistrzostwo.
Wiele innych kierowców Ferrari
Ferrari oczywiście ma wielu innych kierowców. W tym roku będą mieć trzech kierowców rezerwowych: Antonio Giovinazzi, Robert Szwarcman i Oliver Bearman. Giovinazzi i Szwarcman to ich wychowankowie, którzy aktualnie rywalizują w zespole Ferrari w serii WEC, ale podtrzymują cały czas ścisłe związki z zespołem F1. Mają także trzech kierowców rozwojowych: Antonio Fuoco (też jeździ w WEC z Ferrari), Davide Rigon i Arthur Leclerc. W Ferrari kierowcy rozwojowi skupiają się na pracy w symulatorze i pomocy w rozwoju samochodu w ten sposób. Fuoco i Leclerc to są wychowankowie Ferrari, którzy nie prezentowali odpowiedniego poziomu, aby trafić do F1, ale na tyle ich cenią, że zostali w zespole w innej roli.
Ferrari w 2024 roku w F1 ma dwóch kierowców etatowych, trzech kierowców rezerwowych i trzech kierowców rozwojowych. Do tego jeszcze pięciu juniorów. Łącznie to 13. zawodników i zawodniczek.
Podsumowanie programu juniorskiego Ferrari w 2024 roku
Ferrari wspiera w 2024 roku mniejszą liczbę kierowców stawiając głównie na młodszych zawodników. Wśród juniorów Ferrari zdecydowanie wyróżnia się Oliver Bearman, który wkrótce powinien trafić do Formuły 1, wystarczy, że potwierdzi swoją formę w Formule 2 w tym roku. Są spore szanse, że Bearman mógłby z polecenia Ferrari zadebiutować w F1 w zespole Haas. Radzę zwracać uwagę na tego kierowcę, w 2024 roku powinny czekać go występy w treningach i testach F1.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2024 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2024 omówiłem już program Red Bulla (szczegóły), systematycznie będę omawiał kolejne, podobnie jak w latach ubiegłych. Spore programy prowadzą również Alpine, Mercedes, Williams i Sauber. Powoli swój program rozwija McLaren, ale ma na to inny sposób. Bardzo skromny program prowadzi Aston Martin. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: