W programie juniorskim Mercedesa w 2023 roku jest siedmiu kierowców. To właśnie pod ich skrzydłami jest Andrea Kimi Antonelli, czyli prawdopodobnie największy obecnie talent. Mercedes stawia na bardzo młodych zawodników, myśląc kilka lat do przodu.
Mercedes swój obecny program juniorski zorganizowany z myślą o wychowywaniu kierowców na potrzeby zespołu Formuły 1 zapoczątkował w 2014 roku, a jego pierwszym nabytkiem był Pascal Wehrlein. Początkowo był to niewielki program, skupiony wokół pojedynczych kierowców. Trzech pierwszych wychowanków trafiło do F1: wspomniany Wehrlein, a także Esteban Ocon i George Russell. To był czas, gdy każdy wychowanek Mercedesa docierał do F1. Na początku 2018 roku zmienili strategię, gdy zatrudnili niespełna 12-letniego Antonellego. W kolejnych latach rozszerzyli swój program, zatrudnili więcej kierowców i obecnie wspierają siedmiu kierowców.
Mercedes wspierał młodych kierowców już wiele lat wcześniej. Przecież to z Mercedesem w młodości związany był Michael Schumacher. Niemiecki producent wspierał młodych kierowców z myślą o wyścigach długodystansowych i DTM przez bardzo długi okres. Równolegle przez około dekadę, w okresie ścisłej współpracy z McLarenem, wspierali bardzo niewielkie grono zawodników z myślą o startach w Formule 1 w zespole McLaren-Mercedes.
W 2023 roku Mercedes ma pod swoimi skrzydłami siedmioro zawodników i zawodniczek. W większości są to bardzo młodzi kierowcy, bo ich podejście polega na wyszukiwaniu talentów jeszcze w kartingu. W tym gronie numerem jeden jest Andrea Kimi Antonelli. Młody Włoch to wielki talent, wróży mu się wielką karierę. Musimy poczekać kilka lat czy potwierdzi swoje umiejętności, bo presja i oczekiwania już są ogromne.
Skład programu juniorskiego Mercedesa w 2023 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Mercedesa w 2023 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2023. W składzie znajduje się siedmiu kierowców. W porównaniu do 2022 roku w tym gronie jest jeden debiutant: Kenzo Craigie, a ze składu wypadł Daniel Guinchard.
Andrea Kimi Antonelli – Włochy – 2006
Formula Regional Middle East Championship – Mumbai Falcons Racing
Formula Regional European Championship – Prema Racing
Paul Aron – Estonia – 2004
FIA Formula 3 Championship – Prema Racing
Kenzo Craigie – Wielka Brytania – 2010
Karting
Yuanpu Cui – Chiny – 2008
Karting
Luna Fluxá – Hiszpania – 2010
Karting
Alex Powell – Jamajka – 2007
Karting
Frederik Vesti – Dania – 2002
FIA Formula 2 Championship – Prema Racing
Andrea Kimi Antonelli – wielka nadzieja Włoch
Jeżeli któryś z czytelników chociaż w minimalnym stopniu interesuje się seriami juniorskimi, to pewnie słyszał to charakterystyczne nazwisko: Andrea Kimi Antonelli. Mercedes podpisał z nim kontrakt juniorski, gdy Andrea miał zaledwie 11 lat. Nie wydaje mi się, aby w programach juniorskich innych zespołów, był ktoś, kto zawarł umowę w tak młodym wieku. Ferrari było zainteresowane tym zawodnikiem, ale był za młody, aby dołączyć do ich programu rozwojowego. Mercedes takich oporów nie miał, a jednocześnie z powodu Antonellego zmienili swoje podejście do wyszukiwania talentów. W kolejnych latach zaczęli zatrudniać innych, bardzo młodych kierowców z kartingu.
Andrea Kimi Antonelli ma za sobą bardzo bogatą karierę w kartingu, gdzie odnosił wiele sukcesów. Dopiero w drugiej połowie 2021 roku zaczął starty w bolidach jednomiejscowych. Pierwszy wyścig przejechał tuż po 15. urodzinach. W 2022 roku został mistrzem w dwóch najsilniej obsadzonych seriach Formuły 4: włoskiej i niemieckiej. W obu miał sporą przewagę w klasyfikacji generalnej. Serię niemiecką wygrał mimo opuszczenia jednego weekendu wyścigowego. W 2023 roku roku przechodzi szczebel wyżej do Formula Regional European Championship. Na początku 2023 roku startował w jej bliskowschodnim odpowiedniku Formula Regional Middle East Championship, gdzie również został mistrzem.
Antonelli to duży talent, ale ma jeszcze sporo do nauki, a Mercedes prowadzi jego karierę ostrożnie. Teoretycznie mógłby w 2023 roku przejść do Formuły 3, ale zamiast tego woleli dać go do serii będącej szczebel niżej. Włochowi zdarza się popełniać błędy, szczególnie w bezpośredniej walce z rywalami, przyda mu się ostrożne prowadzenie kariery. Antonelli w tym roku skończy dopiero 17 lat, więc może spokojnie się rozwijać. Gdyby już teraz pojawił się blisko F1, to presja byłaby bardzo duża. Teoretycznie, jeśli dalej będzie wszystko wygrywał, to powinien być gotowy na F1 w 2025 lub 2026 roku.
Omówienie pozostałych młodych zawodników Mercedesa w 2023 roku
Mercedes poza Antonellim ma tylko dwóch kierowców startujących w bolidach jednomiejscowych i nie są to zawodnicy, których można nazwać gwiazdami i rozważać w kontekście Formuły 1 przyszłości. Frederik Vesti w 2023 roku ponownie będzie startował w Formule 2, w poprzednim roku zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji końcowej, nie odgrywając istotnej roli w sezonie. Jego wyniki we wcześniejszych latach także nie są na tyle imponujące, aby móc go realnie wiązać z awansem do Formuły 1. Mercedes cały czas go trzyma u siebie, bo potrzebują młodego kierowcy do brania udziału w treningach i testach. Vesti musiałby walczyć o mistrzowski tytuł w F2 w 2023 roku, aby liczyć na lepszą przyszłość w Mercedesie lub gdzieś indziej w F1. Na ten moment, moim zdaniem, będą go trzymać głównie z myślą o obowiązkowym oddawaniu jazd dla młodych kierowców.
Drugim w miarę doświadczonym zawodnikiem Mercedesa jest Paul Aron, który również nie imponuje. W 2023 roku zadebiutował w Formule 3 i to będzie dla niego ważny test. Dobrymi wynikami w 2023 roku mógłby wygryźć Vestiego z roli głównego juniora. Aron od 2019 roku jeździ w seriach bolidów jednomiejscowych, ale nie wygrał żadnej serii, a jego najlepszym wynikiem było trzecie miejsce na koniec sezonu. Młodzi kierowcy, którzy trafiają do Formuły 1 i w niej imponują, zwykle w niższych seriach wyścigowych wygrywają. Aronowi tego brakuje.
Nowym nabytkiem akademii jest niespełna 13-letni Brytyjczyk Kenzo Craigie, który odnosi sukcesy w kartingu. Mercedes ma łącznie czterech zawodników w kartingu, czyli większość swojej akademii. Wyszukują bardzo młodych zawodników na całym świecie, to jest taktyka stosowana od kilku lat. Zobaczymy czy ktoś z grona Yuanpu Cui, Luna Fluxá i Alex Powell przebije się wyżej i stanie się za kilka lat kandydatem do Formuły 1. Prawda jest taka, że wspomniany wyżej Antonelli w ich wieku już był rozpoznawalny.
Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2023 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Przed sezonem 2023 omówiłem już programy Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły), Williamsa (szczegóły), Alpine (szczegóły) oraz Saubera (szczegóły). Mercedes był ostatni na mojej liście programów zasługujących na szersze omówienie. McLaren ma tylko jednego młodego zawodnika w Formule 4, ale za to powiązanych jest z nimi kilku kierowców z innych serii wyścigowych. W drugiej połowie 2022 roku swój juniorski program uruchomił Aston Martin, ale jest tylko dwoje kierowców w tym Felipe Drugovich, który nie jeździ już w juniorskich seriach. Jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: