Renault ma bardzo zróżnicowany skład juniorów w sezonie 2020 roku. Najbardziej znanym zawodnikiem jest Guanyu Zhou, który powinien być pierwszym Chińczykiem w F1, poza nim mają kilku młodszych i utalentowanych kierowców.
Akademia rozwoju kierowców Renault istnieje od 2002 roku. W tym czasie była zarządzana przez Renault jak również przez Lotusa w latach gdy zespół z Enstone tak się nazywał w F1. Przez ten program rozwojowy przewinęło się mnóstwo kierowców. Wielu z nich trafiło do Formuły 1 lub innych ważnych serii wyścigowych i zrobiło duże kariery. Trzeba także dodać, że wielu kierowców którzy osiągnęli sukcesy pojawiło się w programie Renault tylko na pewien czas i już po odejściu z niego udało im się wywalczyć pozycję w F1 lub w innych dużych seriach wyścigowych.
Na wstępie muszę wspomnieć Anthoine’a Huberta, który zginał tragicznie w wypadku na torze Spa-Francorchamps w 2019 roku podczas wyścigu F2. Hubert należał do programu rozwojowego Renault. Miał na swoim koncie mistrzostwo serii GP3 w 2018 roku i naprawdę dobrze spisywał się w debiucie w F2 w 2019 roku. Francuz byłby w kolejnych latach jednym z kandydatów do startów w F1. Jego śmierć pozostawiła wyrwę w programie Renault.
Renault inwestuje w swój program rozwojowy i chcieliby w przyszłości mieć w fabrycznym zespole F1 swojego wychowanka. Dlatego tak bardzo starali się o Estebana Ocona, bo on dawniej był przez pewien czas związany z programem Lotusa. Mia Sharizman, który jest obecnie szefem programu rozwojowego jasno wypowiada się, że są blisko sytuacji w której jeden z ich wychowanków będzie rywalizował o miejsce w zespole F1.
Skład programu juniorskiego Renault w 2020 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Renault w 2020 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2020.
Caio Collet – Brazylia – 2002
Toyota Racing Series – mtec Motorsport – Engineered By R-Ace GP
Formula Renault Eurocup – R-ace GP
Hadrien David – Francja – 2004
Formula Renault Eurocup – MP Motorsport
Max Fewtrell – Wielka Brytania – 1999
FIA F3 Championship – Hitech Grand Prix
Christian Lundgaard – Dania – 2001
FIA Formula 2 Championship – ART Grand Prix
Oscar Piastri – Australia – 2001
FIA F3 Championship – Prema Powerteam
Guanyu Zhou – Chiny – 1999
FIA Formula 2 Championship – UNI-Virtuosi Racing
Nowi kierowcy w sezonie 2020
Renault zatrudniło dwóch nowych zawodników na sezon 2020: Oscar Piastri oraz Hadrien David. Obaj dołączyli do tego programu w ramach nagród po zdobyciu w 2019 roku tytułów mistrzowskich w seriach wyścigowych powiązanych z Renault. Oscar Piastri został mistrzem Formula Renault Eurocup. Dla niego niezwykle ważny będzie sezon 2020, bo będzie jeździł w serii F3. Tam poziom zawodników jest bardzo wysoki, ale Piastri będzie reprezentował najmocniejszy zespół w stawce. Dlatego na pewno Renault ma bardzo wysokie oczekiwania co do osiąganych wyników. Hadrien David dołączył do programu w nagrodę za mistrzostwo we francuskiej serii F4 w 2019 roku. On jest bardzo młody, bo w tym roku skończy dopiero 16 lat. Jest więc na początku swojej kariery w bolidach jednomiejscowych. Renault na pewno ma w stosunku do niego wieloletnie plany i tutaj nie będzie presji na szybkie wyniki.
Czy Guanyu Zhou trafi do F1?
Na temat Guanyu Zhou napisałem szeroko w czerwcu 2019 roku i tam odsyłam po więcej szczegółów – KLIK. Jest to naprawdę utalentowany kierowca, który ma za sobą udany sezon w serii F2. Był najlepszym debiutantem, ale nie może być w pełni zadowolony, bo pod koniec sezonu spadł na siódmą pozycję w generalne. To dało mu tylko osiem punktów do superlicencji. Wcześniej utrzymywał piątą lokatę, a to dawało 20 puntów. Poprzypominam, że potrzeba 40 punktów do startów w F1, a Zhou ma ich teraz (za sezonu 2018 i 2019) tylko 11. Miejsce w czołowej czwórce sezonu 2020 w serii F2 da mu co najmniej 30 punktów, a więc spełni warunki. Dodatkowo pozostaje opcja udziału w treningach F1. Patrząc realnie, to on ma dwa sezony na zdobycie brakujących punktów. W 2019 roku w F2 jeździł naprawdę dobrze, ale stawka na sezon 2020 mocno się zmieniła, więc zmieni się również układ sił. Sezon 2020 będzie dla niego najważniejszy w karierze.
Jeżeli Guanyu Zhou będzie spełniał warunki do uzyskania superlicencji, to ustawi się kolejka zespołów F1, które będą chciały go zatrudnić. Każdy sport w którym reprezentant Chin zaczął odnosić sukcesy w tym kraju bardzo zyskiwał popularność. Za milionami nowych kibiców przyjdą sponsorzy. Zhou nie musi sam załatwiać żadnych sponsorów, bo ci pojawią się sami.
Wypowiedź szefa programu rozwojowego Renault, którą wspomniałem na wstępie nie jest przypadkowa. On nie podał nazwiska Guanyu Zhou, ale to jest ich jedyny junior, który może wkrótce spełniać warunki do startów w F1. Gdyby Renault miało w składzie w zespole F1 kierowcę z Chin, to byłaby to dla nich ogromna reklama i okazja do zwiększenia tam sprzedaży samochodów.
Dodatkowe informacje o juniorach Renault w 2020 roku
W programie rozwojowym Renault podobnie jak w innych tego typu programach nie chodzi tylko o zapewnienie miejsca do ścigania grupie utalentowanych zawodników. Renault pomaga tym kierowcom i uczy ich jak być lepszymi na torze oraz lepiej odnajdywać się w pracy poza nim. Każdy zawodnik ma zapewniony indywidualnie dostosowany trening, wszyscy także są blisko zespołu F1 i korzystają z symulatora w Enstone.
Obecny skład programu nie jest rewelacyjny i przypomina obecną sytuację w Red Bullu: jeden kierowca z szansami w F1, a reszta młodsza i potrzebująca kilka lat w niższych seriach na nabranie doświadczenia.
To trzeci tekst dotyczący programów juniorskich zespołów F1 w sezonie 2020. Podobne podsumowanie składu programu juniorskiego Red Bulla w sezonie 2020 znajduje się pod tym linkiem, a programu Ferrari pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: