Składy zespołów F1 na sezon 2025 – aktualizowana na bieżąco tabela z informacjami o kontraktach kierowców Formuły 1. W części opisowej tego artykułu są również szczegóły o możliwych zmianach i ruchach transferowych.
Podobnie jak w poprzednich latach przygotowałem tekst z podsumowaniem składów zespołów F1 na sezon 2025. Powstał on w takiej samej formie jak w latach ubiegłych. W tabeli znajdują się jedynie potwierdzeni zawodnicy oraz informacje o długości ich umów. Wraz z ogłaszaniem kolejnych kontraktów będę uzupełniał tabelę oraz dodawał aktualizacje w części opisowej. Pod tabelą, we wspomnianej części opisowej podsumowałem sytuację każdego zespołu według stanu na dzień 12 czerwca 2024 roku. W przypadku zespołów, które do tej daty nie potwierdziły składów napisałem jakie są ich możliwości transferowe.
Kolejność zespołów w tabeli oraz w tekście jest taka jak w klasyfikacji generalnej konstruktorów w połowie czerwca 2024 roku.
Składy zespołów F1 na sezon 2025
W tabeli znajdują się jedynie nazwiska kierowców, których kontrakty są oficjalnie potwierdzone. Gwiazdki w tabeli są wyjaśnione w tekście przy poszczególnych zespołach.
Zespół | Potwierdzony kierowca | Długość kontraktu |
---|---|---|
Red Bull Racing | Max Verstappen | do końca 2028 roku |
Red Bull Racing | Sergio Perez | do końca 2026 roku* |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | umowa wieloletnia* |
Scuderia Ferrari | Lewis Hamilton | do końca 2026 roku* |
McLaren Racing | Lando Norris | do końca 2026 roku* |
McLaren Racing | Oscar Piastri | do końca 2026 roku |
Mercedes-AMG | George Russell | do końca 2025 roku |
Mercedes-AMG | Andrea Kimi Antonelli | do końca 2025 roku |
Aston Martin | Fernando Alonso | do końca 2026 roku |
Aston Martin | Lance Stroll | umowa wieloletnia* |
Visa Cash App RB | Yuki Tsunoda | do końca 2025 roku |
Visa Cash App RB | ||
Haas F1 Team | Oliver Bearman | umowa wieloletnia* |
Haas F1 Team | Esteban Ocon | umowa wieloletnia* |
Williams Racing | Alexander Albon | do końca 2027 roku* |
Williams Racing | Carlos Sainz | do końca 2026 roku* |
Alpine F1 Team | Pierre Gasly | umowa wieloletnia* |
Alpine F1 Team | Jack Doohan | do końca 2025 roku |
Kick Sauber | Nico Hulkenberg | do końca 2026 roku* |
Kick Sauber |
Wszelkie przewidywania dotyczące składów w części opisowej w przypadku poszczególnych zespołów nie będą zmieniane w kolejnych miesiącach. Dopuszczam jedynie drobne, kosmetyczne zmiany, które nie wpłyną na sens zawartych przewidywań. Robię tak celowo, aby po kilku miesiącach zobaczyć jak zmieniła się sytuacja w Formule 1 i czy plotki oraz przewidywania z połowy czerwca się sprawdziły, czy też doszło do zaskakujących ruchów. Każdy nowy, potwierdzony komunikat dotyczący danego kierowcy będzie pojawiał się przy danym zespole, w formie aktualizacji pod częścią opisową. Taki format tego artykułu pozwoli później chronologicznie odtworzyć sezon transferowy w F1.
Red Bull Racing
Zespół Red Bull stawia na stabilność składu. Max Verstappen na początku 2022 roku podpisał umowę, która wiąże go z tym zespołem aż do końca 2028 roku. W 2024 roku pojawia się jednak sporo plotek, że Holender może ten kontrakt skrócić. Szansa na taki ruch przed sezonem 2025 wydaje się minimalna, ale wzrośnie przed sezonem 2026, gdy nastąpi zmiana przepisów technicznych. Sergio Perez mimo nierównej formy na początku czerwca podpisał dwuletni kontrakt, który gwarantuje mu jazdę do końca sezonu 2026. Red Bull ogłaszając umowę podał, że obowiązuje ona przez dwa lata. Kilka dni później Christian Horner doprecyzował, że jest to kontrakt dwuletni, ale nie gwarantowany tzn. na sezon 2025 z opcją przedłużenia na 2026 rok. Prawdopodobnie nie jest to typowy kontrakt 1+1, który zespół będzie mógł łatwo skrócić po jednym sezonie. Sergio Perez miał różne argumenty w rozmowach i bardzo zależało mu na stabilności.
Scuderia Ferrari
Zespół Ferrari podpisał kontrakty z dwoma kierowcami na kolejne lata w styczniu. Najpierw ogłoszono wieloletnią umowę z Charlesem Leclerkiem. Ekipa nie podała jego konkretnej długości, ale według dobrze zorientowanych mediów jest to warunkowa umowa aż na pięć lat, a więc do końca 2029 roku. Umowa ma zawierać opcje wcześniejszego rozwiązania, a najważniejsza z nich będzie po sezonie 2027. Leclerc jeździ w Ferrari od 2019 roku, więc to naprawdę wieloletnie partnerstwo. Drugim zawodnikiem od sezonu 2025 będzie Lewis Hamilton, który podpisał swoją umowę pod koniec stycznia czym doprowadził do ogromnej sensacji w świecie Formuły 1. Kontrakt Hamiltona miał zostać podpisany w formacie 2+1, a więc gwarantuje mu jazdę w Ferrari w latach 2025 – 2026, a także zawiera opcję na sezon 2027. Ferrari oficjalnie podało jedynie, że jest to umowa wieloletnia. Ze Scuderii po 2024 roku odejdzie Carlos Sainz, dla którego zabrakło miejsca.
McLaren Racing
McLaren stawia na stabilność, bo przedłużyli umowy z dotychczasowymi zawodnikami z dużym wyprzedzeniem. Oscar Piastri dołączył do zespołu od sezonu 2023, a we wrześniu tamtego roku podpisał nowy kontrakt obowiązujący do końca sezonu 2026. Ma to być stabilna umowa, bez dodatkowych opcji. Lando Norris mimo umowy obowiązującej do końca 2025 roku, w styczniu 2024 roku podpisał nowy „wieloletni” kontrakt, który wiąże go z McLarenem co najmniej do końca 2026 roku. W umowie Norrisa ma być jeszcze opcja na sezon 2027. To oznacza, że obaj zawodnicy McLarena mają umowy obowiązujące na dwa kolejne lata. Mają silny i wciąż młody skład kierowców, stąd decyzja o dłuższych umowach.
Mercedes-AMG
George Russell i Lewis Hamilton pod koniec sierpnia 2023 roku podpisali z Mercedesem kontrakty obowiązujące do końca 2025 roku, ale Hamilton kilka miesięcy później skorzystał z opcji wcześniejszego rozwiązania i będzie jeździł w tej ekipie tylko do końca 2024 roku, a potem przejdzie do Ferrari. Russell bez zmian pozostaje w Mercedesie na 2025 rok, a zespół musi znaleźć następcę Hamiltona.
W mediach pojawia się kilku kandydatów, ale wydaje się, że faworytem jest Andrea Kimi Antonelli. To niezwykle utalentowany Włoch, który w sierpniu 2024 skończy dopiero 18 lat. Mercedes pokłada w nim duże nadzieje i organizuje testy w dwuletnich bolidach, aby był gotowy do debiutu w F1. Mercedes chciałby zatrudnić Maxa Verstappena, ale w Red Bullu musiałoby dojść do rewolucji, aby Holender zrezygnował z jazdy dla tej ekipy. Decyzja w sprawie drugiego kierowcy Mercedesa może zapaść jesienią, gdyby jednak stwierdzili, że Antonelli nie jest gotowy, to będą musieli poszukać kogoś kto zgodzi się na zawarcie rocznej umowy na przeczekanie.
Aktualizacja 31.08.2024 r. Andrea Kimi Antonelli będzie kierowcą Mercedesa w 2025 roku – Szczegóły.
Aston Martin
Aston Martin powinien utrzymać skład na sezon 2025 bez zmian. Fernando Alonso w kwietniu 2024 roku podpisał nową umowę, która obowiązuje co najmniej do końca 2026 roku. Alonso będzie dłużej związany z Astonem Martinem, ale nie musi być ich kierowcą w zespole F1 w 2027 roku, może być po prostu ambasadorem marki lub np. jeździć razem z nimi w serii WEC. Alonso w 2026 roku będzie miał 45 lat, trudno obecnie planować czy będzie jeździł w F1 dłużej. Drugim kierowcą niemal na pewno pozostanie Lance Stroll, który jako syn właściciela jeździ na specjalnych warunkach. Nigdy nie ujawniono długości jego umowy, po prostu w pewnym momencie bez żadnego rozgłosu zaczynają mówić, że będzie jeździł w kolejnym roku. Dopóki układ rodzinny będzie się sprawdzał, to Lance będzie jeździł w F1.
Aktualizacja 27.06.2024 r. Lance Stroll podpisał wieloletnią umowę, zostaje na sezon 2025 i kolejne. Nie podano konkretnej długości umowy – źródło.
Visa Cash App RB
Yuki Tsunoda przydłużył umowę na sezon 2025, będzie to jego piąty sezon w tej ekipie. Tsunoda z roku na rok jest lepszy, a stał się również kierowcą bardzo stabilnym, więc przedłużenie umowy nie jest niespodzianką. Inne zespoły były zainteresowane zakontraktowaniem Japończyka, który jest również związany z Hondą. Za rok Tsunoda będzie mógł więc zmienić zespół, bo Honda odchodzi z obozu Red Bulla.
O drugie miejsce w tej ekipie na sezon 2025 rywalizują Daniel Ricciardo i Liam Lawson. Zatrudnienie innego kierowcy byłoby wielką sensacją, nic nie słychać o takich planach. Trudno powiedzieć kogo wybiorą szefowie Red Bulla, bo z pojawiających się w mediach informacji wynika, że zdania są tam podzielone. Za Ricciardo przemawia doświadczenie i popularność, ale Australijczyk jeździ nierówno i bardzo słabe występy przeplata pojedynczymi bardzo dobrymi. Liam Lawson to spory talent, który potwierdził dobrą formą w kilku wyścigach w 2023 roku, ale jest słabo rozpoznawalny. Wiele zależy od dalszego rozwoju sezonu 2024, wszystko w rękach Ricciardo, który jeździł i ma szansę przekonać lub zniechęcić do siebie szefów ekipy. Decyzja zespołu jest spodziewana najpóźniej we wrześniu.
Haas F1 Team
Z Haasa odejdzie Nico Hulkenberg, który podpisał kontrakt z ekipą Sauber / Audi, a umowa Kevina Magnussena kończy się po tym sezonie i nie wiadomo czy zostanie przedłużona. Bardzo duże szanse na umowę na sezon 2025 ma Oliver Bearman. Młody Brytyjczyk jest bardzo utalentowany i wspierany przez Ferrari, a w tym roku będzie jeździł w kilku treningach z Haasem. Amerykańska ekipa jest nim zainteresowana od testów jakie z nimi odbył w 2023 roku. Forma Bearmana, gdy w 2024 roku jednorazowo zastępował Sainza w Ferrari dodatkowo ich przekonała. Angaż Bearmana wiązałby się z korzyściami finansowymi od Ferrari, więc dla Haasa jest to podwójnie korzystna decyzja.
Drugi kierowca Haasa w 2025 roku powinien być doświadczony, ale niekoniecznie będzie to Kevin Magnussen. Duńczyk nie prezentuje dobrej formy w pierwszej fazie sezonu 2024 a dodatkowo był zaangażowany w kilka kolizji. Według mediów Haas jest poważnie zainteresowany Estebanem Oconem, alternatywą mógłby dla niego być Valtteri Bottas lub Zhou Guanyu.
Aktualizacja 4.07.2024 r. Oliver Bearman odpisał wieloletni kontrakt obowiązujący od 2025 roku – Szczegóły.
Aktualizacja 18.07.2024 r. Kevin Magnussen odejdzie z zespołu po sezonie 2024 – Szczegóły.
Aktualizacja 25.07.2024 r. Esteban Ocon podpisał wieloletni kontrakt obowiązujący od 2025 roku – Szczegóły.
Williams Racing
Alexander Albon w maju 2024 roku podpisał umowę, która wiąże go z zespołem Williamsa do końca 2027 roku. To bardzo długi kontrakt, obie strony są zadowolone z dotychczasowej współpracy i liczą na lepsze wyniki w kolejnych latach. W 2024 roku drugim zawodnikiem Williamsa jest Logan Sargeant, który na 99% pożegna się całkowicie z F1. Williams chce zatrudnić w jego miejsce znacznie lepszego kierowcę. Starają się mocno o Carlosa Sainza, który jest ich priorytetowym wyborem. Jeżeli Hiszpan zdecyduje się na inny zespół, to będą chcieli Estebana Ocona lub Valtteriego Bottasa, którzy prowadzili wstępne rozmowy. Nie jest wykluczone, że postawią na Antonellego, gdyby ten nie był jeszcze gotowy na przejście do Mercedesa. W Williamsie widać zmianę podejścia, patrzą jedynie na umiejętności, talent i doświadczenie, nie muszą kierować się pieniędzmi przy wyborze kierowcy.
Aktualizacja 29.07.2024 r. Carlos Sainz podpisał wieloletni kontrakt obowiązujący od 2025 roku – Szczegóły.
Alpine F1 Team
Z Alpine po sezonie 2024 odchodzi Esteban Ocon, miała to być ich wspólna decyzja. Kontrakt Pierre’a Gasly wygasa po sezonie 2024, ale podobno jest w nim opcja przedłużenia na kolejny rok, a Alpine powinno chcieć utrzymać jednego kierowcę w składzie. Gasly prawdopodobnie zostanie na kolejny rok, a przy okazji może wynegocjować sobie nową, dłuższą umowę. Całkowitą zagadką jest drugi kierowca Alpine, bo szefowie zespołu mają bardzo szerokie możliwości i nie wiadomo, na którą się zdecydują. Alpine może postawić na swojego wychowanka Jacka Doohana, który jest już gotowy na Formułę 1. W ten sposób pokazaliby, że ich program juniorski ma sens. Mogą postawić na zawodnika, który ściągnie do zespołu licznych sponsorów: Zhou Guanyu, Mick Schumacher lub Felipe Drugovich. Mogą także postawić na doświadczonego zawodnika np. Carlos Sainz lub Valtteri Bottas.
Aktualizacja 27.06.2024 r. Pierre Gasly przedłużył kontrakt, który wykracza poza sezon 2025 – Szczegóły.
Aktualizacja 23.08.2024 r. Jack Doohan będzie kierowcą w 2025 roku – Szczegóły.
Kick Sauber
Skład ekipy Kick Sauber na 2025 rok zostanie już ustalony przez Audi. Niemiecki koncern kupił tę ekipę, ale jej nazwa ulegnie zmianie dopiero od 2026 roku. Audi wszystko układa po swojemu, dlatego chcą zatrudnić już kierowców z myślą o minimum dwóch kolejnych latach. Audi celuje w doświadczonych i jak najlepszych kierowców. W kwietniu ogłosili wieloletnią umowę z Nico Hülkenbergiem. Według medialnych doniesień jest to umowa trzyletnia, która wiąże go z Audi do 2027 roku włącznie, ale trzeci sezon jest obwarowany pewnymi opcjami, dlatego gwarancja jest do końca 2026 roku.
Sauber / Audi prawdopodobnie zrezygnuje z obu dotychczasowych zawodników, bo nowe kierownictwo nie jest zadowolone z Bottasa i Zhou. Głównym celem Audi jest Carlos Sainz, który rozważa również ofertę Williamsa, a po cichu liczy, że mogą otworzyć się dla niego inne drzwi. Jeśli Sainz odmówi, to najpoważniejszą alternatywą jest Ocon, mogą także spróbować ściągnąć Gasly’ego. Ciekawie zrobiłoby się, gdyby ci kierowcy nie byli zainteresowani, bo wtedy kończą się dla Audi opcje zgodne z ich założeniami. Byliby zmuszeni do pozostawienia jednego z obecnych kierowców lub zakontraktować kogoś młodego.
Kierowcy, którzy mogą wrócić / zadebiutować w F1 w 2025 toku
Poza Formułą 1 jest wielu młodych zawodników gotowych do jazdy w najwyższej klasie. Większość zespołów ma swoich juniorów, którzy są gotowi do awansu, odnosili sukcesy w niższych seriach wyścigowych oraz mają na swoim koncie sporo testów lub treningów w bolidach F1. Na sezon 2025 powinny otworzyć się dwa lub trzy miejsca dla nowych zawodników. Na liście zawodników gotowych do awansu do F1 są m. in.: Liam Lawson, Andrea Kimi Antonelli, Oliver Bearman, Jack Doohan, Felipe Drugovich czy Théo Pourchaire. Młodych zawodników, którzy poradziliby sobie w F1 i mają superlicencje jest więcej, ale oni np. już skierowali swoje kariery na inne serie wyścigowe, albo są drudzy w kolejce w programach juniorskich zespołów F1. Dodatkowo cały czas o powrót do F1 zabiega Mick Schumacher, który ma na to niewielkie szanse.
Podsumowanie składów zespołów F1 na sezon 2025
Składy zespołów F1 na sezon 2025 ulegną sporym zmianom w stosunku do sezonu 2024, ale wygląda na to, że te zmiany nie będą tak rewolucyjne jak zapowiadano wcześniej. Większość kierowców z czołówki przedłużyła kontrakty z aktualnymi zespołami. Miejsca w Formule 1 powinni stracić dwaj – trzej kierowcy, a w ich miejsce wejdą młodzi zawodnicy.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: