Po zakończeniu sezonu 2021 Formuły 1 odbędą się dwudniowe testy torze Yas Marina w Abu Zabi, które będą przeznaczone zarówno do sprawdzenia 18-calowych opon Pirelli jak również dla młodych kierowców.
Informacje o przebiegu i formacie testów po sezonie 2021 w Abu Zabi
Testy po sezonie 2021 potrwają dwa dni: 14 i 15 grudnia, odbędą się we wtorek i środę po GP Abu Zabi 2021. Testy klasycznie potrwają (według polskiego czasu) od godziny 6:00 do 15:00. Godzinna przerwa obiadowa zaplanowana na godzinę 10:00.
Szczegóły testów 18-calowych opon i udziału młodych kierowców
Równolegle podczas dwóch dni testowych zespoły będą wystawiać dwa różne samochody w innym celu. Jeden z tych samochodów będzie mógł być z sezonu 2018, 2019, 2020 lub 2021 i być specjalnie zmodyfikowanym na potrzeby testów 18-calowych opon. Niemal wszystkie zespoły odbywały takie testy w 2021 roku (poza Williamsem), więc przywiozą taki samochód z jakiego wtedy korzystano. Przykładowo zespół Alpine na potrzeby testów opon 18-calowych zmodyfikował bolid z 2018 roku. Podejście poszczególnych zespołów było w tej kwestii zróżnicowane. Zmodyfikowane bolidy będą mogły być wyposażone w opony, felgi i kołpaki w specyfikacji na sezon 2022. Żadne inne elementy samochodu nie mogą być w przyszłorocznej specyfikacji. Modyfikacje bolidów na potrzeby testów 18-calowych opon dotyczyły głównie zawieszenia i układu hamulcowego. Zastosowanie zupełnie innych opon w bolidach zaprojektowanych pod kątem 13-calowego ogumienia sprawia, że te samochody straciły sporo wydajności i nie ma wielkiego sensu sprawdzanie ich czasów okrążeń.
Każdy zespół będzie mógł korzystać z tego bolidu podczas dwóch dni testowych. Przez jeden dzień musi nim jeździć kierowca, który wystartował w minimum jednym wyścigu w sezonie 2021. Dobór kierowcy na drugi dzień jest pozostawiony zespołom, mogą to być więc również młodzi zawodnicy, albo rezerwowi. Każdy zespół będzie miał do dyspozycji po dwa komplety opon z mieszanek C1 i C2, po cztery komplety mieszanek C3 i C5 oraz sześć kompletów mieszanki C4. Łącznie 18 kompletów opon.
Podczas jednego dnia tych testów odbędą się również jazdy dla młodych kierowców. Każdy zespół może wystawić jeden bolid w identycznej specyfikacji jak w ostatnim wyścigu sezonu. Nie można montować żadnych innych części, ani zmieniać konfiguracji. W tym samochodzie przez ten jeden dzień może jeździć jedynie młody kierowca. Według definicji taki zawodnik wystartował w maksymalnie dwóch wyścigach F1 w karierze i posiada międzynarodową licencję klasy A. Nie ma górnej granicy wieku. Na potrzeby testów młodych kierowców będą do dyspozycji opony z sezonu 2021. Pierwotnie ten test miał się odbywać pierwszego dnia, ale zmodyfikowano regulamin i zespoły mogą sobie wybrać, którego dnia wystawią samochód dla juniorów.
Pierwotnie planowano, aby w posezonowych testach mogły wziąć udział jedynie zespoły, które będą mieć bolid dostosowany do sprawdzania 18-calowych opon. W ostatniej chwili (8 grudnia) zmodyfikowano jeden z punktów regulaminu sportowego, tak aby w testach mogły wziąć udział wszystkie stajnie. Zostało to zrobione na wniosek Williamsa, który jako jedyny nie ma bolidu do testów 18-calowych opon, ale chciał wziąć udział w testach dla młodych kierowców.
Składy zespołów F1 na testy po GP Abu Zabi 2021 – 14-15 grudnia 2021 roku
Poniżej znajduje tabela ze składami zespołów na testy, która będzie aktualizowana na bieżąco. Wpisuję do niej jedynie oficjalnie potwierdzonych zawodników. Najwięcej aktualizacji składów należy spodziewać się w poniedziałek bezpośrednio przed testami.
Szwarcman nie będzie jeździł tego samego dnia w dwóch zespołach. Nie podano kiedy konkretnie Haas i Ferrari będą wystawiać samochody dla juniorów.
Zespół | Wtorek, 14 grudnia (18-calowe koła) | Wtorek, 14 grudnia (młodzi kierowcy) | Środa, 15 grudnia (18-calowe koła) | Środa, 15 grudnia (młodzi kierowcy) |
---|---|---|---|---|
Mercedes | George Russell | Nyck de Vries | George Russell | - |
Red Bull | Max Verstappen | Juri Vips | Sergio Perez | - |
Ferrari | Charles Leclerc / Antonio Fuoco | Antonio Fuoco / Robert Szwarcman | Carlos Sainz | - |
McLaren | Daniel Ricciardo | Patricio O’Ward | Lando Norris | - |
Alpine | Esteban Ocon | Oscar Piastri | Fernando Alonso | - |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | Liam Lawson | Pierre Gasly | - |
Aston Martin | Lance Stroll | Nick Yelloly | Sebastian Vettel | - |
Williams | Nie biorą udziału | Logan Sargeant | Nie biorą udziału | - |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Guanyu Zhou | Guanyu Zhou | - |
Haas F1 Team | Mick Schumacher | - | Pietro Fittipaldi | Robert Szwarcman |
Garść informacji o młodych kierowcach którzy wezmą udział w testach
W testach jak wspomniałem wyżej weźmie udział wielu etatowych kierowców, którzy będą koncentrować się na sprawdzaniu zupełnie nowych opon. Poza nim będą jeździć młodzi kierowcy, którzy nie są regularnymi zawodnikami w Formule 1. Poniżej znajdziecie krótkie opisy na temat tych zawodników.
W Mercedesie pojedzie Nyck de Vries, czyli ich kierowca z Formuły E, rezerwowy zawodnik zespołu F1. De Vries co pewien czas dostaje możliwości testów bolidami F1.
Red Bull obecnie ma liczne grono utalentowanych młodych kierowców. Wśród nich wyróżniają się Juri Vips i Liam Lawson, którzy obecnie startują w serii F2. Obaj dostaną szansę w posezonowym testach. Vips pojedzie w Red Bullu, a Lawson w AlphaTauri. Na ten moment ci dwaj kierowcy są faworytami do zostania kolejnymi wychowankami Red Bulla, którzy dostaną się do F1. Przynajmniej jedno miejsce powinno się znaleźć w AlphaTauri w 2023 roku i to jest ich szansa. Liam Lawson zadebiutuje za kierownicą bolidu F1 podczas oficjalnego testu na torze, a Vips ma za sobą już kilka testów, w tym prywatne jazdy. Estończyk od końcówki 2020 roku, gdy uzyskał superlicencję, okazjonalnie pełnił rolę rezerwowego kierowcy zespołów z rodziny Red Bulla.
Ferrari podzieli dzień przeznaczony dla młodych kierowców na Roberta Szwarcmana i Antonio Fuoco. Szwarcman będzie jeździł też dla Haasa i w tamtym akapicie napisałem o nim więcej. Fuoco jest od wielu lat związany z Ferrari, początkowo jako członek ich akademii, a obecnie jako kierowca symulatora. Systematycznie dają mu możliwość jazdy na torze, aby mógł lepiej wywiązywać się ze swoich obowiązków.
W McLarenie podczas oficjalnej sesji testowej F1 zadebiutuje 22-letni Meksykanin Patricio O’Ward, który jest kierowcą tego zespołu w serii IndyCar. O’Ward dobrze sobie tam radzi, jest uznawany za jeden z największych talentów za Oceanem. Na początku 2021 roku Zak Brown obiecał mu, że jeśli wygra wyścig w IndyCar, to w nagrodę zorganizuje mu test w F1. O’Ward w 2021 roku wygrał dwa wyścigi i zajął trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji. Dla niego będzie to drugi kontrakt z F1, bo w listopadzie na torze Laguna Seca jeździł bolidem z 1998 roku.
W zespole Alpine w teście weźmie udział Oscar Piastri. Australijczyk to członek ich akademii, który posiada już superlicencję, a w 2022 roku będzie kierowcą rezerwowym. Planują jego udział w kilku testach i treningach w kolejnym sezonie. Piastri to jeden z największych talentów ostatnich sezonów, był mistrzem F3 w debiucie w 2020 roku, a w 2021 roku został mistrzem serii F2 również w debiucie. Piastri celuje w debiut w F1 w 2023 roku.
Aston Martin nie ma pod swoimi skrzydłami żadnego juniora, dlatego u nich w teście weźmie udział 31-letni Nick Yelloly, który od 2019 roku jest ich kierowcą symulatora. Yelloly swoją główną karierę związał z wyścigami samochodów sportowych, a praca w symulatorze zespołu z Silverstone, to jego dodatkowe zajęcie. Ma już na swoim koncie udział w testach bolidami F1.
W Williamsie w teście zadebiutuje ich nowy junior, 20-letni Logan Sargeant z USA. W październiku podpisali z nim umowę i od tego momentu regularnie trenował w symulatorze zespołu. Sargeant w 2021 startował w serii F3, gdzie zajął siódme miejsce w końcowej klasyfikacji.
W zespole Haas pojedzie Robert Szwarcman. Rosjanin to członek akademii młodych kierowców Ferrari. On od kilku lat jest blisko F1, regularnie bierze udział w prywatnych testach. Po tym sezonie zakończy starty w serii F2. Szwarcman powinien w 2022 roku wciąż być blisko F1, być może w roli kierowcy rezerwowego Ferrari, bo on posiada superlicencję. W 2022 roku trzeba będzie oddawać dwa treningi juniorowi, więc on może dostać okazje do jazdy w obu zespołach.
P.S. Jeżeli widzicie w tabeli jakieś braki, to dajcie znać w komentarzach. Tekst i tabela będą aktualizowane na bieżąco, ale zawsze coś może mi umknąć.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: