Po zakończeniu sezonu 2022 Formuły 1 odbędą się jednodniowe testy na torze Yas Marina w Abu Zabi, które będą przeznaczone do sprawdzenia opon Pirelli na kolejny rok oraz dla młodych kierowców.
Informacje o przebiegu i formacie testów po sezonie 2022 w Abu Zabi
Testy po sezonie 2022 potrwają tylko jeden dzień: 22 listopada. Odbędą się we wtorek po GP Abu Zabi 2022 na torze Yas Marina Circuit. Testy klasycznie potrwają (według polskiego czasu) od godziny 6:00 do 15:00. Nie będzie klasycznej przerwy obiadowej. W każdym zespole będą jeździć kierowcy w dwóch bolidach.
Szczegóły testów 18-calowych opon i udziału młodych kierowców
Po sezonie 2022 testy potrwają tylko jeden dzień. Każdy zespół wystawi dwa samochody w takiej samej specyfikacji z jakiej korzystali podczas minimum jednego wyścigu w zakończonym sezonie lub podczas wcześniejszych testów. Jest tutaj drobna zmiana zasad, bo dawniej bolidy musiały być w identycznej specyfikacji, jak w ostatnim wyścigu sezonu. Teraz można zastosować inną konfigurację, ale już wcześniej używaną. Chodzi o to, że jeśli np. podczas finału sezonu jeden kierowca będzie miał dużą kraksę, a zespół nie będzie miał części zapasowych w tej samej specyfikacji, to będą mogli założyć starsze komponenty. Nikt nie będzie na tych testach z własnej woli stosował starych konfiguracji, bo to nie ma żadnego sensu.
Podczas testów jeden z bolidów ma jedynie sprawdzać opony Pirelli w specyfikacji na sezon 2023, a za kierownicą musi siedzieć kierowca posiadający superlicencję. Drugi bolid jest przeznaczony dla młodego kierowcy, który przejechał maksymalnie dwa wyścigi F1. Taki zawodnik nie musi posiadać superlicencji, wystarczy mu licencja kategorii A od FIA. Nie ma górnej granicy wieku. Młody kierowca może również sprawdzać opony na przyszły sezon, ale nie musi.
Pirelli na testy dostarczy opony w ostatecznej specyfikacji, które będą używane w 2023 roku. Zespoły bedą mieć okazję przetestowania ich jeszcze w bolidach z 2022 roku. Kolejna okazja pojawi się dopiero na testach przed sezonem 2023, które potrwają jedynie trzy dni. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie nowego ogumienia w Abu Zabi. Pirelli na sezon 2023 szykuje sześć różnych mieszanek opon typu slick na suchy tor.
Składy zespołów F1 na testy po GP Abu Zabi 2022 – 22 listopada
Poniżej znajduje tabela ze składami zespołów na testy, która będzie aktualizowana na bieżąco. Większość zespołów z wyprzedzeniem podała lub zasugerowała swój skład. Jeżeli będą zmiany w awizowanych kierowcach, to będę aktualizował tabelę. Ostatnich aktualizacji składów należy spodziewać się w poniedziałek bezpośrednio przed testami.
Zespół | Testy opon | Młody kierowca |
---|---|---|
Red Bull | Sergio Perez / Max Verstappen | Liam Lawson |
Ferrari | Charles Leclerc / Carlos Sainz | Robert Szwarcman |
Mercedes | George Russell / Lewis Hamilton | Frederik Vesti |
Alpine | Pierre Gasly | Jack Doohan |
McLaren | Lando Norris | Oscar Piastri |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Theo Pourchaire |
Aston Martin | Fernando Alonso / Lance Stroll | Felipe Drugovich |
Haas | Nico Hulkenberg | Pietro Fittipaldi |
AlphaTauri | Yuki Tsunoda | Nyck de Vries |
Williams | Alexander Albon | Logan Sargeant |
Garść informacji o kierowcach którzy wezmą udział w testach
Testy po sezonie 2022 będą okazją dla pięciu kierowców, aby pierwszy raz* zasiąść za kierownicą bolidu nowego zespołu. W testach pojadą Fernando Alonso w Astonie Martinie, Oscar Piastri w McLarenie, Pierre Gasly w Alpine, Nyck de Vries w AlphaTauri i Nico Hulkenberg w Haasie. Z tej piątki jedynie Piastri jeździł wcześniej starszym bolidem McLarena podczas prywatnego testu. Pozostała czwórka pierwszy raz zasiądzie w bolidach stajni, w których będą jeździć w 2023 roku. Jestem pozytywnie zaskoczony, że byli pracodawcy nie robili problemów i wszyscy kierowcy, którzy zmieniają zespoły na 2023 rok będą mogli pojechać w tych testach, bo nie zawsze to była reguła.
Zespoły nominowały na testy młodych kierowców zwykle tych samych zawodników, którzy jeździli u nich w trakcie treningów w 2022 roku. Są trzy wyjątki od tej reguły: Mercedes, Aston Martin i AlphaTauri. Mercedes został zmuszony do sięgnięcia po Frederika Vesti, czyli swojego wychowanka jeżdżącego aktualnie w F2. Nie jest to zawodnik na tyle utalentowany, aby móc wróżyć mu karierę w Formule 1. Mercedes nie ma teraz innych juniorów (kwalifikujący się do tej roli de Vries odszedł), więc ciekawe czy zatrudnią kogoś innego na sezon 2023. W Astonie Martinie pojedzie Felipe Drugovich, czyli tegoroczny mistrz F2. Zespół zatrudnił go na sezon 2023 w roli kierowcy rezerwowego i rozwojowego. Drugovich odbył kilka dni temu prywatny test zeszłorocznym Astonem Martinem na Silverstone, a także jeździł w treningu w Abu Zabi aktualną konstrukcją. Brazylijczyka za rok czeka więcej testów dla tego zespołu. Trzecim wyjątkiem jest Nyck de Vries, który zadebiutuje w barwach AlphaTauri. Akurat o tym kierowcy napisano w ostatnich tygodniach wszystko, będzie to dla niego piąty zespół F1 w którego bolidzie pojedzie w ciągu trzech miesięcy.
P.S. Jeżeli widzicie w tabeli jakieś braki, to dajcie znać w komentarzach. Tekst i tabela będą aktualizowane na bieżąco, ale zawsze coś może mi umknąć.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: