Po zakończeniu sezonu 2023 Formuły 1 odbędą się jednodniowe testy na torze Yas Marina w Abu Zabi, które będą przeznaczone do sprawdzenia opon Pirelli na kolejny rok oraz dla młodych kierowców.
Informacje o przebiegu i formacie testów po sezonie 2023 w Abu Zabi
Testy po sezonie 2023 potrwają tylko jeden dzień: 28 listopada. Odbędą się we wtorek po GP Abu Zabi 2023 na torze Yas Marina Circuit. Testy klasycznie potrwają (według polskiego czasu) od godziny 6:00 do 15:00. W każdym zespole będą jeździć kierowcy w dwóch bolidach. Jeden bolid jest przeznaczony dla młodych zawodników, a drugi na testy opon na sezon 2024. W testach opon powinni brać udział doświadczeni kierowcy.
Szczegóły posezonowych testów opon oraz udziału młodych kierowców
Po sezonie 2023 testy potrwają tylko jeden dzień. Każdy zespół wystawi dwa samochody w takiej samej specyfikacji z jakiej korzystali podczas minimum jednego wyścigu w zakończonym sezonie lub podczas wcześniejszych testów. Od zeszłego roku jest drobna zmiana zasad, bo dawniej bolidy musiały być w identycznej specyfikacji, jak w ostatnim wyścigu sezonu. Teraz można zastosować inną konfigurację, ale już wcześniej używaną. Chodzi o to, że jeśli np. podczas finału sezonu jeden kierowca będzie miał dużą kraksę, a zespół nie będzie miał części zapasowych w tej samej specyfikacji, to będą mogli założyć starsze komponenty. Nikt nie będzie na tych testach z własnej woli stosował starych konfiguracji, bo to nie ma żadnego sensu. Można korzystać z dodatkowych czujników monitorujących pracę opon.
Podczas testów jeden z bolidów ma jedynie sprawdzać opony Pirelli w specyfikacji na sezon 2024, a za kierownicą musi siedzieć kierowca posiadający superlicencję. Drugi bolid jest przeznaczony dla młodego kierowcy, który przejechał maksymalnie dwa wyścigi F1. Taki zawodnik nie musi posiadać superlicencji, wystarczy mu licencja kategorii A od FIA. Nie ma górnej granicy wieku. Młody kierowca może również sprawdzać opony na przyszły sezon, ale nie musi.
Pirelli na testy dostarczy opony w ostatecznej specyfikacji, które będą używane w 2024 roku, ale są to identyczne opony jak w drugiej połowie sezonu 2023. Pirelli w połowie aktualnego sezonu wprowadziła nieco zmodyfikowane opony, które początkowo szykowali na 2024 rok. Nie przygotowują żadnych zmian w konstrukcji czy mieszankach opon na 2024 rok. Dlatego posezonowe testy opon będą miały niewielkie znaczenie. Jedyna zmiana Pirelli na sezon 2024, to likwidacja mieszanki C0, której w 2023 roku i tak nigdy nie użyli.
Składy zespołów F1 na testy po GP Abu Zabi 2023 – 28 listopada
Poniżej znajduje tabela ze składami zespołów na testy, która będzie aktualizowana na bieżąco. Tylko kilka zespołów z wyprzedzeniem podała lub zasugerowała swój skład. Ostatnich aktualizacji składów należy spodziewać się w poniedziałek wieczorem bezpośrednio przed testami.
Zespół | Testy opon | Młody kierowca |
---|---|---|
Red Bull | Sergio Perez | Jake Dennis |
Mercedes | George Russell | Frederik Vesti |
Ferrari | Carlos Sainz / Charles Leclerc | Robert Szwarcman |
McLaren | Oscar Piastri | Pato O’Ward |
Aston Martin | Lance Stroll / Fernando Alonso | Felipe Drugovich |
Alpine | Esteban Ocon | Jack Doohan |
Williams | Alex Albon / Logan Sargeant | Zak O’Sullivan / Franco Colapinto |
AlphaTauri | Daniel Ricciardo / Yuki Tsunoda | Ayumu Iwasa |
Alfa Romeo | Zhou Guanyu | Theo Pourchaire |
Haas | Pietro Fittipaldi | Oliver Bearman |
Dostępność opon na testach
Bolid przeznaczony do testów opon na sezon 2024 będzie miał do dyspozycji dziesięć kompletów opon na testy z następujących mieszanek: 1x C1, 1x C2, 3x C3, 3x C4 oraz 2x C5. Bolid przeznaczony dla młodych kierowców będzie miał przygotowane osiem kompletów opon z następujących mieszanek: 2x C3, 4x C4 oraz 2x C5.
Jak wspomniałem na wstępie w tym roku wyjątkowo zespoły nie będą mieć do dyspozycji zmienionych opon, bo po raz pierwszy od wielu lat ich specyfikacja między końcem jednego a początkiem drugiego sezonu się nie zmieni. Jeżeli dodamy do tego brak szerszych możliwości testów nowych konfiguracji bolidów, to testy z perspektywy doświadczonych kierowców mogą być bardzo spokojne.
Garść informacji o kierowcach którzy wezmą udział w testach
Zespoły najczęściej na testy po sezonie zgłaszają młodych kierowców, którzy wcześniej mieli okazję jeździć ich aktualnym bolidem na testach. Młodzi kierowcy obecnie mają możliwość jeździć aktualnym bolidem tylko przez jeden dzień testów po sezonie i w trakcie dwóch treningów w trakcie sezonu. Jazd może być więcej, jeśli jakiś zespół z własnej woli wystawi młodego kierowcę podczas większej liczby treningów.
W testach wezmą udział w większości kierowcy mający na swoim koncie sporo testów w bolidach F1 jak Szwarcman, Drugovich, Doohan czy Pourchaire. To przykład kierowców, których można nazywać „weteranami” wśród młodzieży, bo nie znalazły się dla nich stałe miejsca w zespołach, dlatego są regularnie wystawiani przy takich okazjach. Warto zwrócić uwagę również na inne nazwiska. Frederik Vesti pojedzie w Mercedesie, on powinien w kolejnym roku częściej pojawiać się w temacie F1, jako rezerwowy tego zespołu. Ciekawym zawodnikiem jest utalentowany Oliver Bearman, czyli junior Ferrari, który pojedzie w Haasie. W AlphaTauri pojedzie Ayumu Iwasa, który za rok trafi do japońskiej Super Formuły. Williams da szansę dwóm swoim bardzo młodym zawodnikom, który mają niewielkie doświadczenie w F1: Zak O’Sullivan i Franco Colapinto. W McLarenie pojedzie Pato O’Ward czyli ich zawodnik z serii IndyCar, któremu udało się spełnić wymagania do uzyskania superlicencji i za rok będzie rezerwowym kierowcą ekipy F1. Red Bull wystawił swojego kierowce symulatorowego, Jake Dennis dzięki temu powinien lepiej wykonywać swoją pracę w przyszłości.
P.S. Jeżeli widzicie w tabeli jakieś braki, to dajcie znać w komentarzach. Tekst i tabela będą aktualizowane na bieżąco, ale zawsze coś może mi umknąć.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: