Po zakończeniu sezonu 2024 Formuły 1 odbędą się jednodniowe testy na torze Yas Marina w Abu Zabi, które będą przeznaczone do sprawdzenia opon Pirelli na kolejny rok oraz dla młodych kierowców. Harmonogram testów, składy i omówienie kierowców.
Informacje o przebiegu i formacie testów po sezonie 2024 w Abu Zabi
Testy po sezonie 2024 potrwają tylko jeden dzień: 10 grudnia. Odbędą się we wtorek po GP Abu Zabi 2024 na torze Yas Marina Circuit. Testy klasycznie potrwają (według polskiego czasu) od godziny 6:00 do 15:00. W każdym zespole będą jeździć kierowcy w dwóch bolidach. Jeden bolid jest przeznaczony dla młodych zawodników, a drugi na testy opon na sezon 2025. W testach opon powinni brać udział tylko doświadczeni kierowcy. Nigdy nie organizuje się transmisji telewizyjnej z testów po sezonie, więc nie będzie można ich oglądać na żywo. Mogą się pojawić jedynie krótkie fragmenty oraz sporo zdjęć.
Szczegóły posezonowych testów opon oraz udziału młodych kierowców
Po sezonie 2024 testy potrwają tylko jeden dzień. Każdy zespół wystawi dwa samochody w takiej samej specyfikacji z jakiej korzystali podczas minimum jednego wyścigu w zakończonym sezonie lub podczas wcześniejszych testów. Od dwóch lat jest drobna zmiana zasad, bo dawniej bolidy musiały być w identycznej specyfikacji, jak w ostatnim wyścigu sezonu. Teraz można zastosować inną konfigurację, ale już wcześniej używaną. Chodzi o to, że jeśli np. podczas finału sezonu jeden kierowca będzie miał dużą kraksę, a zespół nie będzie miał części zapasowych w tej samej specyfikacji, to będą mogli założyć starsze komponenty. Nikt nie będzie na tych testach z własnej woli stosował starych konfiguracji, bo to nie ma żadnego sensu. Można korzystać z dodatkowych czujników monitorujących pracę opon.
Podczas testów jeden z bolidów ma jedynie sprawdzać opony Pirelli w specyfikacji na sezon 2025, a za kierownicą musi siedzieć kierowca posiadający główną superlicencję. Drugi bolid jest przeznaczony dla „młodego kierowcy”, który przejechał maksymalnie dwa wyścigi F1. Taki zawodnik nie musi posiadać superlicencji, wystarczy mu licencja kategorii A od FIA. Nie ma górnej granicy wieku. Młodzi kierowcy będą korzystać opon w specyfikacji z zakończonego sezonu 2024.
Składy zespołów F1 na testy po GP Abu Zabi 2024 – 10 grudnia
Poniżej znajduje tabela ze składami zespołów na testy. Większość zespołów z wyprzedzeniem podała lub zasugerowała swój skład. Brakujące pozycje wypełniłem na podstawie różnych wypowiedzi. Nie wykluczam, że bezpośrednio przed testami będą drobne aktualizacje składów.
Zespół | Testy opon | Młody kierowca |
---|---|---|
McLaren | Lando Norris / Oscar Piastri | Patricio O’Ward |
Ferrari | Charles Leclerc | Antonio Fuoco / Arthur Leclerc |
Red Bull | Yuki Tsunoda | Isack Hadjar |
Mercedes | George Russell | Frederik Vesti / Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Felipe Drugovich | Jak Crawford |
Alpine | Jack Doohan | Paul Aron |
Haas | Esteban Ocon | Ryō Hirakawa |
RB | Liam Lawson | Ayumu Iwasa |
Williams | Carlos Sainz | Luke Browning |
Kick Sauber | Nico Hulkenberg | Gabriel Bortoleto |
Dzień przed testami w Williamsie zadebiutuje Carlos Sainz, który odbędzie dzień filmowy – 200 km w aktualnym bolidzie. Williams zachował jeden z dwóch dni filmowych na grudzień, aby nowy kierowca mógł w nim wziąć udział.
Dostępność opon na testach
Bolid przeznaczony do testów opon na sezon 2025 będzie miał do dyspozycji dziesięć kompletów opon z następujących mieszanek: 1x C2, 3x C3, 3x C4, 2x C5 oraz 1x C6. Od 2025 roku Pirelli będzie przygotowywało sześć różnych mieszanek opon typu slick, a w 2024 roku było to pięć mieszanek. Bez większych zmian pozostaną opony od C1 do C5, a nowością będzie mieszanka C6 – najbardziej miękka, która jest szykowana na potrzeby wybranych torów ulicznych: Monako, Singapur itp. Na testach w Abu Zabi nie będzie opon z mieszanki C1, bo jazda na nich na tym torze nie ma sensu – są zbyt twarde.
Bolid przeznaczony dla młodych kierowców będzie miał do dyspozycji osiem kompletów opon z następujących mieszanek: 2x C3, 4x C4 oraz 2x C5.
Pirelli nie narzuca zespołom żadnych wymagań, mogą testować opony dowolnie i wykonywać własne programy jazd.
Garść informacji o kierowcach którzy wezmą udział w testach
W testach opon na 2025 rok weźmie udział 11 zawodników. Tylko w McLarenie zdecydowano się na udział obu etatowych zawodników, którzy będą dzielić jeden samochód. W pozostałych ekipach będzie jeździł jeden kierowca przez cały dzień. W tym gronie jest dziesięciu zawodników, którzy pojadą w tych zespołach w 2025 roku. Jedynym wyjątkiem jest Felipe Drugovich w Astonie Martinie. Brazylijczyk to ich etatowy kierowca rezerwowy, który doskonale zna bolidy zespołu, ale nie dostał nigdy szansy udziału w wyścigu. W nowych ekipach F1 podczas testów zadebiutują: Ocon w Haasie, Sainz w Williamsie i Hulkenberg w Sauberze. Po raz pierwszy szansę jazdy aktualnym bolidem Red Bulla dostanie Tsunoda.
Wśród młodych kierowców, którzy wezmą udział w testach są głównie zawodnicy mający na swoim koncie wcześniej udział w testach i treningach z poszczególnymi zespołami, ale nie tylko. W tym gronie będą dwaj kierowcy, którzy za rok będą etatowymi zawodnikami F1: Antonelli w Mercedesie i Bortoleto w Sauberze. Test Bortoleto będzie ważny, bo dla niego będzie to pierwszy kontrakt z bolidem Saubera i ogólnie bolidem F1 podczas oficjalnych testów (Brazylijczyk ma minimalne doświadczenie w jeździe bolidami F1). W Red Bullu pojedzie Hadjar, który w 2025 roku powinien być kierowcą ich ekipy juniorskiej (już nie RB bo ekipa zmieni nazwę prawdopodobnie na Racing Bulls). Aktualizacja 10.12.2024 r. Przez pierwszą połowę dnia dla Mercedesa pojedzie Frederik Vesti, bo Antonelli nie jest w pełni sil po chorobie.
W McLarenie pojedzie ich stały kierowca rezerwowy w F1 oraz kierowca ich ekipy w IndyCar – Patricio O’Ward, a w Ferrari przez pół dnia Antonio Fuoco, który jeździ w ich ekipie w serii WEC i jest kierowcą rozwojowym. W 2025 roku Fuoco może być jednym z kierowców rezerwowych zespołu F1. W drugiej połowie dnia będzie jeździł Arthur Leclerc, który w piątek zadebiutował w treningu F1. W RB pojedzie Ayumu Iwasa, który w tym roku jest ich zawodnikiem rezerwowym, ale jego kariera skierowała się do japońskiej Super Formuły. W Astonie Martinie podczas takich testów zadebiutuje ich kierowca z akademii Jak Crawford. Podobny debiut zaliczy Luke Browning w Williamsie, ale on miał okazję już jechać w piątkowym treningu w Abu Zabi, więc poznał wcześniej aktualny bolid. W Alpine w testach weźmie udział ich świeżo-zatrudniony kierowca rezerwowy Paul Aron, dla Estończyka będzie to zupełny debiut za kierownicą bolidu F1.
Ciekawym przypadkiem jest Ryō Hirakawa, który w tym roku jest kierowcą rezerwowym McLarena i w piątek jechał z nimi trening, a w testach pojedzie w bolidzie Haasa. Hirakawa to kierowca Toyoty w WEC, a Toyota związała się z Haasem w F1, więc w 2025 roku może być na rezerwie w Haasie.
P.S. Jeżeli widzicie w tabeli jakieś braki, to dajcie znać w komentarzach. Tekst i tabela będą aktualizowane na bieżąco, ale zawsze coś może mi umknąć.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: