W dniach 12 – 14 marca 2021 roku odbędą się testy F1 przed sezonem 2021 na torze Bahrain International Circuit. Zapraszam na informacje o testach, składy zespołów oraz szczegóły transmisji.
Testy Formuły 1 przed sezonem 2021 potrwają zaledwie trzy dni. To element cięcia kosztów w F1, który był możliwy przez znaczne zamrożenie rozwoju samochodów. Konstrukcje na sezon 2021 posiadają wiele elementów wziętych wprost z poprzednich modeli, a więc nie wymagają takiego sprawdzania co zwykle. Testy zostaną rozegrane w Bahrajnie, a nie tak jak to bywało w ostatnich latach w Hiszpanii. Przy trzech dniach testowych ewentualne problemy z pogodą byłyby nie do odrobienia, a Bahrajn gwarantuje ciepłą i słoneczną pogodę. Dwa tygodnie po testach zostanie tam rozegrany wyścig, a więc Formuła 1 oszczędzi pieniądze na kosztach transportu.
Przebieg testów będzie taki sam jak zawsze, to znaczy każdy dzień będzie podzielony na sesję poranną i popołudniową. Każda z nich potrwa cztery godziny, a między nimi będzie godzinna przerwa. Według czasu obowiązującego w Polsce te sesje będą odbywać się w godzinach: 8:00 – 12:00 i 13:00 – 17:00. Różnica czasu między Polską, a Bahrajnem wynosi obecnie dwie godziny, więc według czasu lokalnego będzie to o dwie godziny później.
Składy zespołów F1 na testy przed sezonem 2021
Tabela będzie aktualizowana na bieżąco. Dwóch kierowców jednego dnia oznacza, że pierwszy z nich pojedzie w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. Większość zespołów powinna nominować po dwóch kierowców na jeden dzień.
Zespół / dzień | Piątek, 12 marca | Sobota, 13 marca | Niedziela, 14 marca |
---|---|---|---|
Mercedes | Bottas / Hamilton | Hamilton / Bottas | Bottas / Hamilton |
Red Bull | Verstappen | Perez | Perez / Verstappen |
McLaren | Ricciardo / Norris | Ricciardo / Norris | Norris / Ricciardo |
Aston Martin | Vettel / Stroll | Vettel / Stroll | Stroll / Vettel |
Alpine | Ocon | Alonso | Ocon / Alonso |
Ferrari | Leclerc / Sainz | Sainz / Leclerc | Leclerc / Sainz |
AlphaTauri | Gasly / Tsunoda | Tsunoda / Gasly | Gasly / Tsunoda |
Alfa Romeo | Raikkonen / Giovinazzi | Giovinazzi | Raikkonen |
Haas F1 Team | Schumacher / Mazepin | Mazepin / Schumacher | Schumacher / Mazepin |
Williams | Nissany | Latifi | Russell |
Czego oczekiwać po testach przed sezonem 2021?
Testy Formuły 1 nigdy nie były tak krótkie, a to powinno oznaczać intensywny program w każdym zespole. Testy odbywają się na torze w Bahrajnie, gdzie nie będzie problemów z chłodnymi porankami, ani opadami deszczu, więc kierowcy powinni jeździć po torze cały dzień. Końcówka każdego dnia testowego będzie rozgrywana przy sztucznym oświetleniu i to będzie moment, gdy warunki na torze będą najlepsze, wtedy można oczekiwać rywalizacji o czasy okrążeń. Ogółem z powodu spodziewanych upałów, sesja popołudniowa będzie rozgrywana w lepszych warunkach niż poranna.
Z uwagi na skrócenie testów, zespoły nie będą mogły wykonać tak szerokich programów jak zwykle. To może oznaczać, że niektóre stajnie celowo zrezygnują z wykonywania symulacji kwalifikacji i wyścigu, albo zabraknie im na nie czasu, bo będą skupiać się na poznawaniu samochodu i klasycznych testach. Inne zespoły mogą zachować się wprost przeciwnie i takie symulacje wykonywać. Dlatego różnice w czasach okrążeń mogą być większe niż zwykle.
Zespoły dostają od Pirelli opony na potrzeby testów. Część mieszanek jest narzucona przez producenta, a część wybierają same zespoły, które robią tak, aby mieć wystarczająco dużo opon każdej mieszanki i móc sprawdzić wszystkie. Tor Bahrain International Circuit jest średni pod względem zużycia ogumienia, ale te dane od Pirelli dotyczą wyścigów F1, które rozgrywane są po zmierzchu, gdy jest chłodniej. Testy będą głównie rozgrywane w czasie dnia, więc nawierzchnia będzie nagrzana, a zużycie ogumienia wzrośnie. Na weekend wyścigowy w Bahrajnie zostały nominowane mieszanki C2, C3 i C4. Dlatego jeśli ktoś ustanowi czas na najbardziej miękkiej mieszance C5, to nie będzie on zbytnio reprezentatywny i nie będzie się go dało porównać z minionym sezonem. Zespoły podczas testów korzystają z jednostek napędowych oraz skrzyń biegów nie wliczanych do limitów.
Tor w Bahrajnie stawia przed bolidami F1 inne wyzwanie
Tor w Bahrajnie wymaga samochodu, który dobrze radzi sobie na prostych, hamowaniach oraz ma dobrą trakcję. Na tym obiekcie są cztery proste na których samochody F1 osiągają prędkości przekraczające 300 km/h i każda z nich jest zakończona mocnym hamowaniem. Ten tor wymaga poziomu docisku aerodynamicznego określanego według skali Pirelli na 2/5. Tradycyjne miejsce przedsezonowych testów F1, czyli tor Barcelona-Catalunya ma zupełnie inną charakterystykę, bo tam są tylko dwie długie proste i wiele zróżnicowanych zakrętów. Tam wymagany jest duży docisk aerodynamiczny. Z tego względu analizując wyniki testów trzeba brać pod uwagę inną charakterystykę toru. Jeżeli ktoś ma mocny silnik, ale słabszą aerodynamikę, to w na testach może zaprezentować się bardzo dobrze, a potem na bardziej wymagających torach forma na tle rywali spadnie. Pełna charakterystyka toru Bahrain International Circuit.
Transmisje testów w F1 TV Pro
Transmisje z testów zrealizuje Liberty Media we współpracy z telewizją Sky Sports F1. W czterech krajach (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania) testy będą dostępne w telewizjach transmitujących Formułę 1, a w pozostałych (w tym w Polsce) tylko w F1 TV Pro. Będzie można zobaczyć na żywo w całości każdy dzień testów – osiem godzin transmisji. W niedzielę po zakończeniu testów pokazany zostanie 45-minutowy magazyn podsumowujący. Dodatkowo codziennie będzie emitowany magazyn Tech Talk na temat technicznym aspektów nowych bolidów, a także będą dostępne z odtworzenia konferencje prasowe. Ostatniego dnia pojawi się specjalne wydanie programu Paddock Pass Willa Buxtona, a swoje analizy będzie przygotowywał w czasie testów Jolyon Palmer. Dla abonentów F1 TV Pro i F1 TV Access będzie dostępny pełny Live Timing.
Od 2020 roku podczas testów zespoły nie mogą zasłaniać garaży. Jedynymi wyjątkami będą sytuacje, gdy z testowanego bolidu ściągnięta zostanie podłoga w garażu lub samochód będzie naprawiany po uszkodzeniach na torze (lub będzie przewożony na lawecie). To oznacza, że nawet jeśli nie dzieje się nic na torze, to kamery F1 TV mogą zaglądać do garaży zespołów.
Abonament F1 TV Pro kosztuje w Polsce 5,99 euro za 30 dni lub 49,99 euro za rok przy zakupie w przeglądarce internetowej. Ceny za pakiet F1 TV Access są niższe – 2,99 euro za 30 dni lub 26,99 euro za rok. Do 14 marca można kupić roczne pakiety o 25% taniej wykorzystaniu kodu promocyjnego “F1TV25“. Szczegóły jak skorzystać z promocji znajdziecie w osobnym tekście pod tym linkiem.
Pakiety F1 TV można kupować klikając w ten link. Dokonując zakupu korzystając z tego linku wspieracie blog.
Podsumowanie i relacje z testów na CyrkF1
Na blogu planuję przygotowywać podsumowania po każdym dniu testowym. W zależności od sytuacji i przebiegu testów możliwe, że po ich zakończeniu pojawi się jeszcze szersze omówienie wraz z moimi prognozami dotyczącymi układu sił. Pierwszego dnia na torze zobaczymy po raz pierwszy nowe samochody. Jeśli w przypadku jakiegoś zespołu zmiany w stosunku do internetowej prezentacji będą znaczące, to przygotuję galerię zdjęć i omówię taki samochód. Nie będę prowadził relacji na żywo na blogu, bo to mija się z celem, gdyż w większości kopiowałbym informacje z mediów społecznościowych lub z transmisji.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: