W dniach 23 – 25 lutego 2023 roku odbędzie się przedsezonowe testy F1 na torze Bahrain International Circuit. Zapraszam na najważniejsze informacje o testach, składy zespołów, prognozy oraz szczegóły transmisji.
Testy Formuły 1 przed sezonem 2023 potrwają zaledwie trzy dni i odbędą się na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie. Krótkie testy oznaczają, że są one niezwykle ważne dla zespołów, nie można tracić czasu, a wszelkie awarie i dłuższe przestoje w garażu będą kosztowne. Bez zmian każdy zespół może jednego dnia wystawić tylko jeden samochód, więc maksymalnie jednocześnie na torze będzie dziesięć bolidów. Bahrajn płaci za organizację testów, a ich tor jest zróżnicowany i pozwala na sprawdzenie różnych aspektów samochodu z gwarancją dobrej pogody. Zespoły F1 pozostaną w Bahrajnie, bo kilka dni po zakończeniu testów odbędzie się pierwszy wyścig w 2023 roku.
W tym roku każdego dnia testy potrwają po 8,5 godziny, a dawniej zwykle było to 8 godzin. Sesja poranna i popołudniowa będą trwały po 4 godziny i 15 minut. Zrobiono tak, aby dać zespołom więcej czasu na torze, ale również ze względu na pogodę. Sesja popołudniowa będzie rozgrywana w dużym stopniu przy sztucznym oświetleniu przy niższych temperaturach powietrza, będą to bardziej reprezentatywne warunki do testowania bolidów. Wyścig o GP Bahrajnu odbywa się właśnie o takiej porze. Między Polską a Bahrajnem jest dwugodzinna różnica czasu. Każdego dnia według czasu obowiązującego w Polsce testy będą trwały w godzinach 8:00 – 12:15 oraz 13:15 – 17:30. W trakcie godzinnej przerwy obiadowej na torze będą organizowane konferencje prasowe.
Składy zespołów F1 na testy w Bahrajnie przed sezonem 2023
Tabela będzie aktualizowana na bieżąco, bo nie wszystkie zespoły z wyprzedzeniem podały swoje plany. Dwóch kierowców jednego dnia oznacza, że pierwszy z nich pojedzie w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. W testach wezmą udział jedynie etatowi kierowcy zespołów oraz Felipe Drugovich, który zastępuje w Astonie Martinie kontuzjowanego Lance’a Strolla. Przy tak bardzo ograniczonych testach, żaden zespół nie zdecydował się z własnej woli o wystawieniu zawodnika rezerwowego, aby nie odbierać czasu na torze kierowcom etatowym.
Zespół / dzień | Czwartek, 23 lutego | Piątek, 24 lutego | Sobota, 25 lutego |
---|---|---|---|
Red Bull | Verstappen | Perez / Verstappen | Perez |
Ferrari | Sainz / Leclerc | Sainz / Leclerc | Leclerc / Sainz |
Mercedes | Russell / Hamilton | Hamilton / Russell | Russell / Hamilton |
Alpine | Gasly / Ocon | Ocon / Gasly | Gasly / Ocon |
McLaren | Piastri / Norris | Norris / Piastri | Piastri / Norris |
Alfa Romeo | Zhou / Bottas | Zhou | Bottas |
Aston Martin | Drugovich / Alonso | Alonso | Drugovich / Alonso |
Haas F1 Team | Hulkenberg / Magnussen | Magnussen / Hulkenberg | Hulkenberg / Magnussen |
AlphaTauri | Tsunoda / de Vries | Tsunoda / de Vries | de Vries / Tsunoda |
Williams | Albon / Sargeant | Sargeant | Albon |
Czego oczekiwać po testach F1 w 2023 roku?
Wszystkie bolidy mają już na swoim koncie debiuty na torze, bo każdy zespół odbył już po minimum jednym dniu filmowym (maksymalnie można przejechać w jego trakcie po 100 km). Na testach nie dojdzie więc do prawdziwych debiutów nowych samochodów, ale po raz pierwszy zobaczymy jednocześnie wszystkie bolidy w pełnej krasie. Podczas testów publicznie pojawi się nowy bolid Red Bull RB19, który do tej pory nie został pokazany. To powinno być główne wydarzenie czwartkowej sesji porannej. Możemy oczekiwać, że wygląd wielu samochodów będzie w pewnym stopniu różnił się w stosunku do tego co ujawniono podczas prezentacji. Zespoły będą także testować różne konfiguracje, możliwe jest wprowadzenie pierwszych ulepszeń. W związku z tym, że testy są krótkie i rozgrywane na tydzień przed pierwszym wyścigiem sezonu, to nie powinno być tak dużo nowych części jak zwykle, bo zespoły skoncentrują się na poznaniu nowych maszyn, a ulepszenia zaczną szerzej wprowadzać w trakcie pierwszych weekendów wyścigowych w tym sezonie.
Każdy zespół będzie mógł podczas trzech dni testów wykorzystać 30 różnych kompletów opon Pirelli. Zespoły będą mieć na miejscu do dyspozycji po 35. kompletów opon na suchy tor wykonanych z sześciu różnych mieszanek, a także dwa komplety opon przejściowych i dwa komplety opon deszczowych. Dodatkowo każdy zespół dostanie po dwa komplety (niewliczane do limitu) opon z mieszanki C3, które zostały wykonane w innej fabryce. Opony prototypowe nie będą miały żadnych oznaczeń, są to identyczne opony jak standardowe C3 (na testach z żółtym paskiem). Taka liczba opon będzie w pełni wystarczająca na trzy dni jazd po torze. Na GP Bahrajnu Pirelli nominowało mieszanki C1 – C3. Dlatego opony C4 i C5, które będą dostępne na testach pozwolą teoretycznie jeździć szybciej.
Podczas testów należy spodziewać się głównie z sesjach porannych używania farby flo-vis a także różnego typu rozbudowanych czujników na bolidach do sprawdzania aerodynamiki. W sesjach porannych może być więcej okrążeń instalacyjnych i testowania różnych ustawień. W sesjach popołudniowych pod koniec testów zespoły powinny pokusić się o symulacje wyścigów (przynajmniej częściowe) oraz kwalifikacji. Nie każdy zespół pokaże swój potencjał, niektóre będą go celowo ukrywać.
Transmisje testów F1 przed sezonem 2023
Testy będą transmitowane na żywo w całości w Viaplay oraz w F1 TV Pro. Dla platformy streamingowej Viaplay będzie to debiut z transmisjami F1, zadebiutuje ich studio, będą mieli wysłanników na torze. Łącznie 12 osób pojawi się przed kamerą lub za mikrofonem. Viaplay pokaże testy w całości, będą także mieli swoje studio. Testy w całości będą również transmitowane w F1 TV Pro w języku angielskim. Tam pojawią się również dodatkowe magazyny w trakcie testów. Szczegółowy plan transmisji testów można sprawdzić tutaj.
Przypominam, że dniach 20 – 26 lutego obowiązuje promocja na roczny pakiet F1 TV Pro o 20% taniej, czyli za 39,99 euro dla nowych klientów. Szczegóły tutaj. Taniej w tym roku pakietu F1 TV Pro nie będzie można kupić.
Podsumowanie i relacje z testów na CyrkF1
Na blogu planuję wieczorem po każdym dniu testowym publikować podsumowania. Mogą pojawić się specjalne teksty z galeriami zdjęć i omówieniem najciekawszych rozwiązań technicznych. Jeżeli pojawią się jakieś ciekawe innowacje techniczne warte szerszego wytłumaczenia, to przygotuję takie artykuły. Nie będę prowadził relacji na żywo na blogu, bo to mija się z celem, gdyż w większości kopiowałbym informacje z mediów społecznościowych.
Wszelkie najważniejsze informacje o rozpoczynającym się wkrótce sezonie 2023 Formuły 1 można sprawdzić pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: