W dniach 26 – 28 lutego 2025 roku odbędą się przedsezonowe testy Formuły 1 na torze Bahrain International Circuit. Zapraszam na najważniejsze informacje o testach, składy zespołów, prognozy oraz szczegóły transmisji w Eleven Sports i F1 TV.
Testy Formuły 1 przed sezonem 2025 potrwają zaledwie trzy dni i odbędą się na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie, który jest zróżnicowany i pozwala na sprawdzenie różnych aspektów samochodu z gwarancją dobrej pogody (w tym roku zapowiadają się dość niskie temperatury powietrza jak na Bahrajn, bo poniżej 20 stopni Celsjusza, może być również deszcz). Krótkie testy oznaczają, że są one niezwykle ważne dla zespołów, nie można tracić czasu, a wszelkie awarie i dłuższe przestoje w garażu będą kosztowne. Każdy zespół może jednego dnia wystawić tylko jeden samochód, więc maksymalnie jednocześnie na torze będzie dziesięć bolidów. Bahrajn płaci za organizację testów, a ich sponsorem tytularnym jest Aramco.
W tym roku każdego dnia testy potrwają po osiem godzin. Sesja poranna i popołudniowa będą trwały po cztery godziny. Sesja popołudniowa będzie rozgrywana w dużym stopniu przy sztucznym oświetleniu przy niższych temperaturach powietrza, będą to bardziej reprezentatywne warunki do testowania bolidów. Wyścig o GP Bahrajnu odbywa się właśnie o takiej porze. Między Polską a Bahrajnem jest dwugodzinna różnica czasu. Każdego dnia według czasu obowiązującego w Polsce testy będą trwały w godzinach 8:00 – 12:00 oraz 13:00 – 17:00. W trakcie godzinnej przerwy obiadowej na torze będą organizowane konferencje prasowe.
Składy zespołów F1 na testy w Bahrajnie przed sezonem 2025
Tabela będzie aktualizowana na bieżąco, bo nie wszystkie zespoły z wyprzedzeniem podały swoje plany. Dwóch kierowców jednego dnia oznacza, że pierwszy z nich pojedzie w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. W testach wezmą udział jedynie etatowi kierowcy zespołów. Przy tak bardzo ograniczonych testach, żaden zespół nie zdecydował się z własnej woli o wystawieniu zawodnika rezerwowego, aby nie odbierać czasu na torze kierowcom etatowym. Jeden kierowca ma tylko 1,5 dnia testów dla siebie, a to jest bardzo mało.
Zespół / dzień | Środa, 26 lutego | Czwartek, 27 lutego | Piątek, 28 lutego |
---|---|---|---|
McLaren | Piastri / Norris | Piastri / Norris | Norris / Piastri |
Ferrari | Hamilton / Leclerc | Hamilton / Leclerc | Leclerc / Hamilton |
Red Bull | Lawson / Verstappen | Lawson | Verstappen |
Mercedes | Antonelli / Russell | Russell / Antonelli | Antonelli / Russell |
Aston Martin | Alonso / Stroll | Alonso / Stroll | Alonso / Stroll |
Alpine | Doohan / Gasly | Gasly / Doohan | Doohan / Gasly |
Haas | Bearman / Ocon | Ocon / Bearman | Bearman / Ocon |
Racing Bulls | Tsunoda / Hadjar | Tsunoda / Hadjar | Hadjar / Tsunoda |
Williams | Albon / Sainz | Sainz | Albon |
Kick Sauber | Hulkenberg / Bortoleto | Hulkenberg / Bortoleto | Bortoleto / Hulkenberg |
Czego oczekiwać po testach F1 w 2025 roku i na co zwracać uwagę
Wszystkie bolidy będą miały już na swoim koncie debiuty na torze przed testami, bo każdy zespół odbył już po minimum jednym dniu filmowym (maksymalnie można przejechać w jego trakcie po 200 km). Na testach nie dojdzie więc do prawdziwych debiutów nowych samochodów, ale po raz pierwszy zobaczymy jednocześnie wszystkie bolidy w pełnej krasie. W tym roku z powodu grupowej imprezy F1 75 Live podejście do prezentacji było inne niż zwykle, więc kilku samochodów w pełnej krasie na zdjęciach z toru przed testami nie pokazano. Z tego też względu trzeba oczekiwać, że pojawią się w niektórych bolidach rozwiązania techniczne, których np. na komputerowych grafikach nie pokazano.
Pamiętajmy, że zespoły na testach sprawdzają różne konfiguracje aerodynamiczne i chłodzenia. Więc jak ktoś będzie sprawdzał różne przednie i tylne skrzydła, albo będzie pojawiało się więcej nacięć (grilli) na pokrywie silnika, to nie są to klasyczne nowości lub ulepszenia, a sprawdzanie różnych konfiguracji bolidu pod różne typy torów wyścigowych. W tym roku mamy większą przerwę między testami a początkiem sezonu. Są plotki o tym, że pewne ekipy będą chciały w Australii wprowadzić spore pakiety poprawek, a na testach testowane będą bazowe wersje bolidów, opracowane jeszcze w zeszłym roku.
Podczas testów należy spodziewać się, głównie w sesjach porannych, używania farby flo-vis a także różnego typu rozbudowanych czujników na bolidach do sprawdzania aerodynamiki. Warunki do uzyskiwania najlepszych czasów okrążeń będą pod koniec każdego dnia, gdy kierowcy jeżdżą już po zachodzie Słońca. Opierając się o programy testowe z minionych lat, to każdy zespół będzie chciał przeprowadzić jedną symulację wyścigu, a te lepiej przygotowane ekipy nawet dwie. Jeżeli jakiś zespół nie zrobi symulacji wyścigu na testach, to znaczy, że ma bardzo dużo rzeczy do sprawdzenia lub z powodu problemów z bolidem, nie był w stanie tego zrobić. Z powodu faktu, że testy trwają tylko trzy dni, a najczęściej w danym zespole dochodzi do wymiany zawodników w przerwie obiadowej, to najszybsze czasy okrążeń będą ustanawiane pod koniec sesji porannej i sesji popołudniowej. Warunki będą do tego lepsze popołudniu, ale niektórzy kierowcy będą musieli się o to starać w sesjach porannych. Najlepszym sposobem na porównywanie tempa zespołów są symulacje wyścigowe.
Transmisje testów F1 przed sezonem 2025
Testy będą transmitowane na żywo w Eleven Sports oraz w F1 TV Pro. Telewizja Eleven Sports 1 pokaże testy w całości z polskim komentarzem, będą także mieli programy studyjne przed i po każdej turze testów. Wysłannikami do Bahrajnu będą Mikołaj Sokół i Michał Gąsiorowski.Możemy spodziewać się, że za komentarz będzie odpowiadało wymiennie kilka osób. Dla Eleven Sports to dobra okazja do sprawdzenia swojej nowej redakcji w trakcie sesji na żywo. F1 TV Pro również pokaże testy w całości i na żywo z anglojęzycznym komentarzem. Szczegółowy plan transmisji testów można sprawdzić tutaj.
Przypominam, że pakiety F1 TV można kupować klikając w ten link lub inne znajdujące się w tym tekście. Dokonując zakupu korzystając z tego linku wspieracie blog. Płacicie normalną cenę, a ja dostaję prowizję co jest ważne dla dalszego funkcjonowania bloga. W tym roku nie ma promocji przed początkiem testów.
Dostępność opon Pirelli oraz jak patrzeć na czasy okrążeń w trakcie testów
Zespoły będą miały na testach do dyspozycji różne mieszanki opon. Warto zaznaczyć, że Pirelli na GP Bahrajnu najczęściej nominuje mieszanki C1 – C3. Dlatego opony C4, C5 i C6 (tegoroczna nowość przeznaczona na wolne tory uliczne), które będą dostępne na testach pozwolą teoretycznie jeździć szybciej, ale nie będzie to tempo do końca reprezentatywne. Pirelli na sezon 2025 zmodyfikowało swoje opony, ich konstrukcje i osiągi. Nie ma więc bezpośrednio przełożenia rok do roku.
Każdy zespół mógł wybrać na testy 35 dowolnych kompletów opon od Pirelli, a w trakcie testów będzie mógł wykorzystać 30 z nich, więc pięć kompletów pozostanie niewykorzystanych. W tym roku do doboru zaliczały się opony na mokry tor, tylko Aston Martin i Haas się na nie zdecydowały. W poprzednich latach Pirelli dorzucało takie komplety jako dodatek do 35. Zespoły same podejmują decyzje o wyborze opon i widać zróżnicowane podejście. Tradycyjnie Ferrari ma najwięcej opon z miększych mieszanek, będę więc próbowali robić symulacje szybkich przejazdów. Zdecydowanie w stawce dominują opony z mieszanki C3, które są najbardziej odpowiednie na tor w Bahrajnie. Szczegółowa rozpiska na grafice od Pirelli poniżej.
W 2024 roku na testach przedsezonowych w Bahrajnie najlepszy czas jednego okrążenia wynosił 1:29,921 i został ustanowiony przez Carlosa Sainza w Ferrari drugiego dnia na oponach z mieszanki C4. Tydzień później podczas kwalifikacji najszybszy był Charles Leclerc w Ferrari, który w Q2 wykręcił czas 1:29.165 na oponach z twardszej mieszanki C3. Większość ekip nie pokazała w trakcie testów swojego pełnego potencjału, mieli co najmniej jeszcze kilka dziesiątych sekundy w zapasie. W 2025 roku biorąc pod uwagę spodziewaną poprawę tempa bolidów, w trakcie testów mogą pojawić się najlepsze czasy okrążeń na poziomie niskich 1:29,X. Potencjał tempa na jednym okrążeniu na testach można ukrywać, lepiej realny potencjał widać w trakcie symulacji wyścigowych.
Podsumowanie i relacje z testów na CyrkF1
Na blogu planuję wieczorem po każdym dniu testowym publikować podsumowania. Jeżeli pojawią się jakieś ciekawe innowacje techniczne warte szerszego wytłumaczenia, to przygotuję takie artykuły. Nie będę prowadził relacji na żywo na blogu, bo to mija się z celem, gdyż w większości kopiowałbym informacje z mediów społecznościowych.
Najważniejsze informacje o sezonie 2025 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.