W dniach 23 – 25 lutego 2022 roku odbędzie się pierwsza tura testów F1 przed sezonem 2022 na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Zapraszam na najważniejsze informacje o testach, składy zespołów oraz szczegóły relacji.
Testy Formuły 1 przed sezonem 2022 będą odbywać się w dwóch turach po trzy dni każda. Pierwsza z nich odbędzie się na torze Circuit de Barcelona-Catalunya i jest traktowana przez Formułę 1 jako shakedown, nieoficjalny test. Dopiero druga tura testów na torze Bahrain International Circuit w dniach 10 – 12 marca jest traktowana przez F1 jako oficjalne testy. To rozróżnienie jest spowodowane tym, że Bahrajn zapłacił za organizację swoich testów i chce, aby ich tura była dużym wydarzeniem, dlatego Liberty Media stara się w dość kuriozalny sposób umniejszyć rolę tury pod Barceloną.
Testy w Barcelonie będą odbywać się w klasycznych godzinach, a więc od 9:00 do 18:00 z godzinną przerwą obiadową od 13:00 do 14:00. Każdy dzień to będą dwie czterogodzinne tury. Zespoły bardzo często dzielą swój program tak, że jeden kierowca jeździ w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. Pirelli planuje, aby piątkowa sesja popołudniowa była poświęcona na testy opon deszczowych w tym celu nawierzchnia zostanie sztucznie zmoczona w przerwie obiadowej. Jeżeli w inne dni padałby deszcz, to wtedy będą sprawdzane opony na mokrą nawierzchnię, a w piątek po południu zawodnicy będą jeździć na slickach.
Składy zespołów F1 na testy w Barcelonie przed sezonem 2022
Tabela będzie aktualizowana na bieżąco, bo nie wszystkie zespoły z wyprzedzeniem podały swoje plany. Dwóch kierowców jednego dnia oznacza, że pierwszy z nich pojedzie w sesji porannej, a drugi w popołudniowej. W testach wezmą udział jedynie etatowi kierowcy zespołów oraz Robert Kubica. Udział Polaka jest związany z umową sponsorską koncernu PKN Orlen z jego zespołem.
Zespół / dzień | Środa, 23 lutego | Czwartek, 24 lutego | Piątek, 25 lutego |
---|---|---|---|
Mercedes | Russell / Hamilton | Hamilton / Russell | Russell / Hamilton |
Red Bull | Verstappen | Perez | Verstappen / Perez |
Ferrari | Leclerc / Sainz | Sainz / Leclerc | Leclerc / Sainz |
McLaren | Norris | Ricciardo | Norris / Ricciardo |
Alpine | Alonso | Ocon | Alonso / Ocon |
AlphaTauri | Tsunoda | Gasly | Gasly / Tsunoda |
Aston Martin | Vettel / Stroll | Stroll / Vettel | Vettel / Stroll |
Williams | Latifi / Albon | Albon / Latifi | Latifi / Albon |
Alfa Romeo | Kubica / Bottas | Bottas / Zhou | Zhou / Bottas |
Haas F1 Team | Mazepin / Schumacher | Schumacher / Mazepin | Mazepin / Schumacher |
Każdy zespół będzie mógł podczas trzech dni testów wykorzystać 30 różnych kompletów opon Pirelli. Zespoły będą mieć na miejscu do dyspozycji po 35. kompletów opon na suchy tor wykonanych z pięciu różnych mieszanek, a także trzy komplety opon przejściowych i trzy komplety opon deszczowych. W zależności od potrzeb będą wykorzystywać komplety z takich mieszanek, aby było ich łącznie 30. Taka liczba będzie w pełni wystarczająca na trzy dni jazd po torze.
Czego oczekiwać po pierwszej turze testów F1 w 2022 roku?
W sezonie 2022 debiutują zupełnie nowe bolidy Formuły 1. Mówienie o zupełnie nowych samochodach nie jest przesadą, bo np. Mercedes z 2021 roku zachował jedynie kierownicę, cała reszta jest zrobiona inaczej. Rewolucja techniczna była największa od początku lat 80. XX wieku. Wszystkie zespoły jeszcze przed tymi testami zorganizowały sobie dni filmowe (100 km na torze na specjalnych oponach), więc mają pierwsze dane o nowych bolidach. Skala zmian technicznych jest tak duża, że w Barcelonie zespoły skupią się na poznaniu samochodów, a kierowcy będą starali się dostosować do nich własny styl jazdy. Dlatego nie należy spodziewać się symulacji wyścigów czy kwalifikacji, bo priorytet będą mieć podstawowe prace. Tempa zespoły będą szukać na drugiej turze testów w Bahrajnie. Na czasy okrążeń można zwracać uwagę, jeśli jakiś zespół będzie odstawał w jedną lub w drugą stronę.
Zespoły F1 pokazały już swoje bolidy, ale niektóre jedynie na komputerowych grafikach, a Red Bull w ogóle prawdziwego samochodu nie pokazał. Spodziewajmy się, że samochody podczas testów będą się pod wieloma aspektami różnić od tych z prezentacji, szczególnie w przypadku stajni, które nie pokazały do tej pory zdjęć prawdziwego samochodu.
Testy w Barcelonie będą oznaczały debiut bolidów wyposażonych w koła z 18-calowymi felgami, które będą oparte o całkowicie zmienioną aerodynamikę w której większość docisku będzie generowana pod podłogą. To początek nowej ery w Formule 1. Z perspektywy zespołów oznacza to konieczność zbudowania zupełnie nowych samochodów, obserwacji rozwiązań konkurencji, a później próby skopiowania najciekawszych rozwiązań do swojej konstrukcji. Kierowcy będą musieli dostosować się do nowych bolidów, które będą miały inną charakterystykę. Na pewno będą zawodnicy, którym nowe samochody nie będą pasować pod styl jazdy, a także tacy, którzy bardzo szybko się w nich odnajdą. Wyzwaniem będzie również gorsza widoczność, bo nad przednimi kołami będzie element aerodynamiczny, który zasłoni zawodnikom trochę pole widzenia.
Testy nie będą transmitowane na żywo. Będą pojawiały się jedynie materiały podsumowujące np. w F1 TV Pro, a także krótkie materiały w ciągu dnia. Telewizja Eleven Sports 1 wieczorami będzie emitować swój magazyn.
Podsumowanie i relacje z testów na CyrkF1
Na blogu planuję wieczorem po każdym dniu testowym publikować podsumowania. Pierwszego dnia testów na torze zobaczymy po raz pierwszy bolidy niektórych zespołów, dlatego mogą pojawić się specjalne teksty z galeriami zdjęć i omówieniem najciekawszych rozwiązań technicznych. Jeżeli pojawią się jakieś ciekawe innowacje techniczne warte szerszego wytłumaczenia, to przygotuję takie artykuły.
Nie będę prowadził relacji na żywo na blogu, bo to mija się z celem, gdyż w większości kopiowałbym informacje z mediów społecznościowych. Jeżeli ktoś chce być na bieżąco, to zachęcam do założenia konta na Twitterze i śledzenia tam około 150-200 najważniejszych kont z Polski i zagranicy, to będzie wiedział niemal wszystko.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: