Piątkowe treningi Formuły 1 w 2021 roku będą trwać po 60 minut, a nie 90 minut jak do tej pory. Taka zmiana znalazła się w najnowszej wersji regulaminu sportowego.
Najnowsza wersja regulaminu sportowego na sezon 2021 została opublikowana 16 grudnia 2020 roku przez FIA, ale ta zmiana przeszła niezauważona. Dopiero w ostatnich dniach pojawiły się komentarze w tej sprawie na Reddicie, sprawdziłem i faktycznie tak jest. Zmiana przeszła niezauważona, bo FIA zawsze nowe fragmenty regulaminu umieszcza różowym kolorem, a tym przypadku tego nie zrobili. Duże media także do tej pory nie podjęły tego tematu. Nie przypominam sobie błędu w regulaminie FIA, a tutaj zmieniono dwa akapity, a to nie może być przypadek.
Zmiany w regulaminie sportowym na sezon 2021
W najnowszej wersji regulaminu sportowego F1 na sezon 2021 zmieniono brzmienie artykułu 32.1 poświęconego wolnym treningom.
W regulaminie sportowym z 4 listopada 2020 roku ten fragment brzmiał tak:
„Dwie sesje treningowe (P1 i P2), każda trwająca półtorej godziny i z przerwą między nimi trwającą minimum dwie i pół godziny, odbędą się drugiego dnia weekendu wyścigowego.”
W nowej wersji regulaminu sportowego z 16 grudnia 2020 roku ten fragment brzmi tak:
„Dwie sesje treningowe (P1 i P2), każda trwająca jedną godzinę i z przerwą między nimi trwającą minimum dwie i pół godziny, odbędą się drugiego dnia weekendu wyścigowego.”
Dodatkowo zmieniono przepis dotyczący trzeciego treningu, który może zacząć się najwcześniej 19 godzin po zakończeniu drugiego treningu. Do tej pory było to 18,5 godziny. To zmiana powiązana z tym, że drugi trening skończy się wcześniej o 30 minut, więc dzięki temu termin sobotniego treningu nie ulegnie zmianie.
Dlaczego FIA skróciło piątkowe treningi?
Nieznane są przyczyny tej zmiany, a w regulaminie na 2022 rok pozostała długość 90 minut dla piątkowych treningów. To może być więc test przed skróceniem weekendów wyścigowych od 2022 roku. Może to być także wprowadzone na prośbę telewizji. Zespoły F1 zwykle nie wykorzystują całych treningów na jazdę po torze i wiele czasu spędzają w garażu. Jeśli treningi będą krótsze, to intensywność jazdy powinna być większa. Będzie mniej sytuacji, gdy na torze nic się nie będzie działo. Może to być także próba zmniejszenia kosztów. Bolidy na 2021 rok pozostaną w dużym stopniu takie same, więc niepotrzebne będą długie treningi i testowanie ustawień. Kilka sytuacji z ostatnich lat pokazało, że gdy zespoły tracą piątkowe treningi, to reszta weekendu jest ciekawsza, bo nie są idealnie przygotowani.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: