Kondycja finansowa zespołu Williams uległa w 2021 roku znacznie poprawie, ale wciąż są to słabe wyniki. Williams prawdopodobnie dysponował najmniejszym budżetem w Formule 1 w 2021 roku.
Fundusz inwestycyjny Dorilton Capital w sierpniu 2020 roku przejął wszystkie udziały w spółce Williams Grand Prix Engineering. W jej skład wchodził wtedy zespół F1 oraz mniejszościowy pakiet akcji Williams Advanced Engineering. Rodzina Williams była zmuszona do sprzedaży zespołu, bo sytuacja finansowa w 2020 roku była fatalna. Kryzys związany ze skróceniem i opóźnieniem sezonu F1, a także odejście sponsora tytularnego, to było dla nich za dużo. Dorilton Capital tak naprawdę uratował zespół, bo w 2020 roku przyniósł on 58,5 mln funtów straty. Gdyby nie został sprzedany, to po prostu by zbankrutował.
Dorilton Capital to bardzo tajemniczy fundusz inwestycyjny. Udziały w zespole F1 kupili poprzez spółkę BCE LLC, która jest zarejestrowana na Wyspach Marshalla – raju podatkowym. W zarządzie firmy są tylko trzy osoby wskazane Dorilton. Szefem całego Williamsa jest obecnie Matthew Savage, który dla kibiców F1 jest osobą niemal anonimową. Do zarządu nie został powołany Jost Capito – szef zespołu F1. Bezpośredni właściciele i prezesi Dorilton Capital nie angażują się bezpośrednio w kierowanie zespołem F1. Nowi właściciele dokonali bardzo dużych zmian w Williamsie, rok 2021 został uznany za przejściowy. W kolejnych latach sytuacja sportowa i finansowa zespołu mają ulec znacznej zmianie.
Omówienie wyników finansowych Williamsa w 2021 roku
Williams w 2021 roku zanotował przychody w wysokości 96,4 mln funtów, co jest wynikiem dwa razy lepszym niż 48,6 mln funtów w 2020 roku. Zespół zwiększył wpływy od Liberty Media (premie w 2021 roku wróciły na normalny poziom), a także od sponsorów. Właściciele również dołożyli się do budżetu. Bezpośrednie koszty prowadzenia działalności wzrosły z 40,6 do 44,4 mln funtów. Po uwzględnieniu wydatków administracyjnych i podatków zespół zanotował 11,8 mln funtów straty. W 2020 roku strata była rekordowa – 58,5 mln funtów straty, więc wynik finansowy uległ znacznej poprawie. Natomiast we wcześniejszych latach Williams regularnie wypracowywał kilka – kilkanaście milionów funtów zysku. Przychody Williamsa w 2021 roku były prawdopodobnie najniższe w całej stawce. Nie da się tego potwierdzić w 100%, bo zespoły Alfa Romeo i AlphaTauri są zarejestrowane w innych krajach i nie mają obowiązku publikacji zestawień finansowych. Z komentarza do raportu dowiadujemy się, że Williams obecnie nie ma żadnych zewnętrznych długów. Firma BCE LLC udzieliła w 2021 roku kredytu w wysokości 45 mln funtów.
W 2021 roku średnia liczba pracowników w Williamsie wyniosła 755 osób. Rok wcześniej pracowników było znacznie mniej, bo 675. Wśród pracowników w 2021 roku był następujący podział: 597 – badania i rozwój, 123 – administracja i 35 – marketing. Bardzo wzrosło zatrudnienie w dziale badania i rozwój. Łączne wydatki na pensje wyniosły 55,9 mln funtów, gdy rok wcześniej było to 47,6 mln funtów. Za wzrost wydatków na pensje odpowiada głównie wzrost zatrudnienia. Cześć pracowników ujętych w raporcie za 2021 rok pracowało w dziale inżynieryjnym, niezwiązanym z F1, ale w raporcie nie precyzują ich liczby.
Z raportu dowiadujemy się, że w 2021 roku łączne wynagrodzenie dyrektorów wyniosło 0,554 mln funtów, a rok wcześniej było to 3,516 mln. Najlepiej opłacany dyrektor zarobił 0,48 mln funtów, prawdopodobnie był to Matthew Savage. Rok wcześniej najlepiej opłacany dyrektor zarobił ponad dwa razy więcej. Za czasów kontroli rodziny Williams nad zespołem, Frank a później również Claire mieli wysokie pensje, w ten sposób zarabiali na zespole.
Podsumowanie i prognoza na kolejne lata
W styczniu 2022 roku Williams sprzedał pozostałe udziały w Williams Advanced Engineering na rzecz australijskiej firmy Fortescue Future Industries. Z raportu finansowego dowiadujemy się, że zarobili na tym aż 33,7 mln funtów. To oznacza, że od końca stycznia 2022 roku spółka Williams Grand Prix Engineering zajmuje się tylko działalnością w F1. Dlatego w przypadku raportów finansowych za kolejne lata będzie można lepiej analizować jej sytuację. Tak duże pieniądze na pewno przyczyniły się do znacznej poprawy sytuacji finansowej zespołu F1 w 2022 roku, ale o tym dowiemy się dopiero za rok, gdy opublikują raport finansowy.
Williams w 2022 roku otrzyma znacznie większe premie od Liberty Media z uwagi na zajęcie ósmego miejsca w klasyfikacji w 2021 roku, zespół ma także więcej sponsorów. To oznacza, że budżet w 2022 roku będzie wyższy. Gorzej wyglądają perspektywy na kolejne lata. Williams po sezonie 2022 straci warte kilkanaście milionów dolarów wsparcie sponsorów Nicholasa Latifiego, a słabsze wyniki sportowe doprowadzą do spadku wysokości premii od Liberty Media. Zespół musi pozyskać większych sponsorów, inaczej właściciele będą musieli zwiększyć własne dopłaty lub budżet będzie ograniczony.
Dorilton Capital to firma inwestycyjna, która powinna stopniowo odbudowywać ten zespół, a za parę lat odsprzedać go komuś z zyskiem. Aby ten scenariusz się powiódł, to zespół musi zacząć notować lepsze wyniki sportowe i znacząco zwiększyć liczbę sponsorów. W 2022 roku, który miał przynieść pierwsze pozytywne skutki zmian w Williams, to się zupełnie nie udało.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet. Tam też znajdziecie zbiorcze porównania oraz felietony dotyczące budżetów w F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: