W Kazachstanie od dziesięciu lat trwa budowa toru wyścigowego Sokol International Racetrack z myślą o międzynarodowych zawodach. Prowadzone z wieloma przerwami prace zbliżają się do końca, a włodarze toru bardzo chcieliby zorganizować wkrótce zawody MotoGP.
Temat toru wyścigowego w Kazachstanie jest głównie związany z MotoGP, a nie z Formułą 1. Inwestorzy od zawsze celowali w zawody MotoGP, współpracowali również z Dorną (promotor MotoGP) w temacie tego projektu. Wspominam o tym projekcie na blogu poświęconym Formule 1, bo sam tor z uwagi na swoją lokalizację oraz czas trwania budowy jest bardzo nietypowy.
Dwa projekty Hermana Tilke w Kazachstanie
Z torami wyścigowymi w Kazachstanie wiąże się ciekawa historia. Hermann Tilke zaprojektował tam nowy tor wraz z całym kompleksem wielu różnych dodatkowych obiektów w 2007 roku. Kazachstan rok wcześniej wyraził poważne zainteresowanie organizacją wyścigu Formuły 1 i wynajęli nadwornego architekta tego sportu do zaprojektowania toru. Pomysł na kompleks pod nazwą „Kazakhstan Motorcity” szybko upadł i o nim zapomniano, powodem częściowo był kryzys finansowy na świecie. Wspominałem o nim na blogu wiele lat temu, jako o zapomnianym projekcie Hermana Tilke – Szczegóły. Co ciekawe informacje o nim cały czas znajdują się na stronie internetowej biura architektonicznego. Tilke zaprojektował wiele torów, które ostatecznie nie powstały (np. obiekt w okolicy Gdańska), ale informacji o nich na swojej stronie internetowej nie ma.
Tilke w 2007 roku przygotował projekt, który szybko został zapomniany, a w 2012 roku ruszyła budowa Sokol International Racetrack, którego projektantem również jest ten sam architekt. Tilke przygotował w ciągu kilku lat dwa osobne projekty torów w tym samym kraju. Nie jest to ze strony lokalnych władz i organizatorów działanie rozsądne, ale jak widać nie liczą się tam z pieniędzmi. Powodem tej sytuacji była zmiana koncepcji. Pierwszy projekt to był typowy tor dla F1 szykowany z dużym rozmachem, a Sokol International Racetrack został zaprojektowany myślą o MotoGP, nie jest to tak duży kompleks. Tilke na pewno nie narzekał, bo on zajmuje się projektowaniem, więc jeśli mu płacą to może przygotować projekty wielu torów.
Budowa toru Sokol International Racetrack trwa dziesięć lat
Budowa toru Sokol International Racetrack rozpoczęła się w 2012 roku. Początkowo powstały mniejsze dodatkowe obiekty jak tor kartingowy i prosta do drag strip. Prace budowlane nad głównym torem bardzo się przeciągały, a termin ich ukończenia był wielokrotnie przesuwany. Znany z MotoGP Jorge Lorenzo w 2016 roku odwiedził budowę głównego obiektu i jako ambasador całego projektu był zadowolony z samego toru i postępów prac. Seria MotoGP opisała to w artykule, w którym było podane, że tor wkrótce zostanie otwarty. Wkrótce po jego wizycie prace budowlane praktycznie stanęły, a termin zakończenia prac był kilkukrotnie przesuwany. Sytuacja musiała zmienić się w ostatnich miesiącach, bo główna nitka toru została już zbudowana. Trwają teraz głównie prace wykończeniowe i jest mowa o ich zakończeniu do końca tego roku. Są wiarygodne doniesienia, że Kazachstan chce dołączyć do kalendarza MotoGP już od 2023 roku, a wyścig znajduje się w jeszcze niejawnym, prowizorycznym harmonogramie – jest planowany na lipiec.
Od kilku lat funkcjonują już zlokalizowane w tym kompleksie: tor kartingowy, tor do drag strip, tor do driftingu i tor do motocrossu. Działa już muzeum motoryzacji, jest hotel i strefa do paintballa. Te wszystkie obiekty działają, mogą być wynajmowane, organizowane są również zawody. Pisząc ten tekst widziałem, że trwała transmisja na żywo z lokalnych zawodów kartingowych. Tor powstaje w pobliżu miasta Ałmaty na południu Kazachstanu.
Prezentacja toru Sokol International Racetrack
Opublikowana w ostatnich dniach wideo prezentacja pokazuje wiele szczegółów na temat całego kompleksu Sokol International Racetrack.
Układ toru Sokol International Racetrack
Tor Sokol International Racetrack został zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Jeżeli ktoś spojrzy na schemat układu obiektu, to od razu zauważy podobieństwo do innych jego torów. Mogłem nawet nie wspominać o tym, kto go projektował, a czytelnicy widząc schemat na pewno pomyśleliby o niemieckim architekcie. Tor na pierwszy rzut oka wygląda jak zmodyfikowana wersja nitki z Bahrajnu. Różnica jest taka, że w Kazachstanie prosta startu mety to jest ten krótszy odcinek, a nie najdłuższy. Główna nitka toru liczy 4 495 metrów i ma 15 metrów szerokości. Kierunek jazdy jest zgodny z ruchem wskazówek zegara. Na torze jest 13 zakrętów, w tym pięć prawych i osiem lewych. Tor jest budowany z myślą o uzyskaniu najwyższej kategorii od federacji motocyklowej FIM, aby organizować wyścigi MotoGP i Superbike, oraz drugiej kategorii FIA, aby móc organizować np. zawody DTM i WTCC. Jak to zwykle bywa z takimi projektami, możliwa byłaby modernizacja i dostosowanie do wymogów Formuły 1, ale szanse są na to minimalne. Liberty Media nie byłaby zainteresowana wyścigiem w tym kraju, a właściciel toru buduje go dziesięć lat, więc nie ma nieograniczonych środków finansowych. F1 jest poza ich zasięgiem.
Tor będzie miał cztery różne konfiguracje, używane w zależności od potrzeb. Różnice poziomów są niewielkie, bo podają jedynie, że zakręt numer pięć będzie podwyższony o 7,5 metra. Trybuny będą mieściły 74 000 kibiców. Tor został zaprojektowany typowo pod MotoGP, co można zauważyć po dużej liczbie płynnych zakrętów.
Podsumowanie
Na początku września pojawiła się plotka, że GP Kazachstanu zadebiutuje w kalendarzu MotoGP w sezonie 2023. W momencie publikacji tego tekstu kalendarz nie został opublikowany, więc nie ma takiej pewności. Jeżeli tak by się stało, to Kazachstan zadebiutuje na mapie krajów, które organizowały zawody najwyższej klasy motocyklowej. Z drugiej strony Dorna może przygotować się na krytykę, bo Kazachstan to kraj, któremu daleko do zachodnich standardów, na początku 2022 siłowo stłumiono uliczne protesty. Aktualizacja 27.09.2022 r. MotoGP poinformowało o podpisaniu pięcioletniej umowy na organizację wyścigów o GP Kazachstanu na torze Sokol International Racetrack. Pierwszy wyścig odbędzie się w 2023 roku.