Rok 2018 okazał się najlepszym pod względem liczby odsłon dla bloga CyrkF1. Blog od momentu powstania w każdym kolejnym roku rośnie i odnotowuje wzrost liczby odsłon. Jakie były najpopularniejsze teksty w 2018 roku oraz inne statystyki dotyczące czytelników?
Blog CyrkF1 pojawił się w Internecie we wrześniu 2012 roku. Początkowo działał na innej domenie, a rok później znalazł się pod obecnym adresem. Statystyki związane z blogiem z roku na rok są coraz lepsze. W 2018 roku faktyczna liczba odsłon była nieco większa niż w 2017 roku. Według danych Google Analytics zanotowano wzrost w wysokości 19,8%. Nie są to dokładne liczby, bo w 2017 roku dwukrotnie były problemy techniczne z poprawnym działaniem statystyk od Google co bardzo zaniżyło dane w tych okresach. Biorąc to pod uwagę szacuję wzrost rok do roku na niewielki jednoprocentowy. W dziesięciu miesiącach, gdzie mam pewność, że wszystko działało jak należy skumulowany wzrost rok do roku wyniósł 5%.
W 2018 roku na stronie opublikowałem 351 artykułów w porównaniu do 413 w 2017 roku. Jest to zauważalny spadek, co również oznacza, że każdy tekst w 2018 roku miał średnio więcej odsłon. Blog cały czas ewoluuje. Zmieniam podejście do tego co i jak publikować. Dlatego pojawia się mniej tekstów, ale są one za to dłuższe – bardzo często mają ponad 1000 słów. Ewoluuje również tematyka samych wpisów, bo o pewnych rzeczach nie wspominam w ogóle lub tylko w mediach społecznościowych. W 2019 roku spodziewam się, że liczba opublikowanych tekstów ponownie spadnie. Nie mam tyle czasu ile bym chciał na prowadzenie tego bloga, a to również powoduje, że pewne tematy muszę odpuszczać. Staram się ograniczać typowe artykuły newsowe, a jak najczęściej przygotowywać autorskie felietony, opracowania czy zestawienia.
Najpopularniejsze teksty w 2018 roku
Zastanawiałem się jak przygotować zestawienie najpopularniejszych tekstów opublikowanych w 2018 roku pod względem liczby odsłon. Większość pozycji na czele rankingu w Google Analytics, to różnego typu teksty zbiorcze (np. klasyfikacje generalne, prezentacje bolidów czy informacje o transmisjach) oraz plany transmisji poszczególnych weekendów wyścigowych. Teksty zbiorcze, to typ artykułów, które ludzie odwiedzają przez cały rok, aby coś szybko sprawdzić. Plany transmisji powstają w dużym stopniu według jednego schematu. Dlatego postanowiłem nie brać pod uwagę obu tych typów artykułów przygotowując poniższe zestawienie.
1. Silniki już odpalone. Jakich zmian możemy oczekiwać w 2018 roku?
2. Konserwatywne prognozy składów na 2019 rok.
3. Prawdopodobny kalendarz F1 na 2019 rok.
4. Prezentacja bolidu Scuderia Ferrari SF71H.
5. Robert Kubica kierowcą Williamsa w 2019 roku.
6. Symulacje wyścigowe podczas drugiej tury testów.
7. Prezentacja bolidu Williams FW41.
8. Szczegóły oficjalnych internetowych transmisji F1.
9. Techniczne nowości w GP Hiszpanii 2018.
10. Trzej najlepiej zarabiający kierowcy F1.
Jak widać tematyka najpopularniejszych wpisów była zróżnicowana. Były to teksty zarówno o technice, jak i transferach, kalendarzu czy finansach. Najpopularniejszą tematyką na blogu są artykuły związane z transmisjami, ale celowo je w tym zestawieniu pominąłem. Zainteresowanie Formułą 1 na blogu zawsze jest największe w okresie od początku prezentacji nowych samochodów do końca kwietnia / połowy maja. Większość najpopularniejszych tekstów pochodzi właśnie z tego okresu.
Na marginesie dodam jeszcze, że jeśli chodzi o teksty o prezentacjach samochodów to odkąd takie publikuję, to zawsze najpopularniejsze są te poświęcone nowemu samochodowi Ferrari. Potem następuje duża przerwa i trzy zespoły blisko siebie: Mercedes, Red Bull i McLaren. W minionym roku z uwagi na Roberta Kubicę tekst o nowym Williamsie FW41 wyszedł na drugą pozycję, ale wciąż ze spora stratą do Ferrari. W tym roku w ciemno prognozuję, że tekst o prezentacji Williamsa FW42 będzie najpopularniejszym wśród artykułów o nowych samochodach.
Pozostałe ciekawostki statystyczne
Wśród czytelników bloga dominują osoby z Polski – 87,8%. Inne państwa skąd czytelnicy najczęściej wchodzą na stronę to Wielka Brytania (2,5%), Niemcy (2,4%) i USA (1,8%). Pozostałe kraje nie przekroczyły jednego procenta.
Wśród użytkowników aż 85% stanowili mężczyźni, co nie jest wielkim zaskoczeniem biorąc pod uwagę tematykę jaka jest tutaj poruszana. Najliczniejszą grupą wiekową jest przedział od 25 do 34 lat – 33,3%.
W 2018 roku ponad połowa użytkowników bloga korzystała z urządzeń mobilnych. Rozbijając to na kategorie urządzeń to 51,4% czytelników otwierało CyrkF1 na smartfonach, 45,3% na komputerach, a 3,3% na tabletach. Przyzwyczajenia ludzi się zmieniają i coraz częściej korzysta się z Internetu na urządzeniach mobilnych, czemu się nie dziwię. W kolejnych latach udział urządzeń mobilnych będzie na pewno jeszcze większy.
Ciekawe są statystyki dotyczące najpopularniejszych urządzeń mobilnych. Najwięcej wejść na stronę w 2018 roku z urządzeń mobilnych pochodziło z Apple iPhone – 14,1%. To jednak nie jest do końca prawda, bo Google Analytics podaje w zestawieniu łącznie wszystkie modele iPhone’ów. W przypadku urządzeń mobilnych opartych o system Android każdy model pojawia się w zestawieniu osobno. Wśród 20. najpopularniejszych modeli urządzeń mobilnych jest 10 Samsungów, pięć Huawei, dwa Xiaomi oraz jeden LG. Poza tym podane łącznie iPhone oraz iPad. Jeżeli chodzi o trzy najpopularniejsze smartfony to były to Huawei P8 Lite przed Samsung Galaxy S8 oraz Samsung Galaxy S7.
Wśród przeglądarek internetowych dominuje Google Chrome – 60%, przed Firefoxem – 11,5% oraz Safari – 9,5%.
W 2019 pojawią się pewne zmiany w doborze tematów i samej treści publikowanych artykułów. Strona ewoluuje i z jednej strony dostosowuję się do gustów czytelników, a z drugiej moje własne preferencje także się zmieniają. Liczę, że sezon 2019 w F1 będzie ciekawy na torach i poza nimi, a to bardzo pomoże w dalszym rozwoju bloga.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: