Formuła 1 pochwaliła się danymi na temat oglądalności telewizyjnej w 2021 roku na całym świecie. Wyniki te są rozczarowujące biorąc pod uwagę to, jak bardzo ciekawy był miniony sezon. Przechodzenie na kodowane transmisje prowadzi do spadku widowni.
Liberty Media opublikowało komunikat na temat oglądalności telewizyjnej, a także działalności w Internecie i frekwencji na trybunach w 2021 roku. Możecie go w oryginale przeczytać pod tym linkiem. Ja w tym tekście zajmę się tylko oglądalnością telewizyjną. Szersze informacje o frekwencji w 2021 roku można sprawdzić we wcześniejszym podsumowaniu tutaj.
Komunikat Liberty Media jest tak napisany, aby podkreślić sukcesy i zupełnie pominąć słabsze dane. Dodatkowo pamiętajmy, że sezon 2020 był skrócony i bardzo specyficzny, więc porównywanie danych z pełnego i ciekawego sezonu 2021 do danych z 2020 roku nie będzie obiektywne. Zupełnie inaczej jest, gdy porównamy przedstawione liczby do tych z 2019 roku. Wtedy liczba wyścigów była podobna.
Światowa oglądalność Formuły 1 w 2021 roku – dane od Liberty Media
Poniższe informacje pochodzą wprost z komunikatu prasowego Liberty Media, jedynie je przetłumaczyłem. Szersza analiza, a także wytłumaczenie co oznaczają poszczególne wskaźniki i jak się je mierzy znajduje się poniżej.
„Finał sezonu w Abu Zabi był bardzo popularny i miał 108,7 mln widzów na świecie, co jest wynikiem o 29% lepszym niż w 2020 roku, a jednocześnie najwyższą oglądalnością wyścigu w trakcie sezonu 2021.
Skumulowana oglądalność telewizyjna w 2021 roku wyniosła 1,55 mld widzów, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu do sezonu 2020. Dużą oglądalność miało również otwarcie sezonu w Bahrajnie (84,5 mln) oraz trzy wyścigi podczas weekendów ze sprintami: Silverstone (79,5 mln), Monza (80,4 mln) i Sao Paulo (82,1 mln).
Odnotowano znaczne wzrosty skumulowanej widowni w sezonie w wielu krajach, w tym kilku kluczowych. Holandia wyróżniła się wzrostem o +81% r/r, ale odnotowano również znaczące wzrosty w USA (+58% r/r), we Francji (+48% r/r), we Włoszech (+40% r/r) i w Wielkiej Brytanii (+39% r/r).
Liczba unikalnych widzów telewizyjnych (liczba osób, które oglądały co najmniej jeden wyścig w trakcie sezonu) w 2021 roku wyniosła 445 mln (+3% r/r). Największym rynkiem pod względem tego wskaźnika były Chiny (70,8 mln unikalnych widzów w 2021 roku, +13% w porównaniu z 2020 roku), ale odnotowano również znaczące wzrosty r/r w Hiszpanii (+272%), Rosji (+129%) i USA (+53%).
Na całym świecie średnia oglądalność wyścigów Grand Prix w 2021 roku wyniosła 70,3 mln. Biorąc pod uwagę tylko rynki, na których w latach 2020 i 2021 byli ci sami nadawcy telewizyjni, to ta liczba wyniosła 60,3 mln, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do 2020 i jest to najlepsza wartość od 2013 roku.
Porównanie typu „like-for-like” nie obejmuje Brazylii i Niemiec gdzie od 2021 roku obowiązywały nowe umowy dotyczące transmisji. Chociaż w 2021 roku liczby dotyczące oglądalności na tych rynkach były niższe, to wyniki są bardzo pozytywne, a nasze doświadczenie na innych rynkach pokazuje, że widownia kanałów płatnych będzie rosła w kolejnych latach. W Brazylii cieszymy się teraz znacznie bardziej rozbudowanymi transmisjami i większą liczbą godzin transmisji F1 niż w 2020 roku. W Niemczech skumulowana widownia Sky w 2021 roku odnotowała znaczny wzrost, osiągając +55% r/r.”
Sposób obliczania widowni telewizyjnej w Formule 1
Zdecydowana większość osób nie wie jak oglądalność telewizyjną się liczy, a wysokie liczby do nich trafiają. Liberty Media od 2018 roku wprowadziła nową definicję unikalnego widza dostosowując ją do tego co stosują inne duże dyscypliny sportowe. Według tej definicji wystarczy obejrzeć trzy kolejne minuty danego programu, aby zostać uznanym za unikalnego widza. Więc jeżeli ktoś przypadkowo włączył wyścig F1 w 2021 roku na trzy minuty i popatrzył jak “jeżdżą w kółko”, to jest uznawany za unikalnego widza w takim samym stopniu, jak kibic oglądający cały wyścig, a nawet kibic oglądający od deski do deski wszystkie wyścigi w sezonie. Wspomniana w komunikacie liczba 445 milionów unikalnych widzów jest obliczona w ten sposób. Ona jest bardzo zależna od zasięgu. Im lepiej dostępne transmisje (np. niekodowane telewizje), to tym będzie ona większa, bo rosną szanse, że ktoś przypadkowo coś obejrzy.
W przypadku oglądalności skumulowanej po prostu sumuje się wyniki wszystkich wyścigów w sezonie. Stąd bardzo duża łączna liczba 1,55 miliarda widzów. Średnia widownia jednego wyścigu w 2021 roku to 70,3 mln, a gdy pomnożymy ją przez 22 wyścigi, to wychodzi 1,55 mld (nieznacznie mniej, bo podali zaokrąglone liczby).
Zdecydowanie najlepszym wskaźnikiem dotyczącym oglądalności jest średnia oglądalność. Ona w przypadku wyścigów F1 w 2021 roku wyniosła 70,3 mln widzów. Jeżeli Liberty Media stosuje standardowy dla danych telewizyjnych sposób obliczania średniej widowni, to tyle osób średnio w każdej sekundzie oglądało wyścigi F1 w 2021 roku.
Przed panowaniem Liberty Media, Formuła 1 stosowała inną definicję unikalnego widza, która była znacznie trudniejsza do spełnienia, bo trzeba było obejrzeć 15 minut transmisji. Jednak z powodu spadku widowni zmienili sposób liczenia, aby móc chwalić się dużymi liczbami. To samo robią inne duże sporty. Szczyt światowej oglądalności F1 nastąpił w 2008 roku, gdy F1 miała 600 mln widzów na świecie. Od tego czasu co roku widownia telewizyjna spadała (z wyjątkiem 2010 roku) do 390 mln w 2016 roku. Później Liberty Media zmieniło sposób publikacji danych, a od 2018 roku sposób zliczania widzów, dzięki czemu prezentowane przez nich liczby są sporo większe niż byłyby, gdyby stosowano stary system.
Formuła 1 traci widzów przez kodowane kanały i streaming
Liberty Media przedstawiło porównanie do 2020 roku i ono wygląda bardzo dobrze. Jeżeli przypomnimy sobie ich dane za 2019 rok i je porównamy z 2021 rokiem, to sytuacja wygląda źle. W 2019 roku skumulowana oglądalność telewizyjna wyniosła 1,922 miliarda, a w 2021 roku 1,55 mld widzów. W 2019 roku wyścigi miały średnio 91,5 mln widzów, a w 2021 roku 70,3 mln. W 2019 roku cztery wyścigi miały powyżej 100 milionów widzów, a najwięcej GP Włoch – 112 mln. W 2021 roku tylko Abu Zabi było na podobnym poziomie – 108,7 mln. W 2019 roku liczba unikalnych widzów wyniosła 471 milionów, a w 2021 roku 445 milionów.
Praktycznie wszystkie liczby i wskaźniki spadają. Wyjątkami są kraje, gdzie z powodu nowych umów znacząco poprawiła się dostępność transmisji (np. Hiszpanii) lub gdzie F1 stała się popularna (Holandia czy USA). Z drugiej strony tam gdzie transmisje przechodzą do płatnych kanałów, to widownia spada potężnie. Przykładem są Niemcy. W 2021 roku wyścigi były tam w kodowanym Sky Sports i miały średnio 0,8 mln widzów. Dodatkowo cztery wyścigi były w darmowym RTL. W 2020 roku wszystkie wyścigi były równolegle w darmowym RTL i kodowanym Sky. W 2020 roku średnia oglądalność w tych dwóch kanałach wyniosła 4,5 mln. Tego typu spadki są przy zakodowaniu transmisji.
Pamiętajmy również o tym, że coraz więcej ludzi ogląda F1 w streamingu (legalnie). Są kraje, gdzie to jedyny sposób, a w innych takie relacje są prowadzone równolegle do telewizji. Liberty Media tych widzów nie uwzględnia lub robi to tylko w wybranych krajach. Trudno powiedzieć ile takich widzów jest, ale na pewno częściowo oni ograniczają ogólne spadki.
Oglądalność F1 w Polsce w 2021 roku
Średnia oglądalność wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w 2021 roku wyniosła 230 000 widzów, co co przełożyło się na 2,18 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ i 2,84 proc. w grupie 16-49. Pełne szczegóły wraz z tabelami znajdziecie w obszernym podsumowaniu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: