Kierowcy trzech czołowych zespołów wykonali symulacje wyścigowe podczas siódmego dnia testów F1 przed sezonem 2018. Symulacje wyścigowe to najlepszy materiał na próbę oszacowania układu sił. Z tego porównania wychodzą bardzo ciekawe wnioski.
Symulacja wyścigu to najlepsza okazja do porównania tempa podczas testów. Kierowcy zaczynają je z pełnym bakiem paliwa, więc odpada ta kluczowa zmienna. Oczywiście nie wiemy jakie tryby silnika były w użyciu, czy zakładane opony były nowe czy używane, ani czy kierowcy używali systemu DRS. Zmiennych jest wiele, dlatego nie można poniższych czasów dokładnie analizować np. dodawać i wyliczać średnie tempo. Te czasy mają pokazać ogólny obraz tempa poszczególnych zespołów.Jeżeli w jakimś momencie pojawia się gorszy czas, to jest to wina tłoku na torze lub jakiegoś błędu kierowcy.
Dla porównania podaję tempo zwycięzcy zeszłorocznego wyścigu o GP Hiszpanii. Wyścig ten wygrał Lewis Hamilton, który musiał wtedy mocno walczyć z Sebastianem Vettelem, dlatego jechał przez większość dystansu na 100% i osiągane przez niego czasy były bardzo bliskie maksimum. Hamilton jechał w zeszłym roku ze strategią użycia opon: używane miękkie, nowe pośrednie i nowe miękkie. Przypominam, że w tym roku opony Pirelli są o jeden stopień miększe, więc tegoroczne opony pośrednie odpowiadają zeszłorocznym opon miękkim. Nie są to identyczne opony, bo Pirelli dokonało drobnych zmian w konstrukcji. Hamilton podczas pierwszego stintu w wyścigu notował czasy od wysokich 1:25,X do niskich 1:26,X. Jego drugi stint był bardzo podobny do pierwszego (mniej paliwa, ale gorsze opony). Jego trzeci stint to czasy okrążeń od 1:23,5 do 1,25,0. Wyścig o GP Hiszpanii liczył 66 okrążeń.
W tym roku tor pod Barceloną doczekał się nowego asfaltu, który poprawił tempo samochodów o pełną sekundę lub nawet nieco więcej. Nowy asfalt sprawia również, że zużycie opon jest niższe niż dawniej.
Symulacja wyścigowa Valtteriego Bottasa
Valtteri Bottas podczas symulacji wyścigu wykonał dzisiaj 67 okrążeń i dwukrotnie zjeżdżał do boksów po opony. Wszystkie jego przejazdy zostały wykonane na oponach pośrednich. Bottas jechał swoją symulację przed przerwą obiadową, a pozostali kierowcy po południu. Jak sprawdziłem różnica w temperaturze wynosiła kilka stopni Celsjusza.
Pierwszy stint: okrążenie wyjazdowe – 1:24.0 – 1:23.0 – 1:22.9 – 1:23.7 – 1:23.2 – 1:22.6 – 1:22.4 – 1:22.9 – 1:22.6 – 1:22.4 – 1:22.4 – 1:22.3 – 1:22.4 – 1:22.2 – 1:22.1 – 1:22.9 – 1:22.3 – 1:22.7 – 1:22.3 – 1:22.6 – 1:22.4 – 1:22.2 – 1:22.3 – 1:22.5 – 1:22.2 – 1:22.4 – 1:22.0 – okrążenie zjazdowe.
Drugi stint: okrążenie wyjazdowe – 1:23.6 – 1:22.2 – 1:21.7 – 1:21.3 – 1:21.4 – 1:21.0 – 1:20.7 – 1:20.5 – 1:20.5 – 1:20.5 – 1:20.7 – 1:20.7 – 1:20.7 – 1:22.7 – 1:20.6 – 1:20.4 – okrążenie zjazdowe.
Trzeci stint: okrążenie wyjazdowe – 1:21.2 – 1:20.4 – 1:19.9 – 1:20.0 – 1:19.9 – 1:19.8 – 1:19.9 – 1:20.4 – 1:19.7 – 1:19.9 – 1:19.5 – 1:19.6 – 1:19.6 – 1:19.6 – 1:19.5 – 1:19.6 – 1:19.7 – 1:21.3 – okrążenie zjazdowe.
Symulacja wyścigowa Sebastiana Vettela
Sebastian Vettel podczas swojej symulacji wyścigu przejechał 65 okrążeń. Vettel pierwszy przejazd wykonał na super-miękkich oponach a dwa kolejne na pośredniej mieszance. Możemy założyć, że opony super-miękkie były używane podczas porannych symulacji kwalifikacji.
Pierwszy stint: okrążenie wyjazdowe – 1.23,3 – 1.23,3 – 1.23,2 – 1.23,1 – 1.23.5 – 1.23,6 – 1.23,6 – 1.23,4 – 1.23,6 – 1.23.6 – 1.23,6 – okrążenie zjazdowe.
Drugi stint: okrążenie wyjazdowe – 1:22.5 – 1:22.4 – 1:22.6 – 1:22.5 – 1:22.6 – 1:22.3 – 1:22.4 – 1:22.3 – 1:22.5 – 1:22.4 – 1:22.3 – 1:22.2 – 1:22.4 – 1:22.2 – 1:22.2 – 1:21.8 – 1:21.7 – 1:21.5 – 1:21.5 – 1:21.4 – 1:21.5 – 1:21.4 – 1:21.3 – 1:21.3 – 1:22.0 – okrążenie zjazdowe.
Trzeci stint: okrążenie wyjazdowe – 1:21.3 – 1:20.9 – 1:20.9 – 1:20.9 – 1:21.4 – 1:20.9 – 1:21.4 – 1:21.1 – 1:21.2 – 1:21.3 – 1:21.1 – 1:21.0 – 1:21.2 – 1:21.1 – 1:21.0 – 1:21.0 – 1:21.4 – 1:20.7 – 1:21.3 – 1:21.0 – 1:21.2 – 1:21.8 – 1:19.9 – okrążenie zjazdowe.
Symulacja wyścigowa Maxa Verstappena
Max Verstappen podczas swojej symulacji przejechał 63 okrążenia. Również dwukrotnie zmieniał w tym czasie opony i tak samo jak kierowca Mercedesa jeździł tylko na oponach pośrednich. Symulacje Verstappena i Vettel odbywały się w tym samym momencie.
Pierwszy stint: okrążenie wyjazdowe – 1.23,6 – 1.25,6 – 1.23,6 – 1.23,5 – 1.23,3 – 1.23,4 – 1.23,6 – 1.23,6 – 1.23,2 – 1.23,7 – 1.23,6 – 1.23,7 – 1.23,5 – 1.23,3 – 1.23,1 – 1.23,2 – 1.23,2 – 1.23,0 – 1.22,9 – okrążenie zjazdowe.
Drugi stint: okrążenie wyjazdowe – 1:22.2 – 1:22.6 – 1:22.3 – 1:22.2 – 1:22.2 – 1:23.6 – 1:21.7 – 1:22.2 – 1:22.3 – 1:22.2 – 1:23.0 – 1:23.8 – 1:21.3 – 1:21.8 – 1:21.8 – 1:22.6 – 1:22.0 – 1:22.7 – 1:22.0 – 1:21.9 – okrążenie zjazdowe.
Trzeci stint: okrążenie wyjazdowe – 1:20.9 – 1:20.7 – 1:21.4 – 1:20.6 – 1:21.1 – 1:21.0 – 1:21.1 – 1:21.1 – 1:21.4 – 1:21.2 – 1:21.2 – 1:21.9 – 1:20.4 – 1:21.2 – 1:21.1 – 1:21.3 – 1:21.0 – 1:23.1 – okrążenie zjazdowe.
Symulacja wyścigowa Stoffela Vandoorne’a
Stoffel Vandoorne również przejechał dzisiaj symulację wyścigu. Kierowca McLarena również jechał na dwie zmiany opon i zastosował strategię: super-miękkie, miękkie i pośrednie. Podczas jego trzeciego przejazdu na torze pojawiła się czerwona flaga i musiał przerwać przejazd, ale później gdy tylko była taka możliwość wyjechał go dokończyć. Jego symulacja trwała 65 okrążeń. Vandoorne najpóźniej wykonał swoją symulację.
Pierwszy stint: okrążenie wyjazdowe – 1:24.3 – 1:24.0 – 1:24.6 – 1:24.4 – 1:25.0 – 1:24.7 – 1:24.8 – 1:25.1 – 1:24.8 – 1:25.7 – okrążenie zjazdowe.
Drugi stint: okrążenie wyjazdowe – 1:25.3 – 1:24.3 – 1:24.5 – 1:24.4 – 1:24.6 – 1:25.3 – 1:24.2 – 1:24.3 – 1:24.7 – 1:24.2 – 1:24.0 – 1:24.3 – 1:24.0 – 1:24.1 – 1:24.3 – 1:24.1 – 1:24.1 – 1:23.4 – 1:23.8 – 1:24.8 – 1:23.8 – 1:23.5 – okrążenie zjazdowe.
Trzeci stint: okrążenie wyjazdowe – 1:22.6 – 1:23.0 – 1:24.4 – 1:24.0 – 1:22.3 – 1:22.9 – okrążenie zjazdowe (czerwona flaga) – okrążenie wyjazdowe – 1:21.9 – 1:21.7 – 1:21.8 – 1:21.5 – 1:21.5 – 1:21.4 – 1:21.3 – 1:21.2 – 1:21.1 – 1:21.0 – 1:21.3 – 1:21.0 – 1:20.9 – 1:20.6 – 1:21.8 – okrążenie zjazdowe.
Podsumowanie
Tempo Valtteriego Bottasa podczas symulacji wyścigu było znakomite. Porównując go do Vettela i Verstappena, to zwykle widzimy około sekundy różnicy na jednym okrążeniu. Różnica w tempie w porównaniu do zeszłorocznego wyścigu jest ogromna i wynosi 3-4 sekundy. Tempo Bottasa jest niezwykle imponujące i oznaczałoby zdublowanie rywali w wyścigu. Albo Mercedes w Australii całkowicie zdominuje rywalizację, albo dzisiaj nie rozpoczęli symulacji z pełnym bakiem paliwa. Warunki na torze nie zmieniły się na tyle, aby powodować taką różnicę tempa, opony na których jeździli kierowcy były z tych samych mieszanek.
Tempo zaprezentowane przez kierowców Ferrari i Red Bulla było bardzo podobne. Nie da się określić kto jest lepszy z tej pary. Dochodzą do mnie opinie, że Ferrari lepiej obchodzi się z oponami, co może dać im niewielka przewagę. McLaren zaprezentował się zdecydowanie najsłabiej z tego grona. Ten zespół ma spore problemy na testach i tym samym opóźnienie w poznawaniu nowego samochodu. Poza tym cały czas zapowiadają zupełnie nowy pakiet aerodynamiczny w Australii. Z oceną tego zespołu trzeba więc poczekać kilka wyścigów. Nie widać jednak oznak na ich walkę w czołówce, walka o czwarte miejsce to maksimum. Czołówkę powinny ponownie stanowić zespoły Mercedes, Ferrari i Red Bull na początku sezonu. Analizując dzisiejsze symulacje wyścigu, to Mercedes wydaje się być liderem, a walka o drugie miejsce jest wyrównana.
P.S. Celowo w tekście nie wspomniałem słowem o czasach osiąganych podczas symulacji kwalifikacji. Na ich analizę przejdzie czas po zakończeniu testów. To powinno dopełnić obraz układu sił przed startem sezonu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: