Zespoły F1 otrzymały łącznie 1 157 mln $ do podziału w ramach premii od Liberty Media w 2022 roku. To rekordowa kwota, ale pozostaje pytanie jaki był konkretny podział pieniędzy? Obliczyłem szacunkową wysokość premii dla zespołów F1 w 2022 roku.
Liberty Media zaprezentowała rekordowe wyniki finansowe Formuły 1 za 2022 roku. Wzrosty były we wszystkich kategoriach, a w niektórych bardzo dynamiczne. Perspektywy na kolejne lata sugerują kolejne wzrosty. Pełne omówienie wyników finansowych F1 za 2022 rok znajdziecie pod tym linkiem. Głównym kosztem jaki Liberty Media poniosła w 2022 roku, były wypłaty do zespołów F1, które wyniosły łącznie 1 157 mln $. Liberty Media podaje jedynie łączną kwotę jaką przekazuje zespołom w każdym kwartale oraz ogólnie w całym roku. Zespoły otrzymują premie od F1 w ratach przez cały rok. Oficjalnie władze F1 nigdzie nie podają konkretów na temat dokładnego podziału pieniędzy między zespołami, dlatego znamy tylko ogólną kwotę.
System podziału pieniędzy jest szczegółowo rozpisany w umowach komercyjnych, które wszystkie zespoły zawarły w połowie 2020 roku. Te umowy obowiązują w latach 2021 – 2025 i nazywane są Porozumieniem Concorde. Jednym z filarów tych umów był inny, bardziej sprawiedliwy i logiczny system podziału pieniędzy, który ma doprowadzić do wyrównania układu sił. Wcześniej w Formule 1 obowiązywał system podziału oparty o bonusy dla kilku wybranych zespołów, a dodatkowo rozpiętość procentowa za poszczególne miejsca w klasyfikacji konstruktorów była większa. Dlatego w starym systemie różnice w wysokości premii były bardzo duże, a to stawiało połowę stawki na z góry straconej pozycji, bo nie byli w stanie finansowo rywalizować z resztą. Od 2021 roku sytuacja uległa sporej zmianie, bo z jednej strony podział pieniędzy jest lepszy, a z drugiej wprowadzono limity budżetowe.
System podziału pieniędzy w F1 obowiązujący od 2021 roku
Liberty Media nigdy nie podała oficjalnie szczegółów na temat tego jak wygląda nowy system podziału pieniędzy. Informacje na ten temat pojawiały się jednak w mediach, a także w wypowiedziach zainteresowanych osób. Z nich można z dużym prawdopodobieństwem wyciągnąć kluczowe informacje. Zdaję sobie sprawę, że w Internecie w różnych mediach pojawiają się inne wartości, szczególnie dotyczące bonusu dla Ferrari. Nie da się zweryfikować, które z nich są prawdziwe. Nowy system podziału pieniędzy między zespołami F1 ma być oparty o trzy zasady:
Ferrari jako jedyne utrzymało swój bonus, który wynosi 5% kwoty przeznaczonej dla zespołów. Jeżeli kwota dla zespołów przekroczy 1,1 mld dolarów, to Ferrari zainkasuje 10% z nadwyżki.
Wprowadzono historyczny bonus obliczany na podstawie tabeli punktowej z ostatnich 20 sezonów, w której są liczone miejsca na podium w klasyfikacji generalnej. Jak łatwo się domyślić do tych pieniędzy zakwalifikuje się sześć zespołów: Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Renault i Williams. Kwota do podziału z tego tytułu wynosi 20% z nadwyżki ponad 650 mln $. Jeżeli do podziału byłoby mniej niż 650 mln $, to historycznego bonusu nie ma. Sposób obliczenia tego bonusu może być wykonany na różne sposoby, to jest największa niewiadoma.
Pozostała pula pieniędzy jest dzielona pomiędzy dziesięć zespołów na podstawie końcowej klasyfikacji generalnej z poprzedniego sezonu. W przypadku premii wypłacanych w 2022 roku chodziło o wyniki z sezonu 2021. Rozpiętość procentów jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich. Aktualne zasady zakładają, że podział pieniędzy będzie odbywał się wśród wszystkich zespołów, więc gdyby stawka została poszerzona, to również 11. czy 12. zespół weźmie udział. Wtedy zmniejszą się premie dla „starych” zespołów”.
Udział w głównym podziale pieniędzy w latach 2021 – 2025
Mistrz świata – 14%
Drugie miejsce – 13,1%
Trzecie miejsce – 12,2%
Czwarte miejsce – 11,3%
Piąte miejsce – 10,4%
Szóste miejsce – 9,6%
Siódme miejsce – 8,7%
Ósme miejsce – 7,8%
Dziewiąte miejsce – 6,9%
Dziesiąte miejsce – 6%
Ogólna wysokość podstawowych premii dla zespołów F1 w 2022 roku
Na podstawie wspomnianych zasad i znajomości ogólnej kwoty jaką wypłaciła Liberty Media, przygotowałem szacunkową wysokość premii dla zespołów F1 w 2022 roku.
Ferrari w ramach swojego bonusu dostało 60,7 mln $ (55 mln to 5% z 1,1 mld, a 5,7 mln to 10% z nadwyżki ponad 1,1 mld).
Łączna kwota historycznego bonusu do podziału wyniosła 101,4 mln $.
Pozostała kwota do ogólnego podziału to 994,9 mln $.
Wysokość premii wypłaconych w 2022 roku za wyniki w klasyfikacji z sezonu 2021
Pomiędzy dziesięć zespołów podzielono 994,9 mln $ na podstawie wyników w klasyfikacji generalnej z sezonu 2021. Mistrz świata (Mercedes) zainkasował 14% z tej kwoty, a więc 130,3 mln $. Kolejne zespoły stopniowo coraz mniej. Kwoty zaokrągliłem, aby wyniki były czytelniejsze.
Mercedes – 139,3 mln $
Red Bull – 130,3 mln $
Ferrari – 121,4 mln $
McLaren – 112,4 mln $
Alpine – 103,5 mln $
AlphaTauri – 95,5 mln $
Aston Martin – 86,6 mln $
Williams – 77,6 mln $
Alfa Romeo – 68,6mln $
Haas – 59,7 mln $
Szacunkowa wysokość historycznego bonusu wypłaconego w 2022 roku
Dokonałem szacunkowych obliczeń wysokości historycznego bonusu. Wziąłem pod uwagę wyniki z sezonów 2002 – 2021. Zignorowałem wyniki zespołów BMW-Sauber, Honda oraz Brawn GP, które były w końcowej klasyfikacji w czołowej trójce, ale są to poprzednicy istniejących stajni, które teraz mają innych właścicieli. Za mistrzostwo świata dawałem 3 punkty, za drugie miejsce 2 punkty, a za trzecie miejsce 1 punkt. Alpine ma tego samego właściciela co dawniej Renault, więc tu nie powinno być problemów.
W ten sposób Ferrari ma 33 punkty, Mercedes i Red Bull po 25 punktów, McLaren 14 punktów, Renault 8 punktów, a Williams 6 punktów. Zakładając, że ogólna pula do podziału z tego tytułu wynosi 101,4 mln $, to tak przedstawia się to w rozbiciu na te zespoły:
Ferrari – 30,1 mln $
Mercedes – 22,8 mln $
Red Bull – 22,8 mln $
McLaren – 12,8 mln $
Renault – 7,3 mln $
Williams – 5,5 mln $
Łączna wysokość premii dla zespołów F1 w 2022 roku
Dodałem wszystkie kwoty, a więc bonus dla Ferrari, bonus historyczny i ogólny podział pieniędzy. W ten sposób obliczyłem łączną szacunkową wysokość premii dla zespołów F1, które zostały wypłacone w trakcie 2022 roku. Liberty Media wypłaca premie w miesięcznych ratach, a ich wysokość w danym kwartale zależy od wysokości ogólnych przychodów.
Ferrari: 121,4 mln $ + 30,1 mln $ + 60,7 mln $ = 212,2 mln $
Mercedes: 139,3 mln $ + 22,8 mln $ = 162,1 mln $
Red Bull: 130,3 mln $ + 22,8 mln $ = 153,1 mln $
McLaren: 112,4 mln $ + 12,8 mln $ = 125,2 mln $
Alpine: 103,5 mln $ + 7,3 mln $ = 110,8 mln $
AlphaTauri: 95,5 mln $
Aston Martin: 86,6 mln $
Williams: 77,6 mln $ + 5,5 mln $ = 83,1 mln $
Alfa Romeo: 68,6 mln $
Haas: 59,7 mln $
Podsumowanie
Przy obecnym systemie podziału pieniędzy, awans o każde miejsce w klasyfikacji generalnej jest warty około 9 mln $. Dla każdego zespołu są to istotne pieniądze, więc warto walczyć, inwestować dodatkowe środki w rozwój w danym sezonie. Zespoły często mówią, że walczą o lepsze miejsce, a tym samym pieniądze, teraz wiemy o jakiej konkretnie kwocie jest mowa. To także pokazuje, że z perspektywy zespołu często warto postawić na potencjalnie lepszego kierowcę, aby wywalczyć dodatkowe pieniądze na torze, a nie pay-drivera. Pomijając Ferrari, to różnice w wysokości premii między kolejnymi zespołami są duże, ale nie aż tak jak w starym systemie podziału. Nowy bonus historyczny nie ma istotnego wpływu na wysokość premii i kolejność zespołów. Wyjątkiem jest Ferrari ze swoim specjalnym bonusem, które zarabia dzięki temu zdecydowanie najwięcej w całej stawce.
Po wprowadzeniu limitów budżetowych (duże zespoły realnie wydają znacznie więcej niż one wynoszą), to zespoły mające sporą liczbę sponsorów po dodaniu premii od Liberty Media mają nie tylko wystarczająco pieniędzy na cały rok, ale również przynoszą zyski. Kilka stajni już w 2021 roku raportowało zyski, ta liczba będzie rosnąć w kolejnych latach. Ich właściciele nie muszą już nic dokładać do utrzymania.
Jeżeli w F1 pojawiłby się dodatkowy zespół, to pieniądze byłyby dzielone na 11 części. Jeżeli procentowy udział w ogólnej puli stajni, która zajęłaby 11. miejsce wynosiłby około 5%, to taki zespół dostałby około 50 mln $. To oznacza, że o tyle spadłaby pula dla reszty zespołów. Dlatego istnieje opłata w wysokości 200 mln $ dla nowych zespołów, to rekompensuje aktualnym stajniom utracone wpływy z czterech kolejnych lat.
P.S. Moje obliczenia traktujcie jako szacunkowe. Są obarczone błędem, bo szczegółowy system podziału nie jest jawny, a dokładna definicja bonusu nigdzie nie została podana. To co znajduje się w obliczeniach w tekście, to moja interpretacja.
P.S.2 Prawdopodobnie żaden serwis na świecie nie opublikował do tej pory szacunkowej wysokości premii dla zespołów F1 wypłaconych w 2022 roku. Jeżeli ktoś z zagranicy się o to pokusi i zauważę taki artykuł, to skonfrontuję je z moimi obliczeniami.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Pieniądze.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: