Gruntowna i bardzo droga modernizacja zaplecza toru Losail International Circuit w Katarze, sprawi że ten obiekt dorówna innym nowoczesnym torom i zostanie na dłużej domem dla GP Kataru Formuły 1.
Katar dołączył do Formuły 1 w 2021 roku na mocy jednorocznej umowy. Podpisano wtedy równocześnie drugą umowę na lata 2023 – 2032. Katar w związku z organizacją piłkarskich Mistrzostw Świata w 2022 roku, nie chciał wtedy mieć również zawodów F1, bo wszystko było podporządkowane mundialowi. Tor Losail został wybudowany z myślą o wyścigach motocyklowych, jego zaplecze nie spełniało standardów F1. Katar początkowo realnie rozważał organizację ulicznego wyścigu w swojej stolicy od 2023 roku, ale ten plan został odłożony na bliżej nieokreśloną przyszłość. Dlatego musieli gruntownie zmodernizować tor Losail International Circuit, aby dostosować go do standardów panujących w F1. Katar to bardzo bogaty kraj, który zawsze w takich sytuacjach nie oszczędza, a jeśli wierzyć medialnym doniesieniom koszty modernizacji były bardzo duże. Budowa toru, który został otwarty w 2004 roku kosztowała 58 mln $, a koszty tegorocznej modernizacji były znacznie większe.
Modernizację toru zapowiedziano w maju 2022 roku. Z tego powodu GP Kataru nie otworzyło tradycyjnie sezonu MotoGP w marcu 2023 roku, bo wyścig odbędzie się jesienią, podobnie jak zawody F1. Prace budowlane rozpoczęły się w drugiej połowie 2022 i zgodnie z planem mają zakończyć się przed październikiem 2023 roku. Przy okazji GP Monako promotorzy zawodów w Katarze opublikowali trzy komputerowe grafiki i podsumowali, to co zostało zrobione. Z Katarem jest ten problem, że nie jest to otwarty kraj i organizator, a z ich wypowiedzi jasno nie wynika co jest już wybudowane, a co jeszcze budują. Nie opublikowali także zdjęć z toru, tylko komputerowe grafiki.
Szczegóły gruntownej modernizacji toru Losail w Katarze
Jak wspominałem na wstępie, Losail International Circuit został zbudowany z myślą o motocyklach. Z perspektywy F1 były tam za małe garaże, niedostatecznie rozwinięty padok z tymczasowymi obiektami dla zespołów, brakowało innych budynków, a także miejsc dla kibiców.
W trakcie prowadzonych w ostatnich miesiącach pracach budowlanych powstanie nowy budynek boksów razem z miejscami dla gości Paddock Clubu na wyższych poziomach. Znajdzie się w nim 50. garaży, podobno jest to pod tym względem największy budynek w kalendarzu (Źródło). Znacznie powiększono obszar padoku za garażami i wybudowane zostaną tam stałe budynki gościnne dla zespołów. Wybudowane zostaną trzy dodatkowe przejścia podziemne dla kibiców, a do tej pory było tylko jedno. Powstanie nowy budynek kontroli wyścigów oraz centrum medialne. Przy zmianach na torze Losail brali pod uwagę zaplecze znane z innych nowoczesnych torów, a także doświadczenie zdobyte w trakcie piłkarskiego mundialu, chcąc równać do najlepszych. Powiększono trybuny do 40 000 miejsc, a zmiany w otoczeniu toru mają pozytywnie wpłynąć na odczucia przybywających fanów. Powstaną także nowe parkingi, których łączna pojemność wyniesie 10 000 samochodów, a także poszerzono drogi dojazdowe (Źródło).
Modernizacja i powiększenie zaplecza są również związane z wieloletnią umową na organizację motocyklowego Grand Prix, a także wejście do kalendarza długodystansowych mistrzostw świata WEC od 2024 roku. Katar dołączył do krajów regionu Zatoki Perskiej, które mocno promują się w sportach motorowych.
Odmieniony tor Losail w Katarze – komputerowe grafiki
Źródło: Qatar Motor and Motorcycle Federation
Więcej o torze Losail International Circuit
Układ toru Losail International Circuit nie ulegnie zmianie, ale wymieniono nawierzchnię na całej długości, to ważna informacja, bo takiego remontu nie przeprowadzano od otwarcia toru. Tegoroczne GP Kataru odbędzie się 8 października, będzie to weekend ze sprintem. Układ tego obiektu, to jedna mająca ponad kilometr długości prosta, po której następuje kręta sekcja z 16. bardzo wymagającymi zakrętami. Większość z tych zakrętów w przypadku bolidów F1 jest klasyfikowana jako szybkie lub średnio szybkie. Przeciążenia działające na kierowców i samochody są bardzo wysokie, podobnie jak obciążenia jakim poddawane są opony, głównie te na przedniej osi.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.