Aż sześć zespołów przygotowało zmiany w schematach malowań swoich bolidów na GP USA 2025. W niektórych przypadkach modyfikacje są znaczące, a w pozostałych niewielkie. Inaczej będą wyglądały bolidy zespołów McLaren, Aston Martin, Alpine, Haas, Racing Bulls i Williams.
Od pewnego czasu w F1 specjalne barwy nie są czymś tak wyjątkowym jak kiedyś, gdy podobne zmiany pojawiały się raz na rok w pojedynczych ekipach. Aktualnie najczęściej zmiany wprowadzane przez zespoły nie są rewolucyjne, zwykle polegają na dodaniu różnych akcentów, a ogólny wzór kolorystyczny na bolidzie pozostaje bez zmian. Zmiany kolorystyczne są częstsze, bo w Formule 1 jest więcej pieniędzy, najczęściej jest to związane właśnie ze sponsorami, którzy gwarantują sobie takie benefity podpisując całoroczne umowy za duże pieniądze. Poza tym powodem są rożnego typu jubileusze zespołów i ważne dla nich występy.
Na GP USA 2025 na torze w Austin aż sześć zespołów przygotowało zmiany w swoich schematach kolorystycznych. W niektórych przypadkach są to duże zmiany, ale najczęściej są to tylko dodane „akcenty”. Większość modyfikacji jest związana ze sponsorami.
Haas z amerykańskim wzorem na domowy wyścig
Zespół Haas trzeci rok z rzędu przygotował specjalne barwy na swój domowy wyścig o GP USA. Haas w 2025 roku przygotował także specjalne kombinezony dla kierowców utrzymane w podobnym stylu. Nie odkryli Ameryki wymyślając nowy wzór kolorystyczny, po prostu na bolidzie pojawiły się akcenty znane z flagi USA, gwiazdki itd. Zespół będzie miał w Austin także pakiet poprawek aerodynamicznych, na tym etapie sezonu mało kto takie rzeczy przygotowuje, więc to może zrobić realną różnicę. Haas bezpośrednio przed tegorocznym wyścigiem w USA ogłosił umowy z dwoma nowymi sponsorami.
Racing Bulls w barwach żółwiowych
Red Bull od lat jest bardzo konserwatywny w stosunku do kolorystyki bolidu swojego głównego zespołu, ale za to w przypadku ekipy Racing Bulls nie ma ograniczeń. Ponownie ten zespół przygotował bardzo wyróżniające się specjalne malowanie, tym razem razem ze swoim sponsorem tytularnym Cash App. Na bolidzie pojawiły się duże połacie w kolorach perłowo-czarno-bursztynowych. Jest to „wzór żółwiowy”, który jest znany w USA, a firma Cash App stosuje go na wprowadzonej w tym roku karcie płatniczej. Nowe barwy powstały także we współpracy z amerykańskim piosenkarzem znanym pod pseudonimem Shaboozey. Na GP USA 2025 wprowadzili również utrzymane w tych samych barwach kombinezony kierowców, ubrania dla członków zespołu i wyposażenie garażu.
Naukowy Aston Martin
Zespół Aston Martin po raz pierwszy przygotował specjalne, jednorazowe barwy. Projekt powstał we współpracy z ich sponsorem tytularnym Aramco. Specjalny wzór na bolidzie AMR25 będzie nawiązywać do zazwyczaj niewidocznej wiedzy naukowej w Formule 1. Na poszyciu samochodów dodano wiele naukowych formuł i wzorów. Kierowcy będą mieli także specjalne kombinezony, ale one są już bez dodatkowych wzorów. Koncern Aramco rozpoczął konkurs Aramco STEM Challenge 2025 przeznaczony dla studentów z całego świata, którzy będą ubieganie się o miejsce w kampusie technologicznym Astona Martina. Aramco przy okazji promuje swoje paliwo zrównoważone ProForce+, z którego będzie korzystał silnik Hondy w bolidach Astona Martina od 2026 roku.
Tak naprawdę ten projekt trudno nazwać specjalnym malowaniem, bo jedyne co się zmienia, to dodanie na kilka pustych przestrzeniach naukowych wzorów. Kolory nigdzie się nie zmieniły.
Williams wraca do sezonu 2002
Starsi kibice na pewno będą najbardziej zadowoleni ze zmienionego malowania bolidów zespołów Williams na GP USA 2025. Brytyjski zespół we współpracy ze swoim sponsorem tytularnym Atlassian przygotował wzór kolorystyczny bardzo przypominający barwy tej ekipy z sezonu 2002. Zostało to wybrane celowo, bo firma Atlassian powstała w 2002 roku. Warto dodać, że w Austin odmieniony bolid razem z Carlosem Sainzem odsłaniał Juan Pablo Montoya, kierowca Williamsa z 2002 roku. Williams dodał do swojego bolidu sporo białego koloru w miejscach, gdzie stosowano go także w 2002 roku, dodatkowo pojawiło się duże logo sponsora tytularnego na pokrywie silnika. Schemat jest bardzo prosty i łatwo go skojarzyć z dawnymi czasami. Williams przygotował go jednorazowo na GP USA 2025, ale może będą go stosowali dłużej?
McLaren z Google i sztuczną inteligencją
McLaren regularnie przygotowuje specjalne wzory kolorystyczne dla swoich bolidów, dzieje się tak zwykle 2-3 razy w sezonie. Tym razem zaprezentowali specjalne barwy, z których będą korzystać podczas GP USA i GP Meksyku. Nowy wzór został przygotowany razem z jednym z głównych sponsorów zespołu Google. Amerykańska firma postanowiła bardziej promować swoją sztuczną inteligencję Gemini. Pokrywa silnika nos oraz część tylnego skrzydła została oklejona na biało, pojawiły się tam także logotypy Google Gemini. Nowe, białe kombinezony mają także kierowcy. McLaren poza tym trochę pozmieniał układ sponsorów na swoim bolidzie, ale to jest efekt ograniczeń i umów, a nie tego malowania. Na pewno jest to lepszy wzór kolorystyczny nic domyślny w tym roku, który ma zbyt dużo czarnego moim zdaniem.
Alpine wraca do żółtego koloru dzięki sponsorowi Franco Colapinto
Zespół Alpine podczas trzech najbliższych weekendów – GP USA, GP Meksyku i GP Sao Paulo – będzie mocniej promował firmę Mercado Libre, która jest jednym z ich sponsorów. Na pokrywie silnika oraz na tylnym skrzydle pojawiło się sporo żółtego koloru. Mercado Libre to firma z Argentyny, sponsor Franco Colapinto, który od tego sezonu dołączył do ekipy Alpine. Szerszą promocję w F1 będą mieć w trakcie weekendów wyścigowych na „swoich” rynkach. Dodatkowo rozpoczęli dużą kampanię reklamową z udziałem Colapinto, ale także piłkarza Neymara. Mercado Libre bardzo mocno się promuje, wykorzystuje do tego również wizerunek zespołu Alpine i ich bolid A525. To może być sugestia, że Colapinto wraz ze sponsorem zostanie na kolejny sezon.
Jeżeli ktoś jeszcze w tym roku będzie przygotowywał zmodyfikowane barwy to na GP Las Vegas lub na finał sezonu w Abu Zabi.







