Zespół Red Bull Racing podczas pierwszego treningu przed GP Rosji 2016 zaprezentuje własną wersję ochrony kokpitu bolidów Formuły 1. Wygląda ona zupełnie inaczej niż aureola testowana przez Ferrari.
Bolid Daniela Ricciardo został wyposażony w specjalną szybę (nie jest wykonana ze szkła tylko z pleksiglasu) już w czwartek, dlatego pojawiły się pierwsze zdjęcia. Ricciardo ma wyjechać na samym początku pierwszego piątkowego treningu na torze Sochi Autodrom przed GP Rosji 2016 z tą osłoną. Celem jest sprawdzenie jak wpłynie ona na widoczność. Osłona ta jest specjalnie wzmocniona dwoma warstwami pleksiglasu. Mocowana jest do bolidu dwoma wspornikami na wysokości lusterek.
Przygotowana przez Red Bulla osłona przypomina rozwiązania stosowane w myśliwcach lub motorówkach. Na pewno będzie niosła ze sobą korzyści dla aerodynamiki. Wydaje się, że tego typu rozwiązanie ma jedną wadę – możliwość zabrudzenia. Woda nie będzie tu problemem, bo przy dużej prędkości będzie sama spływać. Gorzej jeśli chodzi o olej, piasek, czy kawałki opon. Pytanie czy jest sposób aby temu zapobiec? Nie będzie za to utrudnieniem przy konieczności wyjścia z bolidu. Nie trzeba będzie nic ściągać, ani odpinać.
Osłona tego typu jest nazywana po angielsku słowem „Canopy”. Co słowniki tłumaczą na baldachim. Ale tu bardziej pasuje wyrażenie „osłona kokpitu”. Chyba, że ktoś ma lepszy pomysł na polską nazwę. Inna nazwa angielska to „aeroscreen” i w piątek to ona zaczęła dominować.
Testing out the Aeroscreen wth @danielricciardo before it makes its track debut at the #RussianGP in FP1. #F1 pic.twitter.com/wTufn9eq07
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) April 28, 2016
The #canopy design is installed on the @redbullracing #tryout #RussianGP #F1 pic.twitter.com/u8k3RPNYCB
— Motorsport Images (@MSI_Images) April 28, 2016
Tak ta osłona była testowana przez FIA:
The Aeroscreen static tests. The ballistic test, a 1 kilo projectile at 230kph. #F1 #RussianGPhttps://t.co/BNPOs4WEmM
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) April 29, 2016
Przypominam, że podczas przedsezonowych testów Ferrari sprawdzało osłonę typu Halo (aureola) – Szczegóły. Była to forsowana przez FIA idea na osłonę kokpitów. Ale nie cieszyła się sympatią kibiców, ani części kierowców. Ostatnie wypowiedzi ze strony Charliego Whitinga sugerują, że wersja przygotowana przez Red Bulla jest równorzędnym kandydatem. Podobne rozwiązanie było już sprawdzane przez FIA wcześniej. Osłona Red Bulla przeszła testy FIA w zesżłym tygodniu.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Celem cały czas jest wprowadzenie jakiegoś typu osłony kokpitu już w 2017 roku. Oba te rozwiązania mają być przedstawione pod głosowanie w Komisji F1. Jej użycie jest podyktowane kwestiami bezpieczeństwa. Więc FIA może ją zatwierdzić w późniejszym terminie. Natomiast jest to rzecz, która mocno wpłynie na budowę bolidów, dlatego taka decyzja powinna pojawić się w ciągu kilku tygodni. Gdy się tak nie stanie, to zostanie to wszystko opóźnione o rok. W 2017 roku będziemy mieć nowe bolidy i najlepiej byłoby jednocześnie wprowadzić osłonę kokpitu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: