Zapraszam na statystyczne podsumowanie testów Formuły 1 przed sezonem 2016 w liczbach.
Najlepszy czas jednego okrążenia podczas weekendu z GP Hiszpanii 2015 na tym torze wykręcił Nico Rosberg na oponach pośrednich – 1:24.681.
Najlepszy czas na testach przed sezonem 2015 na tym torze to 1:22,792, Nico Rosberga na miękkich oponach.
Jak wspominałem dwa dni temu (szczegóły) nie ma poprawy czasów na testach w porównaniu z zeszłym sezonem, lub jest ona minimalna. Mimo, że bolidy są lepsze w tym roku: mają więcej docisku aerodynamicznego i więcej mocy silnika. I wprowadzone zostały opony ultra miękkie – dające lepszą przyczepność na jednym okrążeniu. Wszystko to rekompensuje konieczność jazdy z wyższymi ciśnieniami w oponach Pirelli. Tor Barcelona-Katalonia jest bardzo wymagający dla opon. Dlatego mieszanki: super miękkie i ultra miękkie nie sprawdzają się na nim, po kilku okrążeniach przestają spełniać swoją rolę. Kierowcy bardzo mało korzystali z opon twardych. Te opony nie sprawdzają się w niższych temperaturach jakie panowały podczas testów.
Dystans wyścigu F1 na torze Barcelona-Katalonia to 66 okrążeń.
Najlepsze czasy poszczególnych kierowców z podziałem na dni i opony
#F1 All 8 days of pre-season testing at @Circuitcat_eng – best laps/tyre used,total lap count: @nico_rosberg 656laps pic.twitter.com/GJg0lKV5N9
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 4, 2016
Kierowcy Mercedesa w ogól,e nie korzystali z opon ultra i super miękkich. Podczas ośmiu dni testowych użyli aż 60 kompletów opon pośrednich i cztery komplety opon miękkich. Obaj kierowcy dwukrotnie pojechali szybkie okrążenia na oponach miękkich. Pozostałe zespoły zdecydowanie częściej korzystały z najmiększych opon i częściej jeździły z mniejszą liczbą paliwa w zbiorniku.
Porównanie najlepszych czasów na torze Barcelona-Katalonia podczas testów przed sezonem 2015 i 2016 z podziałem na zespoły, bez uwzględnienia opon
Zespół | 2015 | 2016 |
---|---|---|
Mercedes | 1:22,792 | 1:23.022 |
Ferrari | 1:23,276 | 1:22.765 |
Force India | 1:24,702 | 1:23.110 |
Toro Rosso | 1:24,191 | 1:23.134 |
Williams | 1:23,063 | 1:23.193 |
Red Bull | 1:24,574 | 1:23.525 |
Renault | 1:24,067 | 1:23.933 |
McLaren | 1:25,225 | 1:24.714 |
Sauber | 1:24,023 | 1:24.760 |
Manor | 1:31,200* | 1:24.913 |
Haas F1 Team | - | 1:25.255 |
Zespół Manor nie wziął udziału w testach przed sezonem 2015. Czas tego zespołu pochodzi z kwalifikacji przed GP Hiszpanii 2015. Czasy na testach w 2015 roku były lepsze niż podczas kwalifikacji. Dlatego poprawa tego zespołu jest mniejsza niż wynika to z tego zestawienia. Ale i tak postęp wykonany przez Manor jest ogromny.
Analizując tę tabelę widać też, jak często niereprezentatywne są czasy podczas testów na jednym okrążeniu. McLaren w zeszłym roku na testach prezentował dramatycznie słabą formę. W tym roku sytuacja jest zdecydowanie lepsza, a poprawa czasu jest tylko nieznaczna.
Najlepsze czasy na poszczególnych mieszankach opon:
Ultra miękka – Kimi Raikkonen – Ferrari SF16-H – 1:22.765
Super miękka – Sebastian Vettel – Ferrari SF16-H – 1:22.852
Miękka – Kimi Raikkonen -Ferrari SF16-H – 1:23.009
Pośrednia – Nico Rosberg -Mercedes F1 W07 Hybrid – 1:24.126
Twarda – Valtteri Bottas – Williams-Mercedes FW38 -1:25.402
Najdłuższe przejazdy na poszczególnych mieszankach opon:
Ultra miękka – Sebastian Vettel – Ferrari SF16-H – 7 okrążeń
Valtteri Bottas – Williams-Mercedes FW38 – 7 okrążeń
Super miękka – Sebastian Vettel – Ferrari SF16-H – 8 okrążeń
Miękka – Valtteri Bottas – Williams-Mercedes FW38 – 17 okrążeń
Pośrednia – Kevin Magnussen – Renault R.S.16 – 30 okrążeń
Twarda – Valtteri Bottas – Williams-Mercedes FW38 – 26 okrążeń
Pirelli na tegoroczne GP Hiszpanii na tym torze nominowało opony miękkie, pośrednie i twarde. Widząc długość stintów na poszczególnych oponach można założyć że degradacja nie będzie problemem mimo zmian w konstrukcji opon i wprowadzeniu trzeciej mieszanki.
Dystans przejechany przez poszczególne zespoły:
Mercedes – 1 294 okrążeń
Toro Rosso – 1 049 okrążeń
Ferrari – 891 okrążeń
Williams – 856 okrążeń
Sauber – 838 okrążeń
Red Bull – 817 okrążeń
Force India – 779 okrążeń
Renault – 776 okrążeń
McLaren – 710 okrążeń
Manor – 484 okrążeń
Haas F1 Team – 474 okrążeń
Dystans przejechany przez poszczególne silniki:
Mercedes – 3 413 okrążeń – 15 888 km
Ferrari – 3 252 okrążeń – 15 138 km
Renault – 1 593 okrążeń – 7 415 km
Honda – 710 okrążeń – 3 305 km
Prędkości maksymalne osiągane na końcu długiej prostej podczas ostatniej tury testów:
#F1 2nd testing in #Barcelona – Speed traps: @SauberF1Team #C35 powered by @ScuderiaFerrari fastest on the straights pic.twitter.com/bB5TW3ayoj
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 5, 2016
Honda wciąż jest na samym dole z podobnymi stratami jak podczas zeszłorocznego wyścigu na tym torze. Z drugiej strony Renault jest na drugim miejscu, mimo że ich silnik bardzo odstaje od Mercedesa i Ferrari. Prędkości maksymalne zależą od trybu pracy silnika, pakietu aerodynamicznego, czy też od tego jaki opór powietrza generuje bolid.
Polecam zapis symulacji wyścigowych kierowców Mercedesa i Ferrari – KLIK.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: