Po wielu latach planów i różnych propozycji podjęto decyzję o przebudowie toru Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Prace skoncentrują się na trzech jego miejscach, a efektem ma być zmieniony układ toru, który zapewni ciekawsze wyścigi.
Yas Marina Circuit w Abu Zabi to prawdopodobnie najdroższy tor wyścigowy na świecie. Powstał on w ramach szerszego projektu na wyspie Yas, a budżet tych inwestycji przekroczył miliard dolarów. Jest on znakomicie położony i posiada nowoczesną infrastrukturę. Dzięki całemu otoczeniu, a także sztucznemu oświetleniu zawody w tym miejscu zawsze dobrze prezentują się podczas transmisji. Z Yas Mariną od samego początku jest jednak jeden podstawowy problem: układ toru nie sprzyja dobrym wyścigom F1. To nie jest kwestia obecnych samochodów, bo od samego debiutu tego obiektu w 2009 roku są takie opinie ze wszystkich stron. Tor zaprojektował Hermann Tilke, ale mimo lokalizacji na niezagospodarowanej wyspie nie miał wolnej ręki w przygotowaniu tego obiektu. Teren musiał pozostać płaski, a do tego w tor został wpasowany hotel oraz marina dla jachtów. Tilke myślał, że wytyczenie dwóch długich prostych obok siebie załatwi sprawę i wyprzedzanie w Formule 1 będzie dzięki nim łatwe, a wyścigi ciekawe. Tak się jednak nie stało, bo konfiguracja reszty toru bardzo utrudnia jazdę blisko za rywalem.
Głosy na temat przebudowy tego toru pojawiły się pierwszy raz po finale sezonu F1 w 2010 roku, gdy Fernando Alonso nie był w stanie wyprzedzić Witalija Pietrowa. Wprowadzenie do F1 systemu DRS w 2011 roku polepszyło sytuację, ale wciąż wyścigi na tym torze należą do najnudniejszych w sezonie. Praktycznie co roku GP Abu Zabi dostaje (w serwisach, które prowadzą takie głosowania) jedne z najniższych ocen. Propozycji przebudowy tego obiektu było kilka. W sprawę zaangażował się także Hermann Tilke, a także sama Formuła 1. Były prowadzone różne analizy, a teraz szefowie toru zapowiedzieli rozpoczęcia modernizacji toru.
Układ toru Yas Marina w Abu Zabi ulegnie zmianie
Decyzja o modernizacja Yas Marina Circuit już zapadła. Poinformowano o tym przy okazji rozpoczęcia sprzedaży biletów na tegoroczny wyścig F1. Z powodu obostrzeń epidemicznych frekwencja zostanie ograniczona do 30-50% pojemności trybun. Prace budowlane mają być prowadzone w lecie, a odmieniony tor będzie gotowy na grudniową wizytę Formuły 1.
Zmiany na torze zostaną wprowadzone w trzech miejscach, dwie z nich będą znaczące, a trzecia będzie polegać na przeprofilowaniu istniejących zakrętów. Dwie kluczowe zmiany zaznaczyłem roboczo żółtą linią na schemacie toru, który możecie zobaczyć w tym artykule.
Zlikwidowana zostanie szykana 5-6 oraz zmieniony i przesunięty nawrót numer 7. Obecnie kierowcy jadą bardzo szybko przez pierwszy sektor i trafiają na wspomnianą szykanę na początku drugiego sektora. W tej szykanie zawsze dochodzi do zwiększenia różnic między kierowcami, bo nie da się w niej przejechać tuż obok rywala. Obecny nawrót numer siedem jest tak wyprofilowany, że prędkość jest w nim niska i również trudno utrzymać się za rywalem. Dlatego mimo następującej po nim długiej prostej wyprzedzanie jest trudne, bo kierowcy nie są w stanie wcześniej utrzymać się blisko rywala. Obecnie wokół nawrotu numer siedem jest trybuna, więc nie dało się po prostu zlikwidować szykany 5-6 i zachować nawrót w niezmienionej formie, bo nie byłoby dostatecznej strefy bezpieczeństwa. Dlatego powstanie nowy nawrót, który będzie pokonywany znacznie szybciej niż obecny. To pozwoli zawodnikowi utrzymać się blisko rywala na wyjściu na długą prostą (ona zostanie z powodu tej modyfikacji skrócona o kilkadziesiąt metrów). To moim zdaniem jest najważniejsza zmiana jaka zostanie wprowadzona podczas modernizacji, bo ona realnie pomoże w wyprzedzaniu. Już w nowym nawrocie będzie dobre miejsce do wyprzedzania, bo tam będą możliwe różne linie przejazdu. Potem na końcu prostej nie powinno być problemu w ataku na rywala. Skutkiem powinno być skrócenie strefy DRS, aby wyprzedzanie nie było zbyt proste.
Druga duża zmiana będzie polegała na likwidacji wolnych zakrętów 11, 12, 13 i 14 na początku trzeciego sektora. W ich miejscu pojawi się jeden szybki zakręt, który dodatkowo będzie lekko nachylony. Szerokość jedni w tym miejscu wyniesie aż 18 metrów. Samochody będą jechać tam znacznie szybciej i płynnie przejdą w obecne szybkie zakręty 15 i 16. Z perspektywy kierowców to powinno być najlepsze miejsce na torze, bo w szybkich zakrętach bolidy F1 pokazują swoje niesamowite osiągi. W teorii ta zmiana sprawi, że trudniej będzie się wyprzedzać na końcu drugiej prostej, bo hamowanie nie będzie tak mocne jak teraz. Natomiast nowy szybki nawrót będzie oferował więcej linii wyścigowych, więc szybszy kierowca na prostej będzie mógł wejść w ten nowy zakręt obok swojego rywala.
Zmodyfikowane mają zostać także wolne zakręty 17, 18, 19 i 20, które zlokalizowane są wokół hotelu. Sam układ tutaj ma nie ulec zmianie (nie ma tam miejsca na dużą przebudowę), ale te zakręty mają zostać przeprofilowane. Te cztery zakręty po zmianach mają być przejeżdżane szybciej niż obecnie, nie będą to klasyczne wolne zakręty po kątem 90 stopni jak teraz. Zakręt numer 20 po zmianie według prognoz będzie przejeżdżany z gazem w podłodze.
https://twitter.com/ymcofficial/status/1407995851193131009
Podsumowanie
Odmieniony Yas Marina Circuit to będzie tor o innej charakterystyce. Obecnie jest to obiekt z długimi prostymi i krętymi zakrętami. Modyfikacja usunie kilka wolnych zakrętów, a w nich miejsce wprowadzi nawrót oraz szybki zakręt. Przyśpieszone zostaną także zakręty w okolicy hotelu. Te zmiany sprawią, że średnia prędkość na torze znacząco wzrośnie, a zespoły będą celować w ustawienia z niższym dociskiem aerodynamicznym. Czy sprawdzi się to w wyścigach, to się dopiero okaże. Ja jestem bardzo optymistycznie nastawiony do tych propozycji.