Max Verstappen wygrał sprint przed GP USA 2025, który upłynął pod znakiem kraks i neutralizacji. Mieliśmy bardzo duże zamieszanie na starcie, gdy zderzyło się kilka bolidów w tym dwa McLareny. Sprint zakończył się w trakcie neutralizacji spowodowanej kolejną kolizją.
Sobotni sprint odbywał się w idealnych warunkach pogodowych. Było słonecznie, a temperatura toru lekko przekraczała 40 stopni Celsjusza. W trakcie sprintu mieliśmy dwa długie okresy neutralizacji. Pierwsza po dużej kraksie na starcie trwała pięć okrążeń, bo trzeba było posprzątać bolidy i odłamki rozrzucone w różnych miejscach. Na początku 16. okrążenia doszło do kolizji Strolla z Oconem, SC wyjechał na tor i pozostał już do końca. Łącznie 9 z 19 okrążeń sprintu było w trakcie neutralizacji.
Wyniki sprintu przed GP USA 2025
Sprint zakończył się za samochodem bezpieczeństwa, dlatego różnice między kierowcami są bardzo małe. Bearman dojechał ósmy, ale dostał 10 sekund kary za wyjazd poza tor w trakcie pojedynku z Antonellim.
| Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Punkty |
| 1 | Max Verstappen | Red Bull | 37:58.229 | 8 |
| 2 | George Russell | Mercedes | +0.395s | 7 |
| 3 | Carlos Sainz | Williams | +0.791s | 6 |
| 4 | Lewis Hamilton | Ferrari | +1.224s | 5 |
| 5 | Charles Leclerc | Ferrari | +1.825s | 4 |
| 6 | Alexander Albon | Williams | +2.576s | 3 |
| 7 | Yuki Tsunoda | Red Bull | +2.976s | 2 |
| 8 | Kimi Antonelli | Mercedes | +4.147s | 1 |
| 9 | Liam Lawson | Racing Bulls | +4.804s | 0 |
| 10 | Pierre Gasly | Alpine | +5.126s | 0 |
| 11 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | +5.649s | 0 |
| 12 | Isack Hadjar | Racing Bulls | +6.228s | 0 |
| 13 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber | +6.624s | 0 |
| 14 | Franco Colapinto | Alpine | +8.006s | 0 |
| 15 | Oliver Bearman | Haas | +13.576s | 0 |
| NC | Esteban Ocon | Haas | DNF | 0 |
| NC | Lance Stroll | Aston Martin | DNF | 0 |
| NC | Lando Norris | McLaren | DNF | 0 |
| NC | Oscar Piastri | McLaren | DNF | 0 |
| NC | Fernando Alonso | Aston Martin | DNF | 0 |
Podsumowanie i omówienie sprintu przed GP USA 2025
To był dramatyczny i bardzo kosztowny sprint dla kilku zespołów. Mieliśmy kilka kolizji, wiele bolidów było uszkodzonych, więc koszty napraw będą duże. Najwięcej działo się w pierwszym zakręcie po starcie, gdzie doszło do kolizji. Piastri próbował wyprzedzić Norrisa sprytnym manewrem, ale okazało się to być zbyt ryzykowne. Gdyby Piastri zrobił tak w trakcie wyścigu, to byłby to świetny manewr. Na starcie jest wiele bolidów obok siebie, więc jeśli się w ten sposób hamuje, to jest bardzo duże ryzyko kraksy. Tak właśnie się stało, bo Hulkenberg opóźnił hamowanie, uderzył w Piastriego, a ten wtedy również w Alonso i Norrisa. Piastri, Norris i Alonso od razu odpadli z wyścigu. Hulkenberg spadł na koniec stawki, ale mimo braku przedniego skrzydła dojechał do boksów na wymianę i kontynuował wyścig. Kilku innych kierowców straciło pozycje, gdy musieli omijać rozbite bolidy. Na tej kolizji skorzystało za to kilku innych kierowców, którzy zyskali wiele pozycji.
Verstappen obronił prowadzenie i miał za sobą Russella. Wydawało się, że to będzie spacerek dla Holendra, ale Russell trzymał się blisko i podjął bardzo optymistyczny atak na końcu długiej prostej na ósmym okrążeniu. To się nie mogło udać, obaj wyjechali poza tor, a Verstappen utrzymał się na prowadzeniu. To był koniec ich rywalizacji, bo Russell nie miał już więcej tempa, aby rywalizować o wygraną (Brytyjczyk ruszał do wyścigu na używanych pośrednich oponach). Verstappen wygrał więc sprint, drugi był Russell, a trzeci Carlos Sainz, który sprawił sporą niespodziankę. Russell i Sainz sporo zyskali na starcie, bo kierowcy jadący przed nimi się rozbili.
Na czwartym miejscu do mety dojechał Hamilton, który na starcie został przyblokowany i wyprzedził go Leclerc, ale Monakijczyk na dystansie popełnił błąd, który pozwolił Hamiltonowi się do niego zbliżyć i zaatakować. Hamilton starał się gonić Sainza w walce o podium, ale przeszkodziła mu neutralizacja. Na szóstym miejscu dojechał Albon, a siódmy był Tsunoda, który zyskał wiele pozycji na pierwszym okrążeniu. Idealnie się tam odnalazł, gdy były kraksy. Ostatni punkt wywalczył Antonelli, który na dystansie sprintu wyprzedził Gasly’ego, a później walczył z Bearmanem. Brytyjczyk się obronił, ale przy okazji wyjechał poza tor i tak utrzymał pozycję, więc sędziowie dali mu karę.
Na 16. okrążeniu Lance Stroll staranował w pierwszym zakręcie Estebana Ocona, obaj wypadli z wyścigu. Nie wiem co Kanadyjczyk tam próbował zrobić, ale ten atak nie mógł się udać. Sędziowie przyznali mu 2 punkty karne i przesunięcie na polach startowych kolejnego wyścigu o 5 pozycji.
Podsumowanie
To był ciekawy sprint, który zostanie zapamiętany z powodu kolizji. Szkoda, że sędziowie na starcie nie zdecydowali się na czerwoną flagę, bo wtedy było naprawdę dużo rzeczy do sprzątania na torze, a przez długą neutralizację straciliśmy wiele okrążeń walki. W McLarenie zrobi się nerwowo, bo sytuacja na starcie była bardzo pechowa i kosztowna. Sprokurowało ją zachowanie Piastriego. Zobaczymy jak zareagują przed kwalifikacjami. Co istotne w sprincie było mało ścigania, zespoły nie mają pełnej wiedzy o zachowaniu opon na dystansie, a McLaren nie ma żadnych danych.
Zestawienie wewnętrznych pojedynków w kwalifikacjach do sprintów i samych sprintach można sprawdzić pod tym linkiem. W nim jest również tabela punktów zdobytych w tym roku jedynie w sprintach.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: