Nieudany występ w GP Bahrajnu 2023 sprawił, że na światło dzienne wyszły wewnętrzne problemy Ferrari. Bardzo dużo dzieje się za kulisami fabryki w Maranello, karuzela zmian personalnych się rozkręca. Brak stabilności nie wróży dobrze na resztę sezonu 2023.
Atmosfera w Ferrari w zimie w kontekście sezonu 2023 była bardzo optymistyczna. Zespół był bardzo zadowolony z nowego bolidu, udało się także poprawić silnik, co miało dać stałą przewagę nad rywalami. Dane z fabryki miały być znakomite. W dużym skrócie „to miał być ten rok”, okazało się również że słabsza forma Ferrari pod koniec 2022 roku, to był efekt wczesnego skupienia się na rozwoju bolidu na 2023 rok. Długo szykowali samochód na sezon 2023 i mieli od startu walczyć o wygrane. Dlatego zrobili prezentację bolidu SF-23 połączoną z wyjazdem na tor, bo czuli się pewnie i chcieli w ten sposób pokazać Red Bullowi, że są gotowi. Odejście Binotto i zastąpienie go przez Frederica Vasseura po pierwszych mieszanych komentarzach, również było ogólnie uznawane za dobry ruch, szczególnie że nowy szef dokonał zmian w dziale zajmującym się strategią.
W GP Bahrajnu 2023 wróciły koszmary Ferrari. Forma kwalifikacyjna była w porządku, ale i tak przegrali z Red Bullem. W wyścigu różnica tempa była bardzo duża. Wróciły problemy z nadmiernym zużyciem opon, a Ferrari walczyło o to, aby zachować miano drugiej siły, a nie walczyć o wygraną. Na domiar złego Leclerc wycofał się z powodu usterki powiązanej z silnikiem. To powtórka z 2022 roku, gdy samochód był awaryjny, a tempo wyścigowe piętą achillesową. Niewykorzystanie potencjału pociągnęło za sobą całą serię różnych zakulisowych plotek. W ciągu tygodnia od GP Bahrajnu chyba każde włoskie medium zajmujące się F1 opublikowało informacje o wewnętrznych konfliktach i zmianach. Cały pozytywny nastrój zniknął, a w Ferrari trwa polowanie na czarownice i szukanie winnego. Jest z tym problem, bo tradycyjnie obwiniono by szefa zespołu, ale on jest nowy i nie miał wpływu na bolid SF-23, dlatego medialne plotki zataczają znacznie szersze kręgi.
Przypominam, że Ferrari nie ma aktualnie klasycznego dyrektora technicznego. Mattia Binotto był szefem zespołu i dyrektorem technicznym. Po jego odejściu nie zatrudnili nikogo na to stanowisko. Nad rozwojem bolidu czuwa kilkoro inżynierów będących szefami różnych obszarów.
W Ferrari rozpoczęła się rewolucja personalna
Podsumujmy plotki i sprawdzone informacje o zakulisowych rozgrywkach w Ferrari w ostatnich dniach i tygodniach.
Z zespołu odchodzi David Sanchez, bardzo doświadczony inżynier, ekspert od aerodynamiki. Miał różne stanowiska w Scuderii, ostatnio był szefem działu odpowiadającego za koncept bolidu. Nie jest to oficjalnie potwierdzone, ale ma wracać do McLarena, gdzie dawniej pracował. Sanchez to bardzo ważna osoba. Za czasów McLarena był np. w gronie osób, która wymyśliła słynny kanał f, a w Ferrari przez dekadę odpowiadał za wiele rozwiązań aerodynamicznych. W takich transferach często razem z liderem odchodzi więcej inżynierów.
La Gazzetta dello Sport podała, że Charles Leclerc po GP Bahrajnu poprosił o spotkanie twarzą w twarz z Johnem Elkannem, szefem głównego udziałowca Ferrari. W domyśle Leclerc jest niezadowolony z tego co się dzieje w Ferrari i chce coś ustalić z głównym szefem. Leclerc ma bardzo mocną pozycję w zespole oraz dobre relacje z Elkannem, więc ma podstawy do tego, aby stawiać wymagania.
Niejasna jest przyszłość Laurenta Mekiesa, jednej z głównych postaci w Ferrari. Pojawiły się plotki w różnych mediach, że chce odejść do Alpine, FIA a nawet Liberty Media. Włoski Motorsport podaje, że Mekies jednak w Ferrari zostanie, a jeszcze inne media podawały, że jego odejście zostało zablokowane – nie zgodzili się w Ferrari na rozwiązanie umowy. To sprawa rozwojowa i za jakiś czas okaże się jaka faktyczna przyszłość czeka Mekiesa.
Frederic Vasseur ma być skonfliktowany z Benedetto Vigna – CEO Ferrari. Przypominam, że po odejściu Binotto, Vasseur nie dostał wszystkich jego obowiązków, część z nich przejął Vigna, który chciał mieć większy wpływ na zespół. Corriere dello Sport podało, że Vasseur znalazł nowego sponsora dla Ferrari, ale Vigna nie pozwolił na podpisanie umowy. Niedobrze został przyjęty fakt, że Vasseur poleciał do Bahrajnu jednym samolotem z Toto Wollfem.
Corriere della Sera podało, że z Ferrari może odejść więcej znanych inżynierów, bo wkrótce wygasa kilka kontraktów. W tym gronie ma być Enrico Cardile, który jest głównym inżynierem obszaru podwozia.
W ostatnich tygodniach z zespołu F1 odeszli Gino Rosato i Jonathan Giacobazzi, dwaj bardzo doświadczeni pracownicy z działu sportowego.
Odejść z Ferrari może również Inaki Rueda, który ostatnio był szefem strategii, ale bezpośrednio przed sezonem Vasseur w to miejsce awansował Ravina Jainiego, a Rueda został przesunięty na inne stanowisko. Rueda być może już odszedł, bo po tej decyzji Vasseura nie ma co robić w zespole.
Pojawiają się informacje, że Fred Vasseur ma zgodę na wprowadzenie większych zmian personalnych w zespole. Ma poukładać wszystko od nowa i wypchnąć z niego zaufanych ludzi Binotto. To logicznych ruch, gdy wchodzi nowy szef, ale termin jest niefortunny. Zamiast koncentrować się na walce z rywalami, najważniejsze osoby w zespole walczą o własne pozycje. Vasseur powinien od nowa ułożyć dział techniczny i sportowy, zatrudnienie nowego dyrektora technicznego byłoby logicznym posunięciem.
Podsumowanie
Scuderia potrzebuje teraz szybkiego sukcesu w Arabii Saudyjskiej lub w Australii. Jeżeli się pojawi, to ponownie uwierzą w walkę o tytuły mistrzowskie w 2023 roku i wewnętrzne rozgrywki pójdą w niepamięć. Jeśli jednak sukcesu nie będzie, to spodziewajmy się kolejnych wewnętrznych zmian w zespole i medialnych plotek. To odbije się na tym sezonie, ale da świeżą nadzieję w przygotowaniach do kolejnego. Naturalną sytuacją są nowe porządki wprowadzane przez nowego szefa. Vasseur został również z tego powodu zatrudniony, aby zrobić porządki. Zwolnienie Binotto i zastąpienie go kimś innym nic nie zmieni, jeśli reszta ekipy będzie taka sama. Vasseur będzie wprowadzał zmiany, pytanie w jakiej skali i czy będą to dobre decyzje.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: