W połowie października FIA zatwierdziła i opublikowała nowe regulaminy dla F1 na sezon 2026. Zmian jest w nich bardzo dużo, dopracowano pewne rzeczy, a prognozowana wydajność nowych bolidów będzie znacznie lepsza.
Nowe regulacje techniczne na sezon 2026 ogłoszono na początku czerwca 2024 rok, bardzo szeroko opisałem to wtedy w artykule wraz z galerią zdjęć. Regulacje techniczne wzbudziły wiele wątpliwości, wszystkie zespoły miały do nich swoje uwagi. Dlatego od razu poinformowano, że regulacje zostaną dopracowane w ciągu czterech miesięcy. Bezpośrednio po opublikowaniu tych regulacji napisałem, że wyprzedzanie powinno być trudniejsze w 2026 roku. Zgodnie z założeniem FIA w połowie października opublikowano nowe wersje regulaminów na sezon 2026 z wieloma zmianami. Ogólne założenia dotyczące nowych bolidów pozostały bez zmian, zmodyfikowano szczegóły, głównie po to aby przyśpieszyć bolidy, których prognozowana wydajność była zbyt słaba.
Zespoły F1 od długiego czasu pracują na bolidami na sezon 2026, ale są to tylko prace wstępne. Testy aerodynamiczne będą mógłby się rozpocząć dopiero 1 stycznia 2025 roku – taki jest zapis regulaminowy. Dlatego regulaminy muszą być w pełni gotowe do końca tego roku.
Aktualne regulaminy sportowe, techniczne i finansowe można pobrać w plikach pdf ze strony internetowej FIA tutaj. Zmieniono format regulaminów, inaczej są przygotowane pliki, lepiej się je czyta.
Zanim przejdę do spraw związanych ze zmodyfikowanym regulaminem technicznym na sezon 2026, to jeszcze dwie inne ważne kwestie, zatwierdzone w regulaminie finansowym i sportowym na 2026 rok.
Nowy regulamin finansowy na 2026 rok
Opublikowano pierwszą wersję regulaminu finansowego na 2026 rok. Jest to zupełnie nowa wersja, więc nie ma zaznaczonych zmian w porównaniu do poprzednich przepisów. Z braku czasu i chęci nie jestem w stanie przeanalizować szczegółowo tego regulaminu i sprawdzić co konkretnie zmienili. Z podstawowych zasad to limit budżetowy jest ustalony na 215 mln $ dla sezonu liczącego 24 wyścigi (215 mln $ czyli około 170 mln funtów dla zespołów brytyjskich, 200 mln euro dla włoskich i 190 mln franków dla Audi). To zdecydowanie więcej niż teraz (niecałe 160 mln $), bo zgodnie z propozycjami ograniczono liczbę wydatków, które do limitu się nie wliczają. Wcześniejsze ustalenia mówiły o tym, że limit zostanie bardzo podniesiony, aby wliczać do niego pełne pensja pracowników i zakończyć kombinowanie ze strony zespołów. Pensje wielu pracowników wliczają się obecnie tylko częściowo, bo ci ludzie np. przez 3 dni w tygodniu pracują nad bolidem F1, a przez 2 dni w tygodniu nad czymś innym. Kontrolować się tego nie da, więc znaleziono taki sposób na ukrócenie tej praktyki.
Sauber / Audi ma dostać zgodę na podwyższenie limitu wydatków z uwagi na znacznie wyższe koszty pracy w Szwajcarii, które są szacowane na 30% w porównaniu do Wielkiej Brytanii. Bez tej zmiany byliby bez szans w rywalizacji z innymi ekipami, które mógłby oferować pracownikom wyższe pensje w krajach, gdzie koszty utrzymania są niższe. Nie jest to jednak jeszcze zapisane w regulaminie, Nikolas Tombazis mówił w trakcie GP USA, że dopiero obliczą współczynnik, aby to był sprawiedliwe. Pozostałe ekipy oczywiście protestują, ale nie mają umów Concorde na 2026 rok, więc aktualnie FIA może bez pytania się ich o zgodę zatwierdzać zmiany dotyczące finansów.
Testy przed sezonem 2026 zaczną się bardzo szybko
FIA zatwierdziła w regulaminie, że przed sezonem 2026 będzie łącznie 9 dni dni testowych dla każdego zespołu F1. Taka informacja pojawiła się w mediach, ale zapis regulaminu jest konkretniejszy i ciekawy.
W dniach 5-31 stycznia 2026 roku odbędzie się pięciodniowa tura prywatnych testów, a każdy zespół będzie mógł jeździć przez trzy dni. Będą to testy prywatne czyli bez transmisji w całości w telewizji. Realnie rzecz biorąc te testy muszą odbyć się na jednym z europejskich torów, bo będą polegały głównie na sprawdzaniu silników i musi być możliwość szybkiego transportu do fabryki.
Między 7 lutego 2026 roku a siedmioma dniami przed pierwszym weekendem wyścigowym (prawdopodobnie na początku marca) odbędą się dwie trzydniowe tury klasycznych testów organizowanych razem z Liberty Media czyli będzie robiona transmisja.
Bez zmian każdego dnia może jeździć jeden bolid danego zespołu, więc każdy będzie miał 9 dni testowych.
Ważne zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2026
Nikolas Tombazis z FIA, który nadzoruje projekt nowych regulacji był pytany o wprowadzone zmiany do regulaminów przed GP USA 2024. Tombazis powiedział, że według aktualnych symulacji bolidy szykowane na 2026 rok będą o dwie sekundy szybsze na okrążeniu niż wynikało to z czerwcowych regulacji. Tombazis zakłada nawet, że bolidy na starcie sezonu 2026 będą tylko o sekundę wolniejsze niż obecne konstrukcje (moim zdaniem tu wiele zależy od toru). Zmiany regulaminu technicznego zwiększyły prognozowany docisk nowych bolidów o 50 punktów tzn. łączny docisk aerodynamiczny ma być o około 15% mniejszy niż obecnie, a początkowo zakładano spadek o 40%.
Zatwierdzone zmiany w projekcie bolidów polegały na uwolnieniu regulacji obejmujących obszar przedniego skrzydła. Będzie można dodać elementy aerodynamiczne przed początkiem podłogi, zmieniono obszar wokół przednich kół. To nie koniec zmian, bo przed grudniowym posiedzeniem Światowej Rady Sportów Motorowych FIA mają zostać zatwierdzone jeszcze zmiany dotyczące aerodynamiki w tylnej części bolidu.
Regulamin techniczny został zmodyfikowany w bardzo dużym stopniu w działach dotyczących aerodynamiki. Niektóre sekcje zostały usunięte i napisane od nowa, inne sekcje w dużym stopniu zmodyfikowano. Pozostałe sekcje np. dotyczące silnika zostały zmienione w znacznie mniejszym stopniu, traktowałbym to jako doprecyzowanie przepisów. Ważną zmianą w temacie silnika spalinowego jest dodanie punktu, że musi być wykorzystywany jeden tryb pracy z wyłączeniem treningów podczas okrążeń pomiarowych.
Sporym plusem jest brak zmiany masy minimalnej bolidu, która pozostała na poziomie 724 kg + masa opon (około 46 kg). Zespoły domagały się jej zwiększenia, bo trudno będzie ją im osiągnąć.
W temacie silnika i wykorzystania z mocy elektrycznej, FIA będzie podawała na 4 tygodnie przed danym weekendem wyścigowym wytyczne dotyczące wykorzystania mocy, kiedy można skorzystać z dodatkowego trybu w trakcie wyprzedzania itp. To będzie następca systemu DRS, więc zasady będą podobne, ale FIA będzie miała szersze możliwości ustalenia. Na przykład na jednym torze będzie można skorzystać z dodatkowej mocy będąc 1 sekundę za rywalem, a na innym ustalą, że 1,5 sekundy itp.
P.S. Na zdjęciu tytułowym jest wizualizacja bolidu na sezon 2026 od FIA opublikowana w czerwcu, która już wtedy była przestarzała tzn. oparta o wcześniejszą wersję przepisów. Czekamy aż opublikują wizualizację opartą na zmodyfikowane regulacje.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: