W tym wpisie będę przez cały sezon 2019 uzupełniał informacje na temat wyników wewnątrz-zespołowych pojedynków kierowców w każdej stajni F1. Informacje o momencie aktualizacji danych będą pojawiać się w tabelach.
Jednym z najlepszych punktów odniesienia do analizy formy danego kierowcy F1 jest sprawdzenie tego, jak prezentuje się on na tle swojego zespołowego partnera. Nie we wszystkich sytuacjach jest to porównanie w pełni obiektywne z uwagi na wiele losowych czynników takich jak awarie, kolizje czy kary. Jednak w F1, gdzie każdy zespół dysponuje innym bolidem, to wewnętrzna rywalizacja pozwala najcelniej sprawdzić jaką formę prezentuje dany zawodnik. Kierowcy mają do dyspozycji ten sam sprzęt, więc możemy sprawdzić który z nich lepiej go wykorzystuje.
Pod uwagę biorę tylko rywalizacje kierowców w kwalifikacjach oraz w wyścigach. Pomijam zupełnie treningi, które rządzą się swoimi prawami i tam nigdy celem nie jest pokonanie zespołowego partnera, a odpowiednie przygotowanie się do kwalifikacji i wyścigu.
Aktualizacja 31.08.2019 r.
W związku z wymianą kierowców między zespołami Red Bulla i Toro Rosso, od GP Belgii 2019 osobno liczę wewnętrzne pojedynki w tych stajniach.
Wewnątrz-zespołowe pojedynki kwalifikacyjne w sezonie 2019
W przypadku pojedynków kwalifikacyjnych na potrzeby opracowania poniższej tabeli biorę pod uwagę kilka warunków. Porównuję kierowców jednego zespołu w czasie sesji kwalifikacyjnej. Ten, który w trakcie kwalifikacji wywalczy lepsze miejsce, ten wygrywa wewnętrzny pojedynek. Obaj kierowcy muszą wziąć udział w kwalifikacjach. Jeśli jeden z nich z jakiegoś powodu w ogóle nie wyjedzie na tor, to taką sesję kwalifikacyjną pomijam. Nie biorę pod uwagę wszelkich kar przesunięcia na starcie. Uwzględniam tylko kary dyskwalifikacji z wyników kwalifikacji np. w związku z nieregulaminowym bolidem. Jeżeli obaj kierowcy wzięli udział w kwalifikacjach, to musi być jeden zwycięzca w danym zespole nawet w sytuacji, gdy jeden z kierowców z uwagi na problemy techniczne czy kraksę nie był w stanie bezproblemowo przejechać żadnego pomiarowego okrążenia. Jeżeli w danym zespole zmieni się skład kierowców w trakcie sezonu, to wewnętrzny pojedynek liczy się od nowa.
Pojedynki kwalifikacyjne w sezonie 2019 Formuły 1
Pojedynki zakończone | ||
Tabela zaktualizowana po kwalifikacjach do GP Abu Zabi |
Wewnątrz-zespołowe pojedynki wyścigowe w sezonie 2019
W przypadku pojedynków wyścigowych przyznaję punkty na podstawie końcowych wyników już po zaliczeniu wszelkich kar. Jeżeli jeden z kierowców zostanie wykluczony z wyników wyścigu lub w ogóle do niego nie wystartuje, to w takim wypadku nie przyznaję jego zespołowemu partnerowi punktu. Jeżeli obaj kierowcy danego zespołu nie zostali sklasyfikowani w wyścigu (przejechali poniżej 90% dystansu), to żaden z nich nie dostaje punktu, bez względu na powód i moment nieukończenia zawodów. Jeżeli jeden z kierowców nie ukończył wyścigu, a drugi dojechał do mety, to dostaje jeden punkt bez względu na powód wycofania się swojego partnera. Jeżeli w danym zespole zmieni się skład kierowców w trakcie sezonu, to wewnętrzny pojedynek liczy się od nowa.
Pojedynki wyścigowe w sezonie 2019 Formuły 1
Pojedynki zakończone | ||
Tabela zaktualizowana po wyścigu o GP Abu Zabi |
Aktualizacja 24.10.2019 r. Po tym jak obaj kierowcy Renault zostali wykluczeni z wyników w Japonii, to wykluczyłem ten wyścig w ich wykonaniu z zestawienia, więc nie zaliczyłem Ricciardo pokonania Hulkenberga.
Tabele w tym tekście będą aktualizowane po każdym weekendzie wyścigowym. Będzie go można łatwo odnaleźć w menu głównym – kategoria „Sezon 2019”.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: