Wszystko wskazuje na to, że zespół Williams odzyska ponad 30 mln $ od firmy ROKiT, która była ich sponsorem tytularnym, ale nie wywiązała się z umowy. Sprawa trafiła do sądów w Wielkiej Brytanii i w USA. Utrata tego sponsora przyczyniła się do sprzedaży zespołu w 2020 roku.
Historia współpracy Williamsa z firmą ROKiT
Firma telekomunikacyjna ROKiT została sponsorem tytularnym Williamsa na początku sezonu 2019. Podpisano wtedy kontrakt na trzy lata. Właściciele tej firmy byli tak zadowoleni z współpracy, że jeszcze w trakcie sezonu 2019 przedłużyli umowę o dwa kolejne lata. Kontrakt miał więcej obowiązywać do końca 2023 roku. Dla tego zespołu biorąc pod uwagę jego ówczesne bardzo słabe wyniki był to znakomity kontrakt. Obliczyłem na podstawie raportu finansowego, ze ROKiT zapłacił im w 2019 roku 14,3 mln funtów (szczegóły). Jak wynika z danych udostępnionych podczas procesów sądowych, to prawie do końca 2019 roku wszystko szło bardzo dobrze. Umowa była tak skonstruowana, że zespół dostawał płatności w ratach, a Jonathan Kendrick z ROKiT obiecał nawet bonusowy 1 mln $ za 2019 roku.
W 2020 roku wszystko się posypało. Na zdjęciu tytułowym możecie zobaczyć bolid Williamsa z testów przed sezonem 2020. Wtedy ROKiT wciąż był sponsorem tytularnym. Potem pojawiła się pandemia, a start sezonu zaczęto przesuwać. W maju 2020 roku pojawił się komunikat, że Williams rozwiązał za porozumieniem stron kontrakt. Zespół został, więc bez sponsora tytularnego. Skrócony sezon 2020 oznaczał znacznie mniejsze wpłaty od Formuły 1 i budżet zespoły ze względu na te dwa czynniki spadł o ponad połowę (szczegóły). Rodzina Williams nie miała na tyle własnych pieniędzy, aby utrzymać zespół w tej trudnej sytuacji i byli zmuszeni sprzedać wszystko firmie Dorilton Capital w drugiej połowie 2020 roku.
Wielomiesięczna batalia w sądach
Sprawa dość szybko trafiła do sądu, najpierw w Wielkiej Brytanii, a potem w USA. Jestem zaskoczony, że media nie podchwyciły tematu, zespół musiał być w tym temacie bardzo dyskretny. Pod koniec 2021 roku zapadły ostateczne decyzje, a one do świata F1 trafiły dopiero na początku stycznia 2022, gdy ktoś wrzucił informacje z sądu do serwisu Reddit (wspomniane szczegóły – KLIK i KLIK). Sam zespół potwierdził fakt tego sporu sądowego, ale nic więcej nie mówią.
Okazało się, że ROKiT nie wpłacił żadnych pieniędzy za 2020 rok, dlatego zespół rozwiązał umowę. Jonathan Kendrick wcześniej twierdził, że mają pieniądze pokazując zdjęcie domniemanego przelewu, ale ten nie dotarł na konta zespołu. Sugeruje, to że szefowie firmy ROKiT nie byli wiarygodni. Williams chciał się porozumieć i zaoferował jeszcze przed złożeniem sprawy w sądzie, aby ROKiT wypłacił im 13,5 mln funtów (tyle wynosił roczny kontrakt bez bonusów) odszkodowania, ale się na to nie zgodzili. Później w trakcie procesu sędzia mówił, że była to świetna oferta i powinna być przyjęta. Ostatecznie po 1,5 roku sądowej batalii, sędziowie z międzynarodowego sądu arbitrażowego w Londynie nakazali firmie ROKiT wypłacić 26,22 mln funtów i 1 mln $ (wspomniany na wstępie obiecany dodatkowo bonus) odszkodowania za złamanie wielu warunków umowy. W przeliczeniu według obecnego kursu jest to łącznie 35,7 mln $.
Jeżeli firma ROKiT faktycznie wypłaci zespołowi takie pieniądze, to będzie to ogromny zastrzyk gotówki. To około 20-25% całorocznego budżetu zespołu. Bardzo im to pomoże w obecnej sytuacji, gdy wchodzą nowe reguły techniczne. Rodzina Williams może mieć satysfakcję, że udało się to rozwiązać, ale nie dostaną żadnych pieniędzy. Umowa sponsorska była zawarta z zespołem, a nie z ówczesnymi udziałowcami.
Aktualizacja 3 grudnia 2022 r.
Sędzia Christina A. Synder z Kalifornii 1 grudnia 2022 roku ogłosiła wyrok w tej sprawie (Źródło). Firma ROKiT ma wypłacić 26 220 094,25 funtów oraz 1 mln $ Williamsowi, a także pokryć wszelkie koszty sądowe poniesione przez zespół. Według obecnego kursu jest to około 32,2 mln $ + 1 mln $, czyli 33,2 mln $, a także nieujawniona kwota zwrotu za koszty sądowe. Zespół zarobi więc łącznie niecałe 34 mln $. Kwoty nieznacznie różnią się o tych podawanych przeze mniej wcześniej z uwagi na inny kurs dolar/funt. Dla Williamsa 34 mln $, to ponad 25% rocznego budżetu, będą mogli więc znacznie zwiększyć wydatki w 2023 roku lub firma Dorilton zmniejszy kwotę jaką przekaże na utrzymanie zespołu. Pozostaje pytanie czy ROKiT jest na tyle wypłacalny, aby zapłacić zespołowi te pieniądze?
Podsumowanie
Firma ROKiT od początku wydawała się mocno niepewna, ale ona wciąż funkcjonuje i sponsoruje różne sporty, są np. tytularnym sponsorem zespołu Venturi w Formule E. Oni mają pieniądze, ale uciekli z Formuły 1. Prawdopodobnie z powodu opóźnienia startu sezonu 2020, a także dlatego że była ich zdecydowanie największa umowa. W czasie kryzysu finansowego prawdopodobnie nie stać ich było aby utrzymać wszystkie umowy, więc zrezygnowali z tej największej. Williamsowi nie udało się od tego czasu pozyskać nowego sponsora tytularnego, być może uda się to przed sezonem 2022, bo w F1 panuje znaczne ożywienie na polu sponsoringu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: