FIA znowu się obłowiła. Wzrosły stawki, jakie zespoły Formuły 1 musiały zapłacić w ramach wpisowego na sezon 2015. Przypominam, że przed sezonem 2014, 11 zespołów zapłaciło prawie 15 mln $. Teraz mimo spadku liczby zespołów do 10, łączne wpisowe od nich dla FIA wzrosło do 16,3 mln $. Tak jak pisałem rok temu, FIA wykorzystała podwójne punkty za ostatni wyścig w sezonie 2014, co dało im dodatkowe 0,5 mln $.
Dla przypomnienia, stawki i szczegóły opłat przed sezonem 2014 znajdziecie TUTAJ.
Jeszcze do końca 2012 roku każdy zespół płacił FIA coroczne wpisowe w wysokości około 400 000$. Co przy 11 zespołach oznaczało 4,4 mln $ rocznego przychodu dla FIA. Później się to zmieniło. Każdy zespół płaci stawkę podstawową, w tym roku jest to 516 128$. A oprócz tego 5 161$ za każdy zdobyty w poprzednim sezonie punkt. Zespół mistrzowski, czyli tym razem Mercedes płaci o 1 000$ więcej za każdy punkt, czyli 6 194$. Opłaty te startowały z „okrągłych” poziomów w 2013 roku, ale zostały powiększone o wskaźnik inflacji.
Wpisowe zespołów F1 na sezon 2015 (wszystkie kwoty w dolarach amerykańskich):
L.P. | Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2014 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 516 128 | 701 | 4 341 994 | 4 858 122 |
2. | Red Bull | 516 128 | 405 | 2 090 205 | 2 606 333 |
3. | Williams | 516 128 | 320 | 1651 520 | 2 167 648 |
4. | Ferrari | 516 128 | 216 | 1 114 776 | 1 630 904 |
5. | McLaren | 516 128 | 181 | 934 141 | 1 450 269 |
6. | Force India | 516 128 | 155 | 799 955 | 1 316 083 |
7. | Toro Rosso | 516 128 | 30 | 154 830 | 670 958 |
8. | Lotus | 516 128 | 10 | 51 610 | 567 738 |
9. | Manor | 516 128 | 2 | 10 322 | 526 450 |
10. | Sauber | 516 128 | 0 | 0 | 516 128 |
Łącznie | - | 5 161 280 | 2020 | 11 159 675 | 16 320 955 |
FIA łącznie zainkasowała już od dziesięciu zespołów Formuły 1 16 320 955 mln dolarów w ramach wpisowego na sezon 2015.
Opłata Mercedesa jest największa w historii. Żaden zespół nigdy tyle nie wpłacił dla FIA w ramach wpisowego. Przyczyną jest oczywiście rekordowa liczba punktów w 2014 roku oraz rosnące co roku podstawy opłat.
Przez pewien czas przy zgłoszeniu zespołu Lotus na sezon 2015 byłą gwiazdka. Spekulowano, że zespół może zmienić nazwę, albo pojawi się sponsor tytularny. Przyczyna była bardziej prozaiczna. Lotus spóźnił się z wpłatą wpisowego dla FIA. Termin mijał wraz z końcem listopada.
I jakby FIA było mało, to są jeszcze opłaty jakie kierowcy muszą płacić za superlicencje. To również spore kwoty, które ostatnio wyraźnie wzrosły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: