Zespoły Formuły 1 wpłaciły ponad 17,4 mln $ na konto FIA w ramach wpisowego na sezon 2019. Każda stajnia, która bierze udział w F1 musi co roku wpłacać ponad 0,5 mln $, a dokładna kwota zależy od wyników w poprzednim sezonie.
Aktualizacja 26.12.2018 r. Artykuł został całkowicie zmieniony, bo FIA w najnowszej wersji regulaminu sportowego F1 na 2019 rok podała zaktualizowane wartości opłat w ramach wpisowego (zostały one podwyższone o wskaźnik inflacji).
Od 2013 roku obowiązują zmienione zasady obliczania wysokości wpisowego uiszczanego przez zespoły Formuły 1. Skutkiem tej zmiany był kilkukrotny wzrost przychodów z tego tytułu dla FIA. Wcześniej wysokość tej opłaty wynosiła około 400 000 $, co przy 10 zespołach dawało roczny przychód na poziomie 4 mln $. Od 2013 roku opłata składa się z podstawy i dodatkowej opłaty obliczanej na podstawie punktów zdobytych w poprzednim sezonie. W poprzednich latach te opłaty wynosiły: 516 128 $ – podstawa oraz 5 161 $ za każdy punkt. Zespół, który w minionych sezonach zdobywał tytuł mistrzowski wśród konstruktorów płacił 6 194 $ za każdy zdobyty punkt. Wysokość tych opłat wzrastała co roku o wskaźnik inflacji, ale nowe wartości nie pojawiały się w regulaminie sportowym.
Zaktualizowany regulamin sportowy F1 na 2019 rok zawiera w sobie aktualne wysokości opłat dotyczące wpisowego. Zespoły, które zgłosiły się do udziału w sezonie 2019 musiały zapłacić 546 133$ podstawy oraz 5 459$ za każdy punkt zdobyty w poprzednim sezonie. Zespół, który zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów płacił 6 553$ za każdy punkt.
Zespoły chcące uczestniczyć w mistrzostwach Formuły 1 w sezonie 2019, musiały do 30 listopada 2018 roku uiścić komplet opłat na rzecz FIA. Nikt nie spóźnił się z przelewem, bo FIA terminowo opublikowała listę startową (szczegóły) na kolejny sezon i znalazły się na niej wszystkie zespoły.
Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2019
L.P. | Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2018 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 546 133 | 655 | 4 292 215 | 4 838 348 |
2. | Ferrari | 546 133 | 571 | 3 117 089 | 3 663 222 |
3. | Red Bull | 546 133 | 419 | 2 287 321 | 2 833 454 |
4. | Renault | 546 133 | 122 | 665 998 | 1 212 131 |
5. | Haas | 546 133 | 93 | 507 687 | 1 053 820 |
6. | McLaren | 546 133 | 62 | 338 458 | 884 591 |
7. | Racing Point | 546 133 | 52 | 283 868 | 830 001 |
8. | Sauber | 546 133 | 48 | 262 032 | 808 165 |
9. | Toro Rosso | 546 133 | 33 | 180 147 | 726 280 |
10. | Williams | 546 133 | 7 | 38 213 | 584 346 |
Łącznie | - | 5 461 330 | 2 062 | 11 973 028 | 17 434 358 |
W tabeli użyłem skróconych nazw zespołów, aby zachować czytelność. Wszystkie kwoty w tabeli podane są w dolarach amerykańskich.
W związku z tym, że wiemy o ile zostały podwyższone wysokości opłat przed sezonem 2019, a nie wiemy o ile były podwyższane w latach poprzednich (rosły co roku o niewielki procent), to poniższe omówienie jest obarczone pewnym błędem.
FIA przed sezonem 2019 zarobi od zespołów F1 ponad 17,4 mln $, to wzrost o 1,2 mln $ w porównaniu do zeszłego roku. Za część wzrostu odpowiada dodatkowy wyścig, bo 101 punktów przekłada się na 0,55 mln$. Z drugiej strony FIA straciło 0,3 mln $ za punkty zdobyte w pierwszej połowie sezonu 2018 przez zespół Force India.
Mercedes w 2018 roku zdobył najmniej punktów w erze hybrydowej, a to oznacza, że ich opłata licencyjna na 2019 rok (4,8 mln $) jest niższa niż dwa lata temu, gdy zapłacili rekordowe – 5,2 mln $. Zespół Racing Point zapłaci tylko za punkty zdobyte jako nowy podmiot, czyli od GP Belgii 2018. Punkty zdobyte wcześniej nie liczą się im do opłaty licencyjnej.
FIA dwa lata temu zanotowała rekordowe wpływy (17,4 mln $) z tytułu opłat licencyjnych. Później ta kwota spadła o 0,5 mln $, bo zwrócili pieniądze wpłacone przez zespół Manor, który nie wystartował w 2017 roku. Przed sezonem 2019 ponownie zainkasują 17,4 mln $. Na niekorzyść FIA zadziałała sprawa z przekształceniem zespołu Force India / Racing Point, słabszy wynik punktowy stajni która zdobyła tytuł mistrzowski oraz tylko dziesięć zespołów w stawce.
Dla porównania tak wyglądały opłaty jakie zespoły uiszczały przed sezonem 2015 – Szczegóły, tak przed sezonem 2016 – Szczegóły, tak przed sezonem 2017 – Szczegóły, a tak przed sezonem 2018 – Szczegóły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: