Skrócony kalendarz w sezonie 2020 oznaczał wyraźne zmniejszenie opłat w ramach wpisowego, które każdy zespół chcący startować w F1 musi wpłacić na rzecz FIA. Wysokość wpisowego zależy od liczby punktów w minionym sezonie, więc najwięcej zapłacił Mercedes.
Co to jest i jak oblicza się wpisowe zespołów Formuły 1?
Od 2013 roku obowiązują zmienione zasady obliczania wysokości wpisowego uiszczanego przez zespoły Formuły 1. Skutkiem tej zmiany był kilkukrotny wzrost przychodów z tego tytułu dla FIA. Wcześniej wysokość tej opłaty wynosiła około 400 000 $, co przy dziesięciu zespołach dawało roczny przychód na poziomie 4 mln $. Od 2013 roku opłata składa się z podstawy i dodatkowej stawki obliczanej na podstawie punktów zdobytych w poprzednim sezonie. Początkowo te opłaty wynosiły: 516 128 $ – podstawa oraz 5 161 $ za każdy punkt. Zespół, który w minionym sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów płacił 6 194 $ za każdy zdobyty punkt. Wysokość tych opłat wzrasta co roku o wskaźnik inflacji.
Najnowsza wersja regulaminu sportowego z 16 grudnia 2020 roku zawiera zaktualizowane stawki wpisowego. Urosły one z powodu inflacji o 2,3%. FIA więc nie odpuściła zespołom F1 po takim trudnym z finansowego punktu widzenia sezonie. Wysokość opłaty podstawowej wynosi 569 308 $ dla każdego zespołu. W przypadku opłaty za punkty stawka jest zróżnicowana. Zespół, który w poprzednim sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów (Mercedes) płaci 6 830 $ za każdy punkt, a wszystkie pozostałe stajnie po 5 691 $ za każdy punkt.
Każdy zespół chcący uczestniczyć w kolejnym sezonie Formuły 1 musiał wpłacić opłatę podstawową w momencie złożenia wniosku, a opłatę za punkty do 10 grudnia 2020 na konto FIA. W regulaminie jest nieścisłość, bo sezon zakończył się 13 grudnia i dopiero wtedy zespoły wiedziały ile mają punktów. FIA zapomniała zaktualizować terminy w przepisach. Dopiero gdy FIA otrzyma od zespołów wnioski i pieniądze, to publikuje listę zgłoszeń na kolejny sezon.
Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2021
Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2020 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|
Mercedes | 569 308$ | 573 | 3 913 590$ | 4 482 898$ |
Red Bull | 569 308$ | 319 | 1 815 429$ | 2 384 737$ |
McLaren | 569 308$ | 202 | 1 149 582$ | 1 718 890$ |
Racing Point | 569 308$ | 195 | 1 109 745$ | 1 679 053$ |
Renault | 569 308$ | 181 | 1 030 071$ | 1 599 379$ |
Ferrari | 569 308$ | 131 | 745 521$ | 1 314 829$ |
AlphaTauri | 569 308$ | 107 | 608 937$ | 1 178 245$ |
Alfa Romeo | 569 308$ | 8 | 45 528$ | 614 836$ |
Haas | 569 308$ | 3 | 17 073$ | 586 381$ |
Williams | 569 308$ | 0 | 0 | 569 308$ |
Łącznie | 5 693 080$ | 1719 | 10 435 476$ | 16 128 556$ |
W tabeli użyłem skróconych nazw zespołów, aby zachować czytelność. Wszystkie kwoty podane są w dolarach amerykańskich, bo taka waluta jest przez FIA używana w tej kwestii.
Spadek wysokości wpłat w ramach wpisowego na sezon 2021
Krótszy sezon sprawił, że łączna wysokość opłat w ramach wpisowego spadła o ponad 2,1 mln $ w porównaniu do zeszłego roku. Rok temu łączna wysokość opłat była rekordowa – 18,2 mln $. Stało się tak mimo podwyżki stawek o inflację. FIA straciła również na karze dla zespołu Racing Point, któremu odjęto 15 punktów z klasyfikacji generalnej.
Mercedes jako mistrz świata wpłacił najwięcej, bo prawie 4,5 mln dolarów. To jest jednak o około milion mniej niż przed rokiem. Najwięcej oszczędziło Ferrari, bo około dwa miliony dolarów. Szefowie Scuderii nie są z tego zadowoleni, bo przyczyną jest niższa forma i mniejszy dorobek punktowy. Poza tymi stajniami mniej pieniędzy wpłacili również: Red Bull, Alfa Romeo i Haas. Pięć pozostałych zespołów musiało wpłacić więcej pieniędzy niż przed rokiem. Najwięcej urósł rachunek dla zespołu Racing Point, bo o około 0,7 mln $. Zespoły McLaren, Racing Point, Renault i AlphaTauri musiały zapłacić więcej z powodu zdobycia większej liczby punktów. Williams nie zdobył żadnego punktu w 2020 roku, a rok wcześniej zdobyli jedno oczko. Ich opłata jest wyższa z powodu wzrostu podstawy.
W 2021 roku w Formule 1 wprowadzone zostaną limity budżetowe, ale opłaty w ramach wpisowego nie będą nimi objęte. FIA nie straci więc swojego najlepszego i najpewniejszego źródła corocznych dochodów. Dodatkowo sezon 2021 ma liczyć rekordowe 23 wyścigi, co oznacza, że łączne opłaty od zespołów będą rekordowe.
Wysokość wpisowego w poprzednich latach
Zainteresowani mogą przypomnieć sobie zestawienia z poprzednich lat i zobaczyć jak zmieniały się opłaty ze strony zespołów.
Wpisowe na sezon 2015 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2016 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2017 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2018 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2019 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2020 – Szczegóły.
P.S. Serwis Motorsport.com tuż po zakończeniu sezonu przygotował zestawienie z wysokościami wpisowego na sezon 2021. Te dane zostały później skopiowane przez różne media na całym świecie. Motorsport.com zrobił zestawienie na podstawie zeszłorocznych stawek, bo aktualizacja regulaminu sportowego wraz z nowymi stawkami pojawiła się dzień po ich publikacji. Moje zestawienie jest przygotowane na podstawie aktualnych stawek – stąd inne kwoty.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: