Dziesięć zespołów, które wystartują w sezonie 2023 Formuły 1 musiało zapłacić łącznie 21,6 mln $ wpisowego na rzecz FIA. Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2023 jest najwyższe w historii z powodu kilku czynników.
Wpisowe od zespołów F1, to jedno z najważniejszych, a prawdopodobniejsze najważniejsze źródło przychodów FIA. Światowa federacja ma spore wydatki, które w ostatnich latach mocno rosną, nie ma co liczyć, że opłaty od zespołów F1 spadną. Wydatki na wpisowe nie wliczają się do limitu budżetowego zespołów. FIA zarabia również od kierowców, którzy muszą co roku opłacać swoje superlicencje.
Co to jest i jak oblicza się wpisowe zespołów Formuły 1?
Od 2013 roku obowiązują zmienione zasady obliczania wysokości wpisowego uiszczanego przez zespoły Formuły 1. Skutkiem tej zmiany był kilkukrotny wzrost przychodów z tego tytułu dla FIA. Wcześniej wysokość tej opłaty wynosiła około 400 000 $, co przy dziesięciu zespołach dawało roczny przychód na poziomie 4 mln $. Od 2013 roku opłata składa się z podstawy i dodatkowej stawki obliczanej na podstawie punktów zdobytych w poprzednim sezonie. Początkowo te opłaty wynosiły: 516 128 $ – podstawa oraz 6 194 $ za każdy zdobyty punkt przez mistrza świata i 5 161 $ za każdy punkt dla pozostałych zespołów. Wysokość tych stawek wzrasta co roku o wskaźnik inflacji.
Trzecia wersja regulaminu sportowego na sezon 2023 z 19 października 2022 roku zawiera zaktualizowane stawki wpisowego na sezon 2023. Bardzo wzrosły one z powodu inflacji, bo aż o 7,0%, a w poprzednich latach wzrastały o około 1%. Wysokość opłaty podstawowej wynosi 617 687 $ dla każdego zespołu. W przypadku opłaty za punkty stawka jest zróżnicowana. Zespół, który w poprzednim sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów (Red Bull) zapłaci 7 411 $ za każdy punkt, a wszystkie pozostałe stajnie po 6 174 $ za każdy punkt.
Każdy zespół chcący uczestniczyć w kolejnym sezonie Formuły 1 musiał wpłacić opłatę podstawową w momencie złożenia wniosku, a opłatę za punkty do 10 grudnia 2022 na konto FIA.
Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2023
Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2022 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|
Red Bull | 617 687$ | 759 | 5 624 949$ | 6 242 636$ |
Ferrari | 617 687$ | 554 | 3 420 396$ | 4 038 083$ |
Mercedes | 617 687$ | 515 | 3 179 610$ | 3 797 297$ |
Alpine | 617 687$ | 173 | 1 068 102$ | 1 685 789$ |
McLaren | 617 687$ | 159 | 981 666$ | 1 599 353$ |
Alfa Romeo | 617 687$ | 55 | 339 570$ | 957 257$ |
Aston Martin | 617 687$ | 55 | 339 570$ | 957 257$ |
Haas | 617 687$ | 37 | 228 438$ | 846 125$ |
AlphaTauri | 617 687$ | 35 | 216 090$ | 833 777$ |
Williams | 617 687$ | 8 | 49 392$ | 667 079$ |
Łącznie | 6 176 870$ | 2350 | 15 447 783$ | 21 624 653$ |
W tabeli użyłem skróconych nazw zespołów, aby zachować czytelność. Wszystkie kwoty podane są w dolarach amerykańskich, bo taka waluta jest przez FIA używana w tej kwestii. Tabela jest szeroka, więc jeśli ktoś czyta na smartfonie, to radzę obrócić ekran do poziomu.
Rekordowa wysokość wpłat w ramach wpisowego na sezon 2023
Liczący 22 weekendy wyścigowe sezon 2022 z trzema sprintami kwalifikacyjnymi punktowanymi według nowych zasad, oznaczał rekordową wysokość łącznych opłat od wszystkich zespołów na rzecz FIA. Zespoły zdobyły łącznie 2350 punktów, a wysokość opłat zależy głównie od liczby punktów do zdobycia w danym sezonie. Rok wcześniej przyznano połowę punktów za GP Belgii i słabiej punktowano sprinty, więc łącznie zdobyto 2207,5 punktów. Wszystkie zespoły łącznie muszą wpłacić na rzecz FIA 21 624 653 dolarów, aby startować w sezonie 2023, co jest zdecydowanie rekordową kwotą w historii. Dotychczasowym rekordem był zeszłoroczny wynik – 19 219 261 $. FIA zarobiła o 2,4 mln $ więcej.
Sukces kosztuje. Przekonał się o tym Red Bull, który został mistrzem świata w sezonie 2022. Z tego powodu muszą zapłacić 6,2 mln $ wpisowego na sezon 2023, co jest rekordową kwotą w historii F1. Dotychczasowym rekordem był 5,5 mln $ Mercedesa trzy lata temu. Red Bull rok temu wpłacił 3,3 mln $ za drugie miejsce, więc teraz musieli znaleźć w budżecie niemal trzy miliony dolarów więcej. Mistrz konstruktorów z uwagi na wyższą stawkę opłaty za każdy punkt płaci zdecydowanie najwięcej.
W porównaniu do wysokości opłat sprzed roku, to połowa zespołów zapłaciła więcej, a połowa mniej. Więcej zapłacili: Red Bull (+ 2,28 mln $), Ferrari (+ 1,59 mln $), Alfa Romeo (+ 0,30 mln $), Haas (+ 0,26 mln $) i Alpine (+ 0,21 mln $). Mniej zapłacili natomiast: Mercedes (- 1,02 mln $), McLaren ( – 0,56 mln $), AlphaTauri (- 0,56 mln $), Aston Martin (- 0,06 mln $) i Williams (- 0,04 mln $). Widać tutaj przy okazji, który zespół zdobył więcej punktów, a który mniej niż rok wcześniej. Przypominam również, że im wyższa pozycja w klasyfikacji końcowej, tym zespoły dostają więcej pieniędzy od Liberty Media. Jedno miejsce wyżej oznacza kilka dodatkowych milionów dolarów w ramach premii. Na tym tle opłaty na rzecz FIA wyglądają skromnie, jak kilkuprocentowy podatek.
Wpisowe ponownie urośnie przed kolejnym sezonem
Formuła 1 planuje 23 wyścigi w 2023 roku, a także sześć sprintów. To oznacza, że będzie jeden wyścig więcej niż w 2022 roku, a to oznacza około 0,65 mln $ więcej dla FIA. Trzy dodatkowe sprinty to niecałe 0,7 mln $ za dodatkowe punkty. W wersji optymistycznej FIA może więc liczyć na około 1,4 miliona dolarów więcej. Poza tym jest jeszcze kwestia inflacji, która doprowadzi do wzrostu opłaty za każdy punkt. Tutaj jest również spora szansa na wyraźny wzrost. Nie będę zaskoczony, jeśli FIA przed kolejnym sezonie ściągnie od zespołów ponad dwa miliony dolarów więcej.
Wysokość wpisowego zespołów F1 w poprzednich latach
Zainteresowani mogą przypomnieć sobie zestawienia z poprzednich lat i zobaczyć jak zmieniały się opłaty uiszczane przez zespoły.
Wpisowe na sezon 2014 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2015 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2016 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2017 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2018 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2019 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2020 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2021 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2022 – Szczegóły.
Najważniejsze informacje o sezonie 2023 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: