Dziesięć zespołów, które wystartują w sezonie 2025 Formuły 1 musiało zapłacić łącznie 25,78 mln $ wpisowego na rzecz FIA. Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2025 jest najwyższe w historii z powodu kilku czynników.
Wpisowe od zespołów F1, to jedno z najważniejszych, a prawdopodobniejsze najważniejsze źródło przychodów FIA. Światowa federacja ma spore wydatki, które w ostatnich latach mocno rosną, nie ma co liczyć, że opłaty od zespołów F1 spadną. Wydatki na wpisowe nie wliczają się do limitu budżetowego zespołów. FIA zarabia również od kierowców, którzy muszą co roku opłacać swoje superlicencje, co przedstawię w przyszłości w osobnym tekście.
Co to jest i jak oblicza się wpisowe zespołów Formuły 1?
Od 2013 roku obowiązują zmienione zasady obliczania wysokości wpisowego uiszczanego przez zespoły Formuły 1. Skutkiem tej zmiany był kilkukrotny wzrost przychodów z tego tytułu dla FIA. Wcześniej wysokość tej opłaty wynosiła około 400 000 $, co przy dziesięciu zespołach dawało roczny przychód na poziomie 4 mln $. Od 2013 roku opłata składa się z podstawy i dodatkowej stawki obliczanej na podstawie punktów zdobytych w poprzednim sezonie. Początkowo te opłaty wynosiły: 516 128 $ – podstawa oraz 6 194 $ za każdy zdobyty punkt przez mistrza świata i 5 161 $ za każdy punkt dla pozostałych zespołów. Wysokość tych stawek wzrasta co roku o wskaźnik inflacji.
Druga wersja regulaminu sportowego na sezon 2025 z 17 października 2024 roku zawiera zaktualizowane stawki wpisowego na sezon 2025. Stawki wzrosły z powodu inflacji o 3,4% w porównaniu do zeszłego roku. Wysokość opłaty podstawowej wynosi 680 203 $ dla każdego zespołu. W przypadku opłaty za punkty stawka jest zróżnicowana. Zespół, który w poprzednim sezonie zdobył tytuł mistrzowski wśród konstruktorów (McLaren) zapłaci 8 161 $ za każdy punkt, a wszystkie pozostałe stajnie po 6 799 $ za każdy punkt.
Każdy zespół chcący uczestniczyć w kolejnym sezonie Formuły 1 musiał wpłacić opłatę podstawową w momencie złożenia wniosku, a opłatę za punkty do 10 grudnia 2024 na konto FIA, czyli przelewy musiały być zrobione od razu po finale sezonu, bo GP Abu Zabi odbyło się 8 grudnia.
Wpisowe zespołów Formuły 1 na sezon 2025
Zespół | Podstawa | Punkty w sezonie 2024 | Opłata za punkty | Łączne wpisowe |
---|---|---|---|---|
McLaren | 680 203$ | 666 | 5 435 226$ | 6 115 429$ |
Ferrari | 680 203$ | 652 | 4 432 948$ | 5 113 151$ |
Red Bull | 680 203$ | 589 | 4 004 611$ | 4 684 814$ |
Mercedes | 680 203$ | 468 | 3 181 932$ | 3 862 135$ |
Aston Martin | 680 203$ | 94 | 639 106$ | 1 319 309$ |
Alpine | 680 203$ | 65 | 441 935$ | 1 122 138$ |
Haas | 680 203$ | 58 | 394 342$ | 1 074 545$ |
RB | 680 203$ | 46 | 312 754$ | 992 957$ |
Williams | 680 203$ | 17 | 115 583$ | 795 786$ |
Kick Sauber | 680 203$ | 4 | 27 196$ | 707 399$ |
Łącznie | 6 802 030 | 2659 | 18 985 633$ | 25 787 663$ |
W tabeli użyłem skróconych nazw zespołów, aby zachować czytelność. Wszystkie kwoty podane są w dolarach amerykańskich, bo taka waluta jest przez FIA używana w tej kwestii. Tabela jest szeroka, więc jeśli ktoś czyta na smartfonie, to radzę obrócić ekran do poziomu. Zespół RB ma zmienić nazwę na Racing Bulls od 2025 roku, ale w tabeli wykorzystałem jeszcze obowiązujący w 2024 roku skrót. Zespoły w trakcie składania wniosków do FIA muszą zapłacić wpisowe oraz podać nazwy na kolejny rok, więc FIA na tej podstawie przygotowuje listy zgłoszeń.
Rekordowa wysokość wpłat w ramach wpisowego na sezon 2025
Liczący 24 weekendy wyścigowe sezon 2024 z sześcioma sprintami kwalifikacyjnymi, oznaczał rekordową wysokość łącznych opłat od wszystkich zespołów na rzecz FIA. Zespoły zdobyły łącznie 2659 punktów, a wysokość opłat zależy głównie od liczby punktów do zdobycia w danym sezonie. Rok wcześniej odbyły się o dwa wyścigi mniej, a to oznaczało, że do zdobycia było o 204 punkty mniej. FIA więc znacznie zyskała na powiększeniu kalendarza. Pięciokrotnie w 2024 roku najszybsze okrążenie osiągnął kierowca, który nie finiszował w TOP10, więc nie zdobył punktów. FIA straciła przez to około 35 000 $. Wszystkie zespoły F1 chcące wystartować w sezonie 2025 muszą wpłacić na rzecz FIA 25 787 663 dolarów, co jest zdecydowanie rekordową kwotą w historii. Dotychczasowym rekordem był zeszłoroczny wynik – 23 873 200 $. FIA zarobiła o niemal 1,9 mln dolarów więcej.
McLaren został mistrzem świata w 2024 roku co oznacza dla nich bardzo duży wzrost opłaty z powodu innego mnożnika za zdobyte punkty w zakończonym sezonie. McLaren musiał zapłacić 6,12 mln $. Rok temu gdy zdobyli ponad dwukrotnie mniej punktów za czwarte miejsce, które przeliczono przez niższy mnożnik, to zapłacili tylko 2,64 mln $. Opłata McLarena nie jest jednak rekordowa w historii F1, bo w zeszłym roku Red Bull zapłacił aż 7,44 mln $. Red Bull w 2023 roku zdobył rekordową liczbę 860 punktów.
W porównaniu do wysokości opłat sprzed roku, to pięć zespołów zapłaciło więcej a pięć mniej. Więcej zapłacili: McLaren (+ 3,47 mln $), Ferrari (+ 1,8 mln $), Mercedes (+ 0,52 mln $), Haas (+ 0,34 mln $) i RB + (0,17 mln $). Mniej zapłacili natomiast: Red Bull (- 2,76 mln $), Aston Martin (- 1,18 mln $), Alpine (- 0,32 mln $), Kick Sauber (- 0,06 mln $) i Williams (- 0,05 mln $). Widać tutaj przy okazji, który zespół zdobył więcej punktów, a który mniej niż rok wcześniej. Przypominam również, że im wyższa pozycja w klasyfikacji końcowej, tym zespoły dostają więcej pieniędzy od Liberty Media. Jedno miejsce wyżej oznacza 9-10 dodatkowych milionów dolarów w ramach premii. Na tym tle opłaty na rzecz FIA wyglądają jak kilkuprocentowy podatek. Najbardziej opłaca się zrobić tak jak ekipy Aston Martin i Alpine, które w 2024 roku zajęły te same pozycje, co rok wcześniej, ale zdobyły mniej punktów, więc zapłaciły niższe wpisowe na rzecz FIA.
Wpisowe przed kolejnym sezonem powinno wzrosnąć tylko nieznacznie.
W 2025 kalendarz F1 będzie ponownie liczył 24 wyścigi oraz 6 sprintów. Zlikwidowano za to przepis przyznający punkty za najszybsze okrążenia, a to oznacza, że maksymalna liczba punktów do zdobycia spadnie o 24 (o 19 w porównaniu do 2024 roku). To oznacza potencjalny spadek wysokości wpisowego o około 130 000 dolarów dla FIA. Ogólna wysokość opłat powinna wzrosnąć o wskaźnik inflacji, który doprowadzi do powiększenia bazowych opłat i przeliczników. Wzrost nie powinien być jednak duży. FIA najbardziej by zyskała, gdyby przyszłoroczny mistrz świata konstruktorów zdobył więcej punktów niż McLaren w 2024 roku.
Wysokość wpisowego zespołów F1 w poprzednich latach
Zainteresowani mogą przypomnieć sobie zestawienia z poprzednich lat i zobaczyć jak zmieniały się opłaty uiszczane przez zespoły.
Wpisowe na sezon 2014 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2015 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2016 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2017 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2018 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2019 – Szczegóły,
Wpisowe na sezon 2020 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2021 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2022 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2023 – Szczegóły.
Wpisowe na sezon 2024 – Szczegóły.
Najważniejsze informacje o sezonie 2025 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: