Cztery kompletne jednostki napędowe powinny według regulaminu wystarczyć kierowcom Formuły 1 na cały sezon 2017. Skorzystanie z dodatkowych elementów wiąże się z karami. Oto aktualne wykorzystanie elementów silników w 2017 roku
Jednostka napędowa w Formule 1 podzielona jest na sześć głównych części, których użycie jest limitowane w sezonie 2017. Każdy kierowca może skorzystać z czterech sztuk każdego elementu, a użycie kolejnych wiąże się z karami przesunięcia na starcie. Użycie pierwszego elementu z nadprogramowej jednostki napędowej oznacza karę przesunięcia o 10 miejsc na starcie. Użycie każdego kolejnego elementu z tej jednostki napędowej oznacza karę +5 miejsc na starcie. Łącznie skorzystanie z kompletnej nadprogramowej jednostki napędowej oznacza karę przesunięcia o 35 miejsc na starcie. Te same zasady dotyczą kolejnych nadprogramowych jednostek napędowych.
Chcąc wprowadzić ulepszenia do jednostki napędowej, trzeba wykorzystać nowy element. Jeżeli producent silnika opracował jakieś ulepszenie, to nie może wprowadzić go do już będących w puli danego kierowcy elementów jednostki napędowej.
W sezonie 2017 mamy 20 weekendów wyścigowych. Jeden weekend to około 900 km przejechanych przez danego zawodnika. To oznacza, że cztery kompletne jednostki napędowe powinny wytrzymać około 18 000 km przebiegu, czyli 4 500 km przypada na jedną jednostkę napędową.
Wykorzystanie elementów silników w 2017 roku
Kierowca | Zespół | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Valtteri Bottas | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Daniel Ricciardo | Red Bull - Tag Heuer | 6 | 6 | 8 | 3 | 4 | 4 |
Max Verstappen | Red Bull - Tag Heuer | 6 | 5 | 6 | 3 | 4 | 4 |
Sebastian Vettel | Ferrari | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Kimi Raikkonen | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Sergio Perez | Force India - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
Esteban Ocon | Force India - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Felipe Massa | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 |
Lance Stroll | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
Fernando Alonso | McLaren - Honda | 9 | 11 | 11 | 8 | 7 | 6 |
Stoffel Vandoorne | McLaren - Honda | 10 | 12 | 12 | 9 | 7 | 7 |
Brendon Hartley | Toro Rosso - Renault | 7 | 6 | 9 | 3 | 5 | 5 |
Pierre Gasly | Toro Rosso - Renault | 5 | 7 | 9 | 3 | 4 | 5 |
Romain Grosjean | Haas - Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Kevin Magnussen | Haas - Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Nico Hulkenberg | Renault | 5 | 5 | 6 | 4 | 4 | 4 |
Carlos Sainz | Renault | 5 | 6 | 6 | 3 | 4 | 4 |
Marcus Ericsson | Sauber - Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Pascal Wehrlein | Sauber - Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Tabela została zaktualizowana po GP Abu Zabi |
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są dane elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
FIA ukróciło znany z zeszłego sezonu proceder gromadzenia elementów jednostki napędowej w jeden weekend. W 2016 roku kierowcy kumulowali kary w jeden weekend biorąc wiele nowych elementów, bo maksymalną karą faktycznie jest przesunięcie na koniec stawki. W tym roku jeśli kierowca w dany weekend weźmie dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. To oznacza, że nie opłaca się brać więcej niż jednej nadprogramowej sztuki danej części w jeden weekend.
Tabela jest aktualizowana na bieżąco. Ten wpis zostanie przypięty w górnym menu na stronie głównej.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: