Informacje na temat limitów oraz bieżącego wykorzystania elementów jednostek napędowych przez wszystkie zespoły i kierowców F1 w 2020 roku. Tabela z wykorzystaniem elementów jest aktualizowana na bieżąco w trakcie sezonu 2020 Formuły 1.
Limity dotyczące wykorzystania elementów jednostki napędowej w sezonie 2020 są zależne od liczby wyścigów, które zostaną rozegrane. Jeżeli wyścigów będzie minimum 15, to limit jest następujący: trzy silniki spalinowe, turbosprężarki, MGU-H i MGU-K, a także po dwie sztuki baterii i elektroniki sterującej. W porównaniu do poprzedniego roku podwyższono limit wykorzystania MGU-K o jedną sztukę. Te ustalenia są podstawowe. Jeżeli w sezonie 2020 rozegranych zostanie 12 do 14 wyścigów, to każdego elementu będzie można wykorzystać po dwie sztuki. Jeżeli wyścigów będzie maksymalnie 11, to limit w porównaniu do podstawowego zostanie obniżony w każdym przypadku o jedną sztukę.
W poprzednim roku jedynie dwaj kierowcy nie przekroczyli limitu w żadnej kategorii. Wszyscy pozostali kierowcy dostawali kary przesunięcia na starcie, bo wyraźnie wzrosła awaryjność jednostek napędowych, która dotyczyła wszystkich producentów. Z tego powodu na sezon 2020 zwiększono limit wykorzystania MGU-K. W sezonie 2020 limity będą mniej dotkliwe, bo zostanie rozegranych mniej wyścigów. W 2019 roku mieliśmy 21 weekendów wyścigowych. W tym roku będzie ich na pewno mniej, więc wytrzymałość poszczególnych elementów nie będzie musiała być przeciętnie tak wysoka jak zwykle. Sytuacja zmieni się, jeśli wyścigów w sezonie odbędzie się mniej niż 15, bo wtedy limity będą obniżone.
W 2020 roku z uwagi na chęć obniżenia kosztów w dużym stopniu zamrożono rozwój jednostek napędowych. Nie można dowolnie wprowadzać ulepszeń, a specyfikacja elementów przez cały sezon nie będzie ulegać większym zmianom. Pozostaje zasada, że nie można wprowadzać żadnych zmian do już użytych elementów, a jedynie do nowych. Te ulepszenia będą mogły dotyczyć głównie niezawodności.
Wykorzystanie elementów silników w F1 w 2020 roku
Kierowca | Zespół / Silnik | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lewis Hamilton | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Valtteri Bottas | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Sebastian Vettel | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Max Verstappen | Red Bull - Honda | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Alexander Albon | Red Bull - Honda | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Carlos Sainz | McLaren - Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Lando Norris | McLaren - Renault | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Daniel Ricciardo | Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Esteban Ocon | Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Daniił Kwiat | AlphaTauri - Honda | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Pierre Gasly | AlphaTauri - Honda | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Sergio Perez | Racing Point - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Lance Stroll | Racing Point - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Kimi Raikkonen | Alfa Romeo - Ferrari | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo - Ferrari | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Romain Grosjean / Pietro Fittipaldi | Haas - Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Kevin Magnussen | Haas - Ferrari | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
George Russell | Williams - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 2 |
Nicholas Latifi | Williams - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Tabela została zaktualizowana po ostatnim wyścigu sezonu o GP Abu Zabi |
Liczba pogrubiona – ostatni dozwolony element
Liczba czerwona – element nadprogramowy
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca.
Elementy jednostki napędowej są przypisane do danego bolidu. Jeśli w trakcie sezonu dojdzie do zmiany kierowcy, to nowy zawodnik musi korzystać z tych samych elementów co jego poprzednik.
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są poszczególne elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
Kary za nadprogramowe elementy jednostki napędowej
Regulamin dotyczący kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nie zmienił się w stosunku do minionego sezonu. Użycie pierwszego nadprogramowego elementu z danej kategorii oznacza przesunięcie na polach startowych o 10 miejsc, a kolejnych nadprogramowych z tej samej kategorii o 5 pozycji na starcie. Jeżeli suma kar za nadprogramowe elementy w jeden weekend przekracza 15, to kierowca po prostu startuje z końca stawki. Nie będzie dalszego sumowania kar.
Zmiany w systemie kar sprawiły, że nie opłaca się gromadzić w jeden weekend więcej sztuk danego elementu jednostki napędowej. W 2020 roku jeśli kierowca otrzyma w dany weekend dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. Pierwszy z nich nie będzie mógł już być używany.
P.S. Zdjęcie tytułowe tego wpisu przedstawia silnik Honda RA617H z 2017 roku. Producenci bardzo rzadko udostępniają dobre zdjęcia swoich jednostek napędowych.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: