Informacje na temat bieżącego wykorzystania elementów jednostek napędowych przez wszystkich kierowców i zespoły F1 w 2022 roku. Tabela z wykorzystaniem elementów będzie aktualizowana na bieżąco w trakcie sezonu 2022 Formuły 1.
Limity wykorzystania elementów jednostki napędowej w sezonie 2022 są następujące: trzy silniki spalinowe, turbosprężarki, MGU-H i MGU-K, a także po dwie sztuki baterii i elektroniki sterującej. Do limitów wliczane są również układy wydechowe, każdy może użyć bezkarnie ośmiu kompletów. Elementy jednostki napędowej są przypisane do danego bolidu. Jeśli w trakcie sezonu dojdzie do zmiany kierowcy, to nowy zawodnik musi korzystać z tych samych elementów co jego poprzednik. Liczba dostępnych elementów jest identyczna jak w sezonie 2021, a kalendarz według planu będzie dłuższy o jeden weekend, więc istnieje spore ryzyko przekroczenia limitów. Wprowadzenie zamrożenia rozwoju jednostek napędowych od 2022 roku początkowo wcale nie musi przełożyć się na mniejszą awaryjność komponentów.
Wykorzystanie elementów silników w 2022 roku w F1
Kierowca | Zespół / Silnik | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Max Verstappen | Red Bull - RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Sergio Perez | Red Bull - RBPT | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 9 |
Carlos Sainz | Ferrari | 6 | 5 | 5 | 6 | 3 | 4 | 8 |
Daniel Ricciardo | McLaren - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Lando Norris | McLaren - Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 |
Fernando Alonso | Alpine - Renault | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 6 |
Esteban Ocon | Alpine - Renault | 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 7 |
Pierre Gasly | AlphaTauri - RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri - RBPT | 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | 7 |
Lance Stroll | Aston Martin - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Sebastian Vettel | Aston Martin - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Alexander Albon | Williams - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Nicholas Latifi | Williams - Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo - Ferrari | 6 | 7 | 7 | 4 | 2 | 3 | 8 |
Zhou Guanyu | Alfa Romeo - Ferrari | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 8 |
Kevin Magnussen | Haas - Ferrari | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 8 |
Mick Schumacher | Haas - Ferrari | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 |
Tabela została zaktualizowana po zakończeniu sezonu |
Liczba pogrubiona – ostatni dozwolony element, Liczba czerwona – element nadprogramowy
Legenda tabeli: ICE – silnik spalinowy, TC – turbosprężarka, MGU-H – moto-generator energii cieplnej, MGU-K – moto-generator energii kinetycznej, ES – baterie, CE – elektronika sterująca, EX – układ wydechowy.
Nie mamy wiedzy w jakim stanie są poszczególne elementy. Zespoły po pierwszym wykorzystaniu danego elementu mogą z niego niemal dowolnie korzystać. Fakt, że dany kierowca otrzymuje np. nowy silnik spalinowy nie oznacza automatycznie, że poprzedni nie nadaje się już do użytku. Standardową praktyką jest wykorzystanie starszych elementów podczas piątkowych treningów oraz zakładanie nowszych części na sobotę i niedzielę.
Zamrożenie rozwoju jednostek napędowych od 2022 roku
W temacie jednostek napędowych w 2022 roku najważniejszą kwestią jest zamrożenie ich rozwoju. Zamrożenie rozwoju podzielono na dwa terminy, a każdy komponent można ulepszyć jeden raz przed zamrożeniem w tym roku. W dniu 1 marca minął termin zgłaszania ostatecznych projektów silników spalinowych, turbosprężarek, MGU-H, układów wydechowych, a także paliwa i olejów. Od tego momentu te komponenty nie mogą być ulepszane. Drugim terminem jest 1 września i do tego momentu można jeden raz poprawić MGU-K, baterie i elektronikę sterującą. Producenci silników są bardzo tajemniczy, ale prawdopodobnie wszyscy pozostawili sobie możliwość ulepszenia tych trzech komponentów na późniejszy termin.
Od momentu dostarczenia do FIA specyfikacji poszczególnych komponentów ich rozwój zostaje zamrożony na cztery lata, do końca 2025 roku. Pozostawiono możliwość wprowadzania zmian z powodu niezawodności, bezpieczeństwa lub ograniczenia kosztów. Zgodę musi na to wyrazić nie tylko FIA, ale również swoje uwagi mogą zgłosić pozostali producenci, którzy dostaną ogólne informacje co jeden z nich planuje. W ten sposób ma zostać wyeliminowany sposób na poprawę wydajności pod przykrywką innych modyfikacji.
Gdyby jeden z producentów negatywnie odstawał od pozostałych pod względem wydajności, to prawdopodobnie FIA wyraziłaby zgodę na wprowadzenie poprawek. Nie ma takiego zapisu w regulaminie, ale dla dobra całej Formuły 1 taka decyzja byłaby korzystna, bo słabszy silnik bardzo odbije się na formie zespołów z niego korzystających przez cztery lata.
Kary za nadprogramowe elementy jednostki napędowej
Regulamin dotyczący kar za nadprogramowe elementy jednostki napędowej nie zmienił się w stosunku do minionego sezonu. Użycie pierwszego nadprogramowego elementu z danej kategorii oznacza przesunięcie na polach startowych o 10 miejsc, a kolejnych nadprogramowych z tej samej kategorii o 5 pozycji na starcie. Jeżeli suma kar za nadprogramowe elementy w jeden weekend przekracza 15, to kierowca po prostu startuje z końca stawki. Nie będzie dalszego sumowania kar.
System kar sprawia, że nie opłaca się gromadzić w jeden weekend więcej sztuk danego elementu jednostki napędowej. W 2022 roku jeśli kierowca otrzyma w dany weekend dwa nowe, nadprogramowe elementy jednego typu (np. dwa silniki spalinowe), to w kolejne weekendy będzie mógł korzystać tylko z drugiego z tych elementów. Pierwszy z nich nie będzie mógł już być używany.
Liczba kar w dwóch ostatnich sezonach
W 2020 roku z powodu pandemii koronawirusa skrócono sezon do 17. eliminacji, a limity wykorzystania komponentów jednostki napędowej pozostawiono na tym samym poziomie. Z tego powodu średnia wymagana żywotność komponentów jednostek napędowych znacząco spadła, a to przełożyło się na o wiele mniejszą liczbę kar. Jedynie pięciu kierowców musiało zakładać nadprogramowe elementy. W większości przypadków powodem były nagłe awarie, również powstałe w wyniku kraks.
W 2021 roku limity nie uległy zmianie, za to kalendarz liczył pięć dodatkowych eliminacji. Z tego powodu znacząco wzrosła liczba wykorzystywanych nadprogramowych komponentów, a tym samym kar. Łącznie 16. kierowców było karnie przesuwanych na starcie za wykorzystanie dodatkowych komponentów, niektórzy więcej niż jeden raz. Wiele awarii było spowodowanych kraksami, nie brakowało również poważnych problemów, które nękały wybranych producentów.
P.S. Zdjęcie tytułowe tego wpisu przedstawia jednostkę napędową Hondy z 2020 roku
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: