Wpływy Formuły 1 z Internetu w 2020 roku były najwyższe w historii. Generowane z tego tytułu pieniądze wciąż są jednak mało znaczące w całym biznesie, ale jeśli tempo wzrostu się utrzyma, to za kilka lat będą jednym z głównych filarów. Szybko rośnie liczba abonentów F1 TV.
Liberty Media rozlicza swoje przychody z Internetu poprzez brytyjską spółkę Formula One Digital Media Limited. Na początku listopada 2021 roku złożyła ona swój raport finansowy za 2020 rok i z niego można wyciągnąć kilka ciekawych liczb. Ta spółka zajmuje się sprzedażą i eksploatacją praw cyfrowych oraz usług związanych z zawodami F1. Na mocy umowy z głównymi spółkami zarządzającymi Formułą 1, posiada prawa do wykorzystywania mediów społecznościowych, strony internetowej, aplikacji, a także innych produktów i platform w celach zarobkowych. Ta spółka zajmuje się także obsługą stron internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji, usługi streamingowej F1 TV, a także czerpie zyski z prowizji od internetowej sprzedaży biletów oraz towarów licencjonowanych przez F1 (np. ubrania i gadżety).
Przypominam, że z powodu pandemii koronawirusa sezon 2020 rozpoczął się dopiero na początku lipca i trwał niecałe pół roku. To znacząco wpłynęło na możliwości zarobku z Internetu, bo np. ludzie rzadziej kupowali pakiety F1 TV, a brak akcji na torze spowodował, że było mniej odsłon stron internetowych w kilku miesiącach, a tym samym niższe wpływy z reklam.
Więcej artykułów dotyczących związków i działalności Formuły 1 w Internecie można sprawdzić TUTAJ.
Wyniki finansowe F1 z działalności w Internecie w 2020
Formuła 1 zanotowała 44,3 mln $ przychodów z Internetu w 2020 roku. To poprawa o 25% w porównaniu do 2019 roku (35,4 mln $). Dla porównania w 2018 roku przychody wyniosły 22 mln $, czyli uległy podwojeniu w dwa lata. Koszty podstawowej działalności i wydatki administracyjne wyniosły łącznie 33,1 mln $, a więc wzrosły o 3 mln z poziomu 30,1 mln $ rok wcześniej. Po uwzględnieniu opłaty licencyjnej na rzecz spółki FOWC (Formula One World Championship Limited) wypracowano zysk w wysokości 2,5 mln $. Jest to wyraźna poprawa, bo w 2019 roku spółka wypracowała 0,3 mln $ zysku, a we wcześniejszych latach były to straty.
W 2019 roku wpływy z Internetu zapewniły niecałe 2% ogólnych wpływów Formuły 1 raportowanych przez Liberty Media w rocznym podsumowaniu. W 2020 roku łączne przychody F1 wyniosły 1 145 mln $ (spadły o 43% w porównaniu do 2019 roku) – Szczegóły. W tym zawierają się przychody z Internetu na poziomie 44,3 mln $. Udział Internetu w ogólnych przychodach wzrósł więc do 3,8%. Jest to chyba jedyny obszar działalności F1, który urósł w kryzysowym 2020 roku.
Usługa F1 TV Pro szybko rośnie, ale wciąż jest niszą w skali całej Formuły 1
W raporcie znajduje się podział przychodów na cztery różne kategorie i z tego zestawienia możemy się dowiedzieć najwięcej na temat tego jak funkcjonuje obecnie F1 w Internecie. Wpływy pochodzące z modelu subskrypcyjnego (sprzedaż pakietów F1 TV przez stronę www, aplikację i umowy z zewnętrznymi dostawcami) w 2020 roku wyniosły 18,99 mln $. Dla porównania w 2019 roku było to 13,0 mln, a w 2018 roku – 6,1 mln $. Przypominam, że usługa F1 TV zadebiutowała w połowie 2018 roku. Wzrost przychodów w 2020 roku był wyraźny, a przypominam, że sezon ruszył później, więc np. osoby kupujące pakiety miesięczne kupiły ich mniej.
Popularność usługi F1 TV szybko rośnie, a w 2021 roku została ona mocno odświeżona i lepiej działała, więc to powinno oznaczać kolejny szybki wzrost abonentów i wpływów. Ceny za pakiety F1 TV Access i F1 TV Pro są bardzo zróżnicowane na świecie. Dodatkowo ludzie wykupują różne pakiety zarówno na miesiąc jak i na rok, dlatego trudno oszacować ilu było konkretnie abonentów. Zakładając, że ludzie kupowali jedynie pakiety na rok w średniej cenie 70$, to było około 270 000 abonentów. Jak widać jest to w skali całego świata bardzo mała liczba. Realnie na pewno abonentów było więcej, bo ludzie kupowali miesięczne pakiety i korzystali z różnych promocji. Nie powinno być jednak więcej niż milion abonentów. To oznacza, że potencjał wzrostu jest ogromny. Liberty Media nigdy nie podało żadnych konkretnych informacji o liczbie abonentów F1 TV.
Pozostałe obszary działalności F1 w Internecie w 2020 roku
Bardzo znacząco wzrosły wpływy z udzielonych licencji. W 2020 roku wyniosły one 13,88 mln $, a w 2019 roku tylko 2,5 mln. Te przychody obejmują gry video, zarówno chodzi o oficjalną grę od Codemasters, a także pozostałe gry online i mobilne w których jest licencjonowana zawartość F1. Gier opartych o licencji F1 jest coraz więcej i muszą one być coraz bardziej popularne. To nie koniec ekspansji Liberty Media, bo w 2022 roku poza kolejną odsłoną gry od Codemasters i grami mobilnymi, pojawi się również duża gra menadżerska. Dlatego możemy spodziewać się, że wpływy finansowe z tego tytułu będą rosnąć.
Spadek zanotowano po stronie sprzedaży reklam w Internecie. Wpływy z tego tytułu w 2020 roku wyniosły 8,6 mln $, a rok wcześniej było to 10,2 mln $. Chodzi tutaj o reklamy na głównej stronie internetowej F1, w aplikacji oraz inne wpływy wygenerowane z materiałów zamieszczanych w Internecie (chodzi np. o reklamy przy filmikach na YouTube). Ten spadek można łatwo wytłumaczyć skróceniem sezonu. Przez kilka miesięcy zainteresowanie sportem było niskie, bo przełożyło się na mniejszą liczbę odwiedzin strony internetowej i innych mediów należących do F1. W 2021 roku powinno w tej kategorii dojść do odbicia w górę.
Pozostałe przychody z Internetu wyniosły 2,8 mln $, ale nie podano co się na nie konkretnie składa.
Zyski z Internetu będą rosły
Liberty Media bardzo mocno postawiło na Internet. Do tej pory chodziło im głównie o to, aby w ten sposób zyskiwać nowych kibiców, ale teraz również jest to miejsce do zarobku. Biorąc pod uwagę to jak zmieniają się przyzwyczajenia ludzi i rynek medialny, to szczególnie F1 TV powinno systematycznie z roku na rok zapewniać coraz większe przychody. W ten sposób Internet stanie się jednym z głównych filarów przychodów Formuły 1.
Liberty Media pełne wyniki finansowe na 2021 rok poda podczas konferencji 25 lutego 2022 roku, one mogą być rekordowe w całej historii F1. Dane za działalność w Internecie za 2021 rok z uwagi na znacznie dłuższe terminy wymagane do złożenia dokumentów pojawią się pod koniec 2022 rok.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: