Poznaliśmy wyniki finansowe McLaren Racing za 2021 rok, czyli spółki zajmującej się wyłącznie wyścigowymi zadaniami. McLaren przyniósł stratę w 2021 roku, ale z dzięki nowemu udziałowcowi i rosnącej liczbie partnerów ich przyszłość jest zabezpieczona.
Minione dwa lata były bardzo burzliwe w McLarenie. Kryzys finansowy spowodowany pandemią koronawirusa uderzył w nich w najgorszym momencie. Wcześniej dynamicznie z roku na rok zwiększali obroty, ale cały czas funkcjonowali na kredytach i dofinansowaniu ze strony udziałowców. Firma regularnie przynosiła straty, ale z roku na rok produkcja samochodów rosła, a wyniki finansowe się poprawiały. Prognozy na kolejne lata były optymistyczne, a gdy miało dojść do przełomu, to pojawił się kryzys w 2020 roku i cała firma popadła w duże problemy.
McLaren został zmuszony do wzięcia dodatkowych kredytów, ale to nie wystarczyło. Na początku 2020 roku firma dostała od swoich udziałowców 300 mln funtów dofinansowania. W połowie 2020 roku wzięli 150 mln funtów kredytu w banku w Bahrajnie. W grudniu firma MSP Sports Capital zakupiła pakiet akcji zespołu F1. W 2020 roku wpłacili 100 mln funtów, w 2021 roku kolejne 25 mln, a docelowo zapłacą 185 mln funtów za 33% udziałów. Ostatnim elementem restrukturyzacji była sprzedaż siedziby (obie fabryki) w kwietniu 2021 roku za 170 mln funtów amerykańskiej firmie Global Net Lease. McLaren jednocześnie podpisał umowę na 20-letni wynajem, będą mogli ją potem przedłużyć lub odkupić budynki. W sierpniu 2021 roku sprzedali swój dział nowoczesnych technologii McLaren Applied firmie inwestycyjnej Greybull Capital za nieujawnioną kwotę.
Te wszystkie działania doprowadziły do bardzo dużych zmian w McLarenie. Obecnie McLaren ma dwa główne działy, a nie trzy jak dawniej: Automotive (produkcja samochodów), Racing (zespół F1 i inne zespoły wyścigowe). Sprzedaż udziałów w zespole F1 doprowadziła do rozdzielenia biznesów związanych z McLarenem na dwie spółki. Na koniec 2021 roku w McLaren Racing 75% udziałów ma McLaren Group (główna spółka), a 25% konsorcjum z MSP Sports Capital na czele. W kolejnych latach liczba udziałów posiadanych przez MSP Sports Capital może zwiększyć się do 33%, bo oni do tej pory wpłacili 125 mln funtów, umowa zakłada łącznie 185 mln funtów.
Spółka McLaren Racing Limited na początku kwietnia złożyła w brytyjskim urzędzie swój raport finansowy i wszelkie liczby w tym tekście pochodzą z niego.
Wyniki finansowe McLaren Racing w 2021 roku
W 2021 roku McLaren Racing kupił 75% akcji w zespole startującym w serii IndyCar za nieujawnioną sumę. W 2021 roku przygotowywali się do udziału Extreme E od sezonu 2022, trwały również prace inwestycyjne związane z budową nowego tunelu aerodynamicznego i symulatora. Zespół otrzymał także 25 mln funtów w ramach inwestycji od MSP Sports Capital. Te wszystkie czynniki mocno wpływają na wartości. Według zapowiedzi z poprzedniego raportu finansowego dział wyścigowy ma zapewnione finansowanie do końca 2023 roku, a w kolejnych latach ten dział ma zacząć przynosić zyski. Z powodu tych dodatkowych transakcji danych z 2021 roku nie da się bezpośrednio porównywać w tymi z poprzednich lat.
Przychody całego McLaren Racing w 2021 roku wyniosły 282,2 mln funtów, co oznacza spadek o 15,2% z rekordowego poziomu 332,9 mln funtów w 2020 roku (zawyżonego przez pozyskanie funduszy od nowego udziałowca). Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wyniosły 214,2 mln funtów po wzroście z poziomu 196 mln rok wcześniej. Spółka po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków przyniosła stratę w wysokości 5,9 mln funtów. Rok wcześniej z powodu dofinansowania od nowego udziałowca i innych operacjach finansowych był rekordowy zysk – 90,6 mln funtów. Od 2021 roku w F1 obowiązuje limit budżetowy, ale nie widać efektów w raporcie McLarena. Oni mieli tylko w nieznaczny sposób ograniczać działalność aby zmieścić się w limicie, a w zamian rozszerzyli działalność o inne serie.
Średnia liczba pracowników w McLaren Racing w 2021 roku wyniosła 837 osoby, co jest niewielkim spadkiem z poziomu 841 pracowników w 2020 roku. Wśród pracowników w 2021 roku był następujący podział: 351 osób w produkcji, 273 projektantów i inżynierów oraz 213 w administracji. Łączne wydatki na pensje wzrosły o niecałe 9 mln do 85,5 mln funtów. Najlepiej zarabiający dyrektor (Zak Brown) zarobił 8,8 mln funtów, o 0,5 mln mniej niż rok wcześniej. Pensje dyrektorów nie wliczają się do zsumowanych pensji pracowników.
McLaren Racing na koniec 2021 roku miał 51 partnerów. Założyli sobie bardzo ambitne cele dotyczące pozyskiwania sponsorów na lata 2022 – 2026, co dobrze widać po tegorocznym bolidzie, na którym jest jeszcze więcej reklam niż dawniej. McLaren liczy, że umowa z firmą Castore pozwoli im znacząco zwiększyć wpływy ze sprzedaży ubrań, gadżetów, a także licencjonowanych produktów. McLaren także regularnie sprzedaje historyczne samochody kolekcjonerom i muzeom, są one również wykorzystywane do promocji i podczas imprez marketingowych. W ostatnich latach przerzucali je do rożnych spółek z powodów finansowych. Na koniec 2021 roku mieli 90 historycznych samochodów, czyli o osiem mniej niż rok wcześniej.
Podsumowanie i co czeka ich w 2022 roku
Za McLarenem dwa bardzo trudne lata, ale od 2022 roku sytuacja powinna ulec znaczącej poprawie. Jak wynika z informacji pojawiających się w świecie F1, budżet ich zespołu ma być już na tyle zrównoważony że staną się samowystarczalni. Wpływy w ramach premii od Liberty Media i sponsorów z nadwyżką pokryją wydatki zespołu F1. Takie informacje pojawiły się jeszcze przed ogłoszeniem największej umowy sponsorskiej zespołu z firma OKX. McLaren Racing ma pieniądze, stąd decyzja o przejęciu zespołu od Mercedesa i wejście do Formuły E od kolejnego sezonu. McLaren będzie obecny od 2023 roku w czterech seriach wyścigowych, a także w e-sporcie. Trwają również prace związane z nowym tunelem aerodynamicznym i symulatorem. Koncern Audi był mocno zainteresowany kupnem McLarena, ale ich oferta została odrzucona. McLaren ma zabezpieczoną przyszłość i sprzedaż w takim momencie nie byłaby korzystna.
P.S. Dopiero pod koniec maja swoje wyniki finansowe za 2021 roku przedstawi McLaren Automotive, bo o miesiąc opóźnili ich publikację. Zaktualizuję wtedy ten tekst w tym miejscu, bo kondycja głównej spółki składającej się na McLarena ma również wpływ na ich dział wyścigowy.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: