McLaren Technology Group – spółka matka zespołu Formuły 1 zanotowała stratę finansową w 2016 roku. Wpływ na to miał zespół F1, który miał niższe przychody i zakończył rok pod kreską, mimo solidnego wsparcia Hondy.
McLaren Technology Group to spółka matka dla kilku różnych firm. W tym gronie znajduje się zarówno zespół Formuły 1, jak i spółki zajmuje się nowymi technologiami, produkcją elektroniki dla rożnych serii wyścigowych, finansami, marketingiem, czy nawet duża firma cateringowa (sprzedana pod koniec 2016 roku). W jej skład nie wchodzi spółka McLaren Automotive zajmująca się produkcją samochodów drogowych.
Przypominam, że McLaren w ostatnich miesiącach przechodzi duże zmiany za kulisami związane z odejściem z firmy Rona Dennisa (szczegóły). Dwa pozostali główni udziałowcy wykupili jego akcje za 275 mln funtów. Kontrolę nad firmą sprawują obecnie dwaj udziałowcy: Szejk Mohammed bin Essa Al Khalifa reprezentujący fundusz inwestycyjny królestwa Bahrajnu oraz Mansour Ojjeh.
Wyniki finansowe McLarena w 2016 roku
Spółka McLaren Technology Group opublikowała raport finansowy za 2016 rok. W minionym roku zanotowała ona przychody na poziomie 276,4 mln funtów, co oznacza niewielki spadek w porównaniu do 277,5 mln funtów w 2015 roku. Firma zanotował stratę w wysokości 6 mln funtów, gdy w 2015 roku wygenerowała zysk na poziomie 3,9 mln funtów. Za pogorszenie wyników odpowiada zespół F1, bo pozostałe działy zanotowały poprawę swoich wyników finansowych.
Zespół Formuły 1 zanotował w 2016 roku 179,8 mln funtów przychodów, co jest spadkiem ze 188,2 mln funtów w 2015 roku. Pogorszenie przychodów jest związane z niższymi premiami od FOM. McLaren zajął dopiero dziewiąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów w 2015 roku w porównaniu do piątej pozycji w 2014 roku (wpływy od FOM w danym roku opierają się na klasyfikacji z poprzedniego sezonu). Zespół F1 w wyniku pogorszenia przychodów zanotował stratę w wysokości 4,1 mln funtów, podczas gdy w 2015 roku wypracował zysk na poziomie 5,5 mln funtów. To oznacza, że wydatki na F1 pozostały na zbliżonym poziomie.
Wiele mówi się o mitycznych 100 milionach (dolarów lub euro w zależności od tego kto o tym mówi) od Hondy, jakie co roku otrzymuje McLaren. Honda przekazuje podobno darmowe silniki, wsparcie technologiczne, pokrywa połowę pensji kierowców i dodatkowo wpłaca pieniądze w ramach sponsoringu. Nikt tego nie potwierdził dokładnie, ale wiemy że wsparcie jest bardzo duże. Raport finansowy nie zawiera szczegółów na temat poszczególnych kontraktów, więc nie wiemy ile faktycznie otrzymują od Hondy i jak to jest księgowane. Patrząc na finanse McLarena z lat przed Hondą, to budżet utrzymywał się na podobnym poziomie. McLaren stracił kilku sponsorów, ale ich wartość była sporo niższa od tych „100 mln”. Dlatego możemy założyć, że jeżeli wysokość wsparcia jest prawdziwa, to tylko część wpływa bezpośrednio na konta zespołu. Reszta to wsparcie technologiczne i darmowe jednostki napędowe.
McLaren powinien poprawić swoje finanse w 2017 roku, bo oszczędzą na pensji kierowców przez odejście Jensona Buttona. Po stronie wpływów będą większe sumy od FOM za szóste miejsce w 2016 roku plus pieniądze od kilku nowych sponsorów. Po stronie strat jest utrata dużego partnera – ExxonMobil. Rezygnacja z umowy z Hondą i zakup silników od Renault bardzo negatywnie wpłynie na finanse w 2018 roku. Nie uda się tego załatać ewentualnymi nowymi kontraktami ze sponsorami. Obaj udziałowcy McLarena będą musieli wziąć na siebie konieczność częściowego utrzymania zespołu.
McLaren staje się bardzo dużą firmą
McLaren Automotive – spółka zajmująca się produkcją samochodów drogowych w 2016 roku kontynuowała dynamiczny wzrost. Spółka zanotowała 650 mln funtów przychodów (450 mln w 2015 roku) i zysk na poziomie 7,3 mln funtów. To spółka funkcjonuje w obecnej formie od sześciu lat i co roku bardzo szybko rośnie. McLaren podwoił sprzedaż samochodów do 3 286 sztuk w 2016 roku. Zmiany w fabryce zwiększyły możliwości produkcyjne do 5 000 sztuk rocznie, a McLaren planuje wykorzystywać je w minimum 90% (4 500 samochodów rocznie). McLaren ma do 2022 roku zainwestować miliard funtów w badania i rozwój, co oznacza m.in. opracowanie 15. nowych modeli. Dlatego obecnie zyski są stosunkowo niewielkie, bo pieniądze są od razu inwestowane w rozwój. Budowana jest także nowa fabryka w Wielkiej Brytanii poza Woking. Firma planuje podwoić przychody do 2022 roku.
Wspominam o spółce McLaren Automotive, bo po zwolnieniu i wykupieniu akcji należących do Rona Dennisa ze wszystkich spółek McLarena, planem obecnych właścicieli jest ich połączenie. Po połączeniu tych dwóch głównych spółek powstanie firma generująca ponad 1,5 miliarda funtów przychodu rocznie. Formuła 1 będzie wtedy odpowiadać za około 15% jej wielkości. Dalszym celem jest debiut McLarena na giełdzie. Sukces Ferrari związany z emisją akcji skutkuje tym, że McLaren również jest tym zainteresowany.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet. Ostatnio dodałem szczegóły na temat finansów Red Bulla oraz działu silnikowego Mercedesa w 2016 rok. Będą pojawiać się kolejne.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: