McLaren opublikował swojej wyniki finansowe za 2018 rok. Cała firma rośnie w ekspresowym tempie i staje się liczącym na świecie producentem samochodów. Z drugiej strony po rozwodzie z Hondą wyniki finansowe zespołu F1 są bardzo słabe.
Tekst został zaktualizowany o dodatkowe dane i informacje w ostatniej części
Minione dwa lata to okres bardzo dużych zmian w McLarenie. W trakcie 2017 roku pozostali udziałowcy odkupili od Rona Dennisa należące do niego udziały za 275 mln funtów. W trakcie 2017 roku dokonała się bardzo duża zmiana, bo spółki składające się na McLarena zostały połączone w jeden holding: McLaren Group Limited. Zmiany związane z łączeniem spółek zakończyły się ostatecznie na początku stycznia 2018 roku. Dlatego rok 2018 jest pierwszym w którym praktycznie w całości McLaren funkcjonował na nowych zasadach.
W maju 2018 roku kanadyjski miliardem Michael Latifi poprzez swoją spółkę Nidala przejął 10% akcji całego McLarena płacąc za nie 203,1 mln funtów, co oznacza wycenę całości na ponad 2 miliardy funtów. Pieniądze od Lafifiego zostaną przekazane w trzech ratach, a ostatnia (50 mln funtów) ma być wpłacona w maju tego roku. Te pieniądze zostaną przeznaczone na bieżącą działalność firmy.
McLaren ma obecnie siedmiu udziałowców. Fundusz inwestycyjny królestwa Bahrajnu posiada ich 57,74%, a więc ma pełną kontrolę nad firmą. TAG Group Limited limited posiada 14,67% akcji, a firma Nidala ma ich 7,69%. Czterej pozostali udziałowcy mają poniżej 6% akcji. Faktyczną kontrolę sprawują wspólnie dwaj główni udziałowcy: Szejk Mohammed bin Essa Al Khalifa reprezentujący fundusz inwestycyjny królestwa Bahrajnu oraz Mansour Ojjeh reprezentujący TAG Group Limited.
Na McLaren Group Limited składają się trzy główne działalności: produkcja samochodów, zespół F1 oraz szeroko rozumiane nowoczesne technologie. Dział zajmujący się produkcją samochodów rośnie w ekspresowym tempie i będzie dalej rósł. McLaren planuje zainwestować 1,2 miliarda funtów do 2025 roku w ten dział. W tym czasie ma rozpocząć się produkcja aż 18 nowych modeli samochodów. W Wielkiej Brytanii obecnie uruchamiana jest nowa fabryka (poza Woking) gdzie będą wytwarzane podzespoły do produkcji aut. Roczna produkcja samochodów według planu ma do 2024 roku wzrosnąć do poziomu 6000 sztuk rocznie. Tak narzucony limit sprawia, że rynek nie zostanie zalany nowymi samochodami McLarena i ich ceny będą wysokie.
Wyniki finansowe McLarena w 2018 roku
McLaren zanotował w 2018 roku przychody na poziomie 1 256 mln funtów. Co jest wzrostem aż o 44% w porównaniu do 871 mln funtów przychodów w 2017 roku. Za większość wzrostu przychodów odpowiada dział zajmujący się produkcją samochodów. Udało się zwiększyć ich produkcję (a tym samym sprzedaż) o 45% do poziomu 4 829 sztuk. Firma przyniosła stratę operacyjną w wysokości 4,8 mln funtów, jest to zdecydowana poprawą w stosunku do straty w wysokości 43,4 mln funtów w 2017 roku. Wynik finansowy po opodatkowaniu to strata w wysokości 61,8 mln funtów. Nie są to dobre wyniki, ale firma cały czas bardzo mocno inwestuje z myślą o osiąganiu zysków w kolejnych latach.
W 2018 roku dział produkcji samochodów odpowiadał za 84% przychodów całej firmy, zespół F1 za 11%, a dział Applied Technologies za 5%. Biorąc pod uwagę perspektywy na kolejne lata, to dział zajmujący się produkcją samochodów będzie w przyszłości jeszcze bardziej dominował w finansach całej firmy.
Regionem gdzie sprzedawanych jest najwięcej samochodów McLarena jest Ameryka Północna. Stąd pomysł stałego udziału w serii IndyCar, co byłoby bardzo dobrą reklamą na tym kluczowym dla nich rynku. Sprzedaż samochodów rosła praktycznie na całym świecie poza regionem Bliskiego Wschodu i Afryki.
Łączna liczba pracowników całej firmy w 2018 roku wyniosła 3 798 osób, co oznacza wzrost o 620 osób w porównaniu do 2017 roku. W raporcie liczba pracowników jest podana dla całej firmy, nie ma informacji na temat zatrudnienia w samym zespole F1.
Wyniki finansowe McLarena w Formule 1 w 2018 roku
W przypadku zespołu F1 w 2018 roku doszło do ogromnych zmian, bo zespół zrezygnował z współpracy z Hondą. Umowa z japońskim producentem była nieudana pod względem sportowym, ale niezwykle korzystna pod względem finansowym. Zespół dodatkowo musiał zacząć kupować silniki od Renault (Honda dawała je za darmo) oraz otrzymał niższą premię od FOM przez słabe miejsce w sezonie 2017. To bardzo odbiło się na finansach zespołu F1. Udziałowcy McLarena zdawali sobie sprawę z kosztów rozwodu z Hondą i było ich stać na taki ruch. W perspektywie kilku lat zobaczymy czy ta decyzja im się opłaciła pod względem sportowym i finansowym. Sytuacja w 2019 roku (nieujęta w raporcie) sugeruje poprawę obu tych czynników.
Przychody zespoły wyniosły w 2018 roku tylko 132,8 mln funtów. Jest to bardzo duży spadek z poziomu 209,1 mln funtów 2017 roku. Tutaj widać doskonale, jak ważne dla tego zespołu pod względem finansowym było wsparcie Hondy. Wynik finansowy EBITDA zespołu F1 za 2018 rok, to gigantyczna strata w wysokości 96 mln funtów. W 2017 roku zespół zanotował zysk EBITDA w wysokości 1 mln funtów.
W trakcie 2018 roku zespół sprzedał historyczne samochody za 10 mln funtów, gdy w 2017 roku zanotowano 27,5 mln funtów przychodów z tego tytułu. Spadek przychodów ze sprzedaży historycznych samochodów także negatywnie odbił się na wynikach finansowych zespołu F1. McLaren nadal planuje zmniejszenie kolekcji historycznych bolidów, których obecnie posiadają 148 sztuk. Zespół przeciętnie dodaje do swojej kolekcji historycznych bolidów trzy sztuki po zakończeniu danego sezonu.
W przypadku wyników finansowych zespołu F1 trzeba zaznaczyć jedną kwestię. W wynikach finansowych zespołu McLarena nie ma przychodów z tytułu sponsoringu ze strony macierzystej firmy, bo zespół do niej bezpośrednio należy. Stąd w finansach pojawia się strata, która oczywiście pokrywana jest z ogólnego budżetu firmy. Dla porównania np. zespoły Red Bull i Mercedes są niezależne od swoich macierzystych koncernów i co roku dostają od nich duże pieniądze w ramach sponsoringu. Tych pieniędzy jest na tyle dużo, aby zbalansować budżet.
Perspektywy finansowe zespołu F1 na 2019 rok są o wiele lepsze. Zespół otrzyma wyższe premie od FOM, a także pozyskał kilku nowych dużych sponsorów. Szczególnie umowa z British American Tobacco jest według plotek bardzo dużo warta. Dodatkowo zespół nie musi już płacić wysokiej pensji Fernando Alonso. Z drugiej strony do McLaren Racing zalicza się także program startów w wyścigu Indy500 w 2019 roku, co podnosi zarówno koszty, jak i przychody.
P.S. Zainteresowani mogą sobie pobrać pliki pdf z raportem finansowym oraz prezentacją wyników za 2018 rok ze strony internetowej firmy – KLIK.
Aktualizacja 28.05.2019 r. – Dodatkowe informacje z raportu McLaren Racing
McLaren Racing (spółka zajmująca się bezpośrednio zespołem F1) opublikował swój raport na 2018 rok. W ten sposób możemy poznać kilka dodatkowych informacji dotyczących bezpośrednio tej spółki, a nie całego McLarena. Raport ten jest przygotowany w innym standardzie, więc liczby dotyczące wydatków i przychodów są inne niż te podane w ogólnym raporcie całej grupy. Według tego raportu przychody zespołu w 2018 roku wyniosły 123,6 mln funtów, co oznacza spadek aż o 72,9 mln funtów rok do roku. Zespół przyniósł bardzo dużą stratę w wysokości 84,4 mln funtów (w 2017 roku strata wyniosła 13,1 mln funtów). W 2018 roku zwiększyli wydatki na prowadzenie zespołu co w połączeniu ze znaczącym spadkiem przychodów doprowadziło do tak dużej straty.
McLaren przyznał, że wartość podpisanych umów sponsorskich w 2018 roku nie była tak wysoka jak oczekiwano. Jednak te nowe kontrakty z minionego roku były solidną podstawą do dalszych wzrostów w 2019 roku (nie ujętych w raporcie). W bieżącym roku sytuacja dotycząca wpływów od sponsorów ma być już bardzo dobra.
Średnia liczba pracowników w 2018 roku wyniosła 714 osób, co jest niewielkim wzrostem o ośmiu pracowników w stosunku do 2017 roku. McLaren posiadał w 2018 roku 357 pracowników produkcji, 261 inżynierów i projektantów oraz 96 osób w administracji. Łączne wydatki na ich pensje wyniosły 59,8 mln funtów.
Na początku 2019 roku do spółki McLaren Racing włączono dwa inne podmioty: McLaren Marketing Limited oraz Team McLaren Limited. Wpłynie to na wyniki finansowe za 2019 rok. Pod McLaren Racing podlega program startu w wyścigu Indy500, co również wpłynie na wyniki finansowe w 2019 roku.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: