Firmy Red Bull Technology oraz Red Bull Racing opublikowały swoje wyniki finansowe za 2016 rok. Obie te spółki zwiększyły przychody w 2016 roku i zanotowały niewielkie zyski. Wygląda na to, że w minionym roku koncern Red Bulla zwiększył swoje wydatki na Formułę 1.
Red Bull Technology to główna firma zajmująca się prowadzeniem zespołu Formuły 1 dla koncernu Red Bull. Dodatkowo firma ta ma dział Advanced Technology, który zajmuje się m.in. współpracą z Aston Martinem przy opracowaniu nowego drogowego super-samochodu, a także innymi działalnościami inżynierskimi. Red Bull Racing zajmuje się tylko prowadzeniem zespołu F1 i jest częścią Red Bull Technology. Red Bull Technology posiada 100% akcji Red Bull Racing. Obie te spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Wyniki finansowe Red Bulla w Formule 1 w 2016 roku
Zespół Red Bull Racing zanotował w 2016 roku 198 mln funtów przychodów, co jest wyraźną poprawą w stosunku do 181,5 mln funtów w 2015 roku. Firmie udało się wypracować niewielki zysk na poziomie 0,385 mln funtów, co jest słabszym wynikiem od zysku na poziomie 2,1 mln funtów w 2015 roku. Wszystko wskazuje na to, że koncern Red Bulla wyraźnie zwiększył swoje wydatki na Formułę 1 w 2016 roku. Przypominam, że zespół F1 przed sezonem 2016 stracił swojego sponsora tytularnego – Infiniti, a w to miejsce pozyskali umowy z firmami Tag Heuer i Aston Martin. Trudno powiedzieć czy te dwie umowy zrekompensowały stratę Inifniti, moim zdaniem łącznie są warte mniejsze pieniądze. Zespół Red Bull po zajęciu dopiero czwartego miejsca w klasyfikacji generalnej konstruktorów w 2015 roku otrzymał w 2016 roku mniejszą premię od FOM o około 5-6 mln funtów niż w 2015 roku. Widzimy, że zespół zanotował o 17,5 mln funtów większe przychody przy spadku wpływów od FOM oraz prawdopodobnym spadku wpływów od sponsorów. To oznacza, że produkujący napoje energetyczne koncern Red Bull zwiększył swoje wydatki na zespół Formuły 1. Wydatki Dietricha Mateschitza wzrosły o 30 mln funtów z 10,1 mln w 2015 roku do 40,6 mln funtów w 2016 roku.
Cała firma Red Bull Technology w 2016 roku zanotowała przychody na poziomie 247,8 mln funtów, co oznacza wzrost w porównaniu do 235,6 mln funtów w 2015 roku. Firma zanotowała zysk w wysokości 8,4 mln funtów, co jest gorszym wynikiem od zysku w wysokości 11,3 mln funtów w 2015 roku. Porównując te wyniki do finansów samego zespołu F1, to widzimy że Formuła 1 generuje około 80% przychodów tej spółki. Z tego porównania widać również, że przychody z pozostałej działalności spółki spadły w 2016 roku w porównaniu do 2015 roku.
Spółka Red Bull Technology zatrudniała w 2016 roku średnio 758 pracowników, co oznacza wzrost o 28 osób w porównaniu do 2015 roku. Sam Red Bull Racing zatrudnia 58 osób. To oznacza, że pracownicy są zatrudnieni przez główną spółkę, a nie bezpośrednio przez zespół F1.
Sytuacja finansowa zespołu Red Bull Racing w 2017 roku powinna by lepsza. Zespół pozyskał dużego sponsora – ExxonMobil, który zajął miejsce firmy Total. Umowa z amerykańskim koncernem jest znacząca. Wcześniej koncern ten płacił McLarenowi 25 mln funtów rocznie za podobną umowę. Red Bull po zajęciu drugiego miejsca w sezonie 2016 otrzyma większe pieniądze od FOM w ramach podziału zysków. To oznacza, ze w 2017 roku zespół zwiększy swój budżet lub dodatkowe wpływy spowodują obniżkę wydatków koncernu Red Bull na Formułę 1.
Finanse zespołu Red Bulla wyglądają w ten sposób, że zespół ma określone wydatki oraz wpływy od sponsorów i od FOM. Brakującą sumę pieniędzy koncern Red Bulla przelewa w ramach sponsoringu. Skutkiem takiego działania jest to, że co roku Red Bull Racing notuje minimalne zyski. Pojawia się wiele sygnałów, że Dietrich Mateschitz planuje wycofanie się z Formuły 1 lub znacznie ograniczenie obecności Red Bulla w tym sporcie po 2020 roku. Do końca 2020 roku są zobowiązani do startów, a ewentualne wycofanie się będzie oznaczać konieczność zapłacenia ogromnych kar na rzecz właścicieli F1 (mówi się o 100 mln $ za rok). Możliwości na wycofanie się lub ograniczenie działalności w F1 jest kilka. Na temat temat pojawi się osobny artykuł w przyszłości.
Artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: