Zakończyły się dwudniowe testy opon Pirelli na sezon 2019 na torze Yas Marina w Abu Zabi. Wzięły w nich udział wszystkie zespoły, które przetestowały szeroki wachlarz opon Pirelli. W tekście krótko omawiam testy oraz przedstawiam ich wyniki.
Informacje o kierowcach
W testach wzięło udział 19 kierowców reprezentujących 10 zespołów. Na torze Yas Marina zabrakło pięciu etatowych kierowców, którzy będą startować w sezonie 2019. Lewis Hamilton był w tym czasie na imprezie sponsora w Madrycie. Daniel Ricciardo nie otrzymał zgody od Red Bulla na udział w testach w zespole Renault. Alexander Albon bardzo późno podpisał kontrakt z Toro Rosso, a zespół wcześniej oddał jeden dzień testowych kierowcy rezerwowemu. Zespół Haas zadecydował, aby w testach wzięli udział ich nowi kierowcy rozwojowi.
W testach wzięło udział czterech kierowców nieetatowych. Sean Gelael kolejny raz testował z Toro Rosso (ma taką możliwość dzięki wsparciu sponsora). Artiom Markiełow jeździł przez jeden dzień w zespole Renault, bo w testach nie mógł wziąć udział Ricciardo. W zespole Haas za kierownicą bolidu F1 zadebiutowali dwaj młodzi kierowcy, którzy będą współpracować z tą stajnią w 2019 roku: Pietro Fittipaldi oraz Louis Delétraz.
Kilku kierowców podczas tych testów po raz pierwszy jeździło w nowych zespołach: Charles Leclerc w Ferrari, Pierre Gasly w Red Bullu, Lance Stroll w Force Indii (jego kontrakt wciąż nie jest potwierdzony), Carlos Sainz w McLarenie oraz George Russell w Williamsie. Kimi Raikkonen po 17 latach powrócił do Saubera, a Daniił Kwiat po ponad roku do Toro Rosso. Trzech kierowców, którzy do tej pory byli zawodnikami rezerwowymi, brało udział w testach już jako kierowcy etatowi na 2019 rok: Robert Kubica w Williamsie, Lando Norris w McLarenie oraz Antonio Giovinazzi w Sauberze.
Informacje o testach
Zespoły podczas testów sprawdzały zarówno opony z sezonu 2018, jak również mieszanki planowane na kolejny sezon. Podczas testów nie można było sprawdzać nowych części w samochodach, wiec zespoły skupiały się tylko na oponach. Zespoły podczas testów miały do dyspozycji sześć różnych mieszanek z sezonu 2018 (zabrakło super-twardych) oraz pięć mieszanek szykowanych na sezon 2019. Zespoły same dokonały wyboru opon na testy. Większość przejazdów odbywała się na mieszankach należących do grona najbardziej miękkich. Wypowiedzi Pirelli oraz poszczególnych kierowców potwierdzają, że zmiany w mieszankach na 2019 rok są kosmetyczne. Wyjaśnię to wkrótce w osobnym tekście, bo jest to temat który wymaga osobnego, szczegółowego podsumowania.
W testach najszybsi byli kierowcy Ferrari, ale czasy okrążeń nie odgrywają większej roli. Żaden zespół nie zanotował lepszego czasu niż podczas kwalifikacji, a w kilku przypadkach tempo na testach było dużo gorsze. To oczywiście kwestia priorytetów. Podczas testów jak sama nazwa wskazuje testuje się, a nie walczy o jak najlepszy czas, bo robienie okrążeń typowo kwalifikacyjnych nie ma sensu. Najważniejsze jest to, aby jeździć jak najdłużej i bez problemów.
W poniższych tabelach znajdują się wyniki testów. Obok nazwiska kierowcy napisana jest nazwa mieszanki opon na której wykręcił on swój najlepszy czas. Mieszanka nazywana „Compound 5” to mieszanka hiper-miękka szykowana na 2019. Różni się ona tylko w drobnych szczegółach w stosunku do tegorocznej (jest mniej podatna na przegrzewanie się). Jej wydajność powinna być niemal taka sama, jak w 2018 roku. W tabelach widać, że poza Maxem Verstappenem wszyscy swoje najlepsze czasy wykręcili na oponach hiper-miękkich z 2018 lub 2019 roku.
Wyniki pierwszego dnia testów opon Pirelli w Abu Zabi
Day 1 of @F1 #F1Testing at @ymcofficial completed! Here are all the results! 🏁#AbuDhabiTest pic.twitter.com/XlwGXDIsDz
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 27 listopada 2018
Wyniki drugiego dnia testów opon Pirelli w Abu Zabi
Day 2 of #F1Testing at @ymcofficial comes to a close! Check out the results from our #Fit4F1 running! 🏁#AbuDhabiTest pic.twitter.com/KYalVcKnuH
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 listopada 2018
Zbiorcze wyniki testów opon Pirelli w Abu Zabi
That wraps up our #F1Testing at the #AbuDhabiTest! After two days of intense #Fit4F1 running we’re eager to return in 2019.
Here’s our full report: https://t.co/8j3JtEgtLq pic.twitter.com/1ezNRrAPUI— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 28 listopada 2018
Podsumowanie liczby przejechanych okrążeń przez poszczególne zespoły
Zespół | Liczba przejechanych okrążeń |
---|---|
Toro Rosso | 305 |
McLaren | 285 |
Mercedes | 263 |
Red Bull | 260 |
Renault | 257 |
Force India | 245 |
Sauber | 230 |
Ferrari | 202 |
Haas F1 Team | 171 |
Williams | 168 |
Dalsze plany zespołów i Pirelli
Testy opon przebiegły sprawnie, bez większych przerw i problemów. Zespoły pokonały wiele okrążeń i zebrały wiele informacji o nowych oponach. Teraz te dane będą analizowane i wpłyną na projekty nowych samochodów. Pirelli do 1 grudnia musi w FIA homologować mieszanki na sezon 2019, a w ciągu kolejnych kilku dni poinformować zespoły o tym, jakie trzy mieszanki nominują na GP Australii. Zespoły F1 dokonają wyboru opon na pierwsze cztery wyscigi sezonu 2019 jeszcze zanim ich nowe samochody wyjadą na przedsezonowe testy w połowie lutego. To kolejny powód dla którego dane zebrane podczas testów w Abu Zabi są istotne.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: