Na podstawie opublikowanych przez Liberty Media wyników finansowych obliczyłem szacunkową wysokość premii dla zespołów F1 w 2021 roku. Przygotowałem to zestawienie opierając się o nowy system podziału pieniędzy.
Liberty Media w swoim raporcie finansowym podała jedynie ogólną sumę pieniędzy, którą wszystkie zespoły dostały w ramach premii w trakcie 2021 roku. Ta kwota wyniosła 1 068 mln $. Pełne omówienie wyników finansowych F1 za 2021 rok znajdziecie pod tym linkiem. Oficjalnie władze F1 nigdzie nie podają konkretów na temat dokładnego podziału pieniędzy między zespołami. System jest szczegółowo rozpisany w umowach komercyjnych, które wszystkie zespoły zawarły w połowie 2020 roku. Te umowy obowiązują w latach 2021 – 2025 i nazywane są Porozumieniem Concorde. Jednym z filarów tych umów jest inny, bardziej sprawiedliwy i logiczny system podziału pieniędzy, który ma doprowadzić do wyrównania układu sił. Jego szczegóły trafiły do mediów w okresie, gdy Porozumieniem Concorde było podpisywane.
Jak wyglądał poprzedni system podziału pieniędzy obowiązujący do końca 2020 roku?
Poprzedni system podziału pieniędzy wypracowany przez Berniego Ecclestone’a, był regularnie krytykowany, bo jawnie faworyzował kilka uprzywilejowanych zespołów. Ecclestone prowadził indywidualne negocjacje, przyznał kilku stajniom bonusy, a dopiero reszta pieniędzy była dzielona między całą stawkę. Taki system doprowadził do dużych różnic na torze, bo mniejsze zespoły nie miały funduszy na rywalizację z czołówką. W dużym skrócie stary podział wyglądał w taki sposób: wybrane zespoły otrzymywały bonusy, których wysokość była stała, a dopiero po ich odliczeniu pozostała pula pieniędzy była dzielona na pół. Pierwsza połowa była dzielona na dziesięć równych części. Druga połowa pieniędzy z tej puli była dzielona pomiędzy dziesięć najlepszych zespołów minionego sezonu w zależności od miejsc zajętych w końcowej klasyfikacji. Mistrz świata otrzymywał 19%, a kolejne zespoły coraz mniej aż do 4% za dziesiątą pozycję. Potocznie nazywało się ten sposób podziału na pierwszą i drugą kolumnę.
Bonusy otrzymywało pięć zespołów i były one zróżnicowane. Przykładowo w 2019 roku do podziału było łącznie 1 004 mln $, ale 304 mln trafiło do pięciu zespołów w ramach bonusów (Ferrari – 114 mln $, Mercedes – 76 mln $, Red Bull – 71 mln $, McLaren – 33 mln $ i Williams – 10 mln $). To znaczy, że 700 mln $ trafiło do puli przeznaczonej do ogólnego podziału. Najwięcej łącznie dostało Ferrari – 205 mln $, a najmniej Toro Rosso – 52 mln $. Różnica między najlepiej, a najgorszej zarabiającym zespołem była blisko czterokrotna.
Podział pieniędzy obowiązujący od 2021 roku
Nowy system podziału pieniędzy między zespołami F1 oparty jest o trzy zasady:
Ferrari jako jedyne utrzymało swój bonus, który wynosi 5% kwoty przeznaczonej dla zespołów. Jeżeli kwota dla zespołów przekroczy 1,1 mld dolarów, to Ferrari zainkasuje 10% z nadwyżki.
Wprowadzono historyczny bonus obliczany na podstawie tabeli punktowej z ostatnich 20 sezonów, w której są liczone miejsca na podium w klasyfikacji generalnej. Jak łatwo się domyślić do tych pieniędzy zakwalifikuje się sześć zespołów: Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Renault i Williams. Kwota do podziału z tego tytułu wynosi 20% z nadwyżki ponad 650 mln $. Jeżeli do podziału byłoby mniej niż 650 mln $, to historycznego bonusu nie ma.
Pozostała pula pieniędzy jest dzielona pomiędzy dziesięć zespołów na podstawie końcowej klasyfikacji generalnej z poprzedniego sezonu. W przypadku premii wypłacanych w 2021 roku chodziło o wyniki z sezonu 2020. Rozpiętość procentów jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich.
Udział w głównym podziale pieniędzy w latach 2021 – 2025
Mistrz świata – 14%
Drugie miejsce – 13,1%
Trzecie miejsce – 12,2%
Czwarte miejsce – 11,3%
Piąte miejsce – 10,4%
Szóste miejsce – 9,6%
Siódme miejsce – 8,7%
Ósme miejsce – 7,8%
Dziewiąte miejsce – 6,9%
Dziesiąte miejsce – 6%
Podstawowa wysokość premii dla zespołów F1 w 2021 roku
Na podstawie tych danych przygotowałem szacunkową wysokość premii dla zespołów F1 w 2021 roku. Moje obliczenia są obarczone błędem, bo nie znalazłem dokładnej definicji jak wygląda podział za nowy bonus historyczny: które sezony bierze się konkretnie pod uwagę, czy biorą pod uwagę różne nazwy zespołów, ani jak punktowane są poszczególne pozycje.
Ferrari w ramach swojego bonusu dostało 53,4 mln $.
Łączna kwota historycznego bonusu do podziału wyniosła 83,6 mln $.
Pozostała kwota do ogólnego podziału to 931 mln $.
Wysokość premii wypłaconych w 2021 roku za wyniki w klasyfikacji z sezonu 2020
Pomiędzy dziesięć zespołów podzielono 931 mln $ na podstawie wyników w klasyfikacji generalnej z sezonu 2020. Mistrz świata (Mercedes) zainkasował 14% z tej kwoty, a więc 130,3 mln $. Kolejne zespoły stopniowo coraz mniej.
Mercedes – 130,3 mln $
Red Bull – 121,9 mln $
McLaren – 113,5 mln $
Racing Point (Aston Martin) – 105,2 mln $
Renault (Alpine) – 96,8 mln $
Ferrari – 89,3 mln $
AlphaTauri – 81,0 mln $
Alfa Romeo – 72,6 mln $
Haas – 64,2 mln $
Williams – 55,8 mln $
Szacunkowa wysokość historycznego bonusu
Dokonałem szacunkowych obliczeń wysokości historycznego bonusu. Wziąłem pod uwagę wyniki z sezonów 2001 – 2020. Zignorowałem wyniki zespołów BMW-Sauber, Honda oraz Brawn GP, które były w końcowej klasyfikacji w czołowej trójce, ale są to poprzednicy istniejących stajni, które teraz mają innych właścicieli. Za mistrzostwo świata dawałem 3 punkty, za drugie miejsce 2 punkty, a za trzecie miejsce 1 punkt. W ten sposób Ferrari ma 35 punktów, Mercedes i Red Bull po 23 punkty, McLaren 16 punktów, Renault 8 punktów, a Williams 7 punktów. Zakładając, że ogólna pula do podziału z tego tytułu wynosi 83,6 mln $, to tak przedstawia się to w rozbiciu na zespoły:
Ferrari – 26,1 mln $
Mercedes – 17,1 mln $
Red Bull – 17,1 mln $
McLaren – 11,9 mln $
Renault – 5,9 mln $
Williams – 5,2 mln $
Łączna wysokość premii dla zespołów F1 w 2021 roku
Dodałem wszystkie kwoty, a więc bonus dla Ferrari, bonus historyczny i ogólny podział pieniędzy. W ten sposób obliczyłem łączną wysokość premii dla zespołów F1, które zostały wypłacone w trakcie 2021 roku. Liberty Media wypłaca premie w miesięcznych ratach, a ich wysokość w danym kwartale zależy od wysokości ogólnych przychodów.
Ferrari – 89,3 mln $ + 26,1 mln $ + 53,4 mln $ = 168,8 mln $
Mercedes – 130,3 mln $ + 17,1 mln $ = 147,4 mln $
Red Bull – 121,9 mln $ + 17,1 mln $ = 139 mln $
McLaren – 113,5 mln $ + 11,9 mln $ = 125,4 mln $
Racing Point (Aston Martin) – 105,2 mln $
Renault (Alpine) – 96,8 mln $ + 5,9 mln $ = 102,7 mln $
AlphaTauri – 81,0 mln $
Alfa Romeo – 72,6 mln $
Haas – 64,2 mln $
Williams – 55,8 mln $ + 5,2 mln $ = 61 mln $
Najlepiej zarabiający zespół otrzymał 2,7 raza więcej niż najmniej zarabiający, więc obecny podział nie prowadzi do takich różnic jak poprzedni.
Podsumowanie
Przy obecnym podziale pieniędzy awans o każde miejsce w klasyfikacji generalnej jest wart 8-9 mln $. Zespoły często mówią, że walczą o lepsze miejsce, a tym samym pieniądze, teraz wiemy o jakiej konkretnie kwocie jest mowa. Między zespołami wciąż są duże różnice w wysokości premii, ale nie aż tak jak w poprzednich sezonach, gdy obowiązywały stary system. Biorąc pod uwagę, że w F1 obowiązują limity budżetowe, to zespoły mające sporą liczbę sponsorów po dodaniu premii od Liberty Media mają nie tylko wystarczająco pieniędzy na cały rok, ale również przynoszą zyski.
Jeżeli w F1 pojawiłby się dodatkowy zespół, to pieniądze byłyby dzielone na 11 części. Jeżeli procentowy udział w ogólnej puli nowej stajni wynosiłby 5,1%, to taki zespół dostałby około 50 mln $, a to oznacza, że o tyle spadłaby pula dla reszty zespołów. Stąd wprowadzenie zasady, że nowy zespół musi zapłacić 200 mln $ istniejącym stajniom jako rekompensatę za utracone zyski. Kwota nie jest przypadkowa, bo tyle reszta stajni straci przez cztery lata z powodu nowego zespołu.
P.S. Prawdopodobnie żaden serwis na świecie nie opublikował do tej pory szacunkowej wysokości premii dla zespołów F1 wypłaconych w 2021 roku. Być może ktoś kto ma bezpośrednie dojścia do takich ustaleń finansowych się o to pokusi.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: